Més de 2.200 botigues tanquen en un any
El 2013 Catalunya va perdre un 4,1% dels seus comerços
Els establiments petits o mitjans són els que van patir més
En el quart trimestre es van notar símptomes de millora i va créixer la contractació
L'any passat es van arribar a tancar a Catalunya 2.245 locals comercials de petites i mitjanes empreses, conseqüència directa de la baixada continuada del consum per la greu situació d'atur i d'incertesa que viuen els ciutadans i la davallada d'ingressos. També per l'augment de l'IVA en els productes, com bé recorda el sector cada vegada que pot.
Tot i que en el tercer trimestre de l'any passat el sector va notar una lleugera “recuperació” (“que cal dir entre cometes”, especifica el secretari general de la Confederació del Comerç a Catalunya, Miquel Àngel Fraile), el 2013 Catalunya va perdre un 4,1% de les seves vendes i l'ocupació del sector va baixar un 1,4%. No obstant això, segons mantenen els comerciants, “el 2013, tot i que presenta dades negatives en les vendes, registra el segon millor resultat des de l'inici de la crisi”. A Catalunya la davallada de les vendes s'ha aguantat més que a Madrid, tot i que a la capital de l'Estat “hi ha la liberalització total d'horaris comercials”.
Les empreses que més hi van perdre –i també les que més van haver d'abaixar la persiana per sempre– són les anomenades empreses unilocalitzades, que són les que tenen un sol punt de venda (les típiques botigues familiars). Les vendes els van baixar un 5,5%. La davallada de les vendes en les petites cadenes i les grans cadenes va ser més continguda, d'un 4,8% i un 0,4%, respectivament.
El comerç català ha detectat que torna a créixer el fenomen de la venda per internet. Les dades (en aquest cas recollides en l'àmbit estatal i referents al 2012) parlen d'un augment de més del 13%. Entre els principals motius dels consumidors per adquirir per internet hi ha el millor preu, la comoditat i l'estalvi de temps. La majoria de compradors per internet (de 25 a 49 anys) van comprar, sobretot, en el sector turisme, entrades per a espectacles, roba i complements esportius.
Primera empresa
La Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), que ahir va presentar el seu informe anual, va voler recordar que el petit i mitjà comerç continua sent “la primera empresa del país”, amb 299.000 treballadors. “No només som la primera empresa, sinó la que ocupa més gent jove, 97.400 menors de 30 anys, que representen 1,2 de cada 10 joves ocupats”, va explicar Miquel Àngel Fraile, secretari general de la CCC. És el petit comerç el que, segons la CCC, fa més contractacions de dones. L'any 2013 n'hi havia 207.000, una xifra que representa 6,9 de cada 10 treballadors del sector. Segons les petites i mitjanes empreses, gràcies a l'augment d'ocupació en el quart trimestre de l'any passat (d'un 4,61%), l'ocupació femenina arriba avui als nivells del 2008 (amb una variació interanual de l'11,35% positiu). L'any passat el petit i mitjà comerç va fer 34.000 contractes temporals i 58.400 contractes a temps parcial.
Consum de proximitat
“El consumidor ha de saber que el seu consum responsable en botigues de proximitat repercuteix directament en la creació de llocs de treball”, va dir ahir el secretari general de la CCC.
La Confederació del Comerç de Catalunya, que lluita per contenir la proliferació de centres comercials, va recordar que, malgrat la divulgació que han fet del model propi comercial, la superfície destinada a aquest tipus de centres ha augmentat un 21% (1.451.401 m²) durant aquesta crisi econòmica. En aquests últims anys s'han obert el Màgic, a Badalona; l'Splau, a Cornellà-el Prat; el Vilamarina, a Viladecans, i Les Arenes, a Barcelona.
Més turistes de negocis
Entre els principals compradors destaquen els turistes. Ahir el Fòrum de Turisme de Reunions de Catalunya, organitzat per la Generalitat i en el qual van assistir més de cinc-cents professionals del sector, va informar que Catalunya va rebre el 2013 1,6 milions de turistes de negocis: estrangers que han vingut al país per motius laborals, reunions, fires i congressos. Aquesta xifra representa un 15,7% més que el 2012.
Aquests visitants van fer una despesa de 1.800 milions d'euros (un 27% més que el 2012). Les localitats més visitades per aquests turistes van ser Barcelona, Sitges, Castelldefels, Girona, Lloret de Mar, Reus i Lleida.
Moratòria pels comerços singulars
La Confederació del Comerç de Catalunya (CCC) vol que el Parlament allargui la moratòria per buscar una solució que permeti protegir les botigues singulars, que formen part del patrimoni del país i que, en virtut de la llei d'arrendaments urbans, que entra en vigor l'1 de gener del 2015, perdran els lloguers actuals i hauran de passar a pagar lloguers a preu de mercat. Això ha fet que alguns propietaris de botigues característiques, com ara la llibreria Canuda (o el Colmado Quílez, ara mateix renegociant amb l'amo del local), hagin hagut de tancar. La CCC denuncia que locals on mai s'havien pogut fer reformes “ara entren nous operadors i ho canvien tot”.