Societat

infraestructrues

Clam a Lleida i Tarragona per rescatar l'AP-2 i evitar més morts a l'N-240

La carretera de Foment ha fet 21 víctimes en 5 anys a les Garrigues

La nova autovia Lleida-Montblanc costaria 305 milions i alliberar el peatge, només 115

Institucions, entitats cíviques i culturals, partits, sindicats i organitzacions empresarials de les comarques de Lleida i Tarragona van exigir ahir a les Borges Blanques el rescat de l'autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc, també l'acabament urgent de l'autovia A-27 entre Montblanc i Tarragona i així poder completar l'eix Cantàbric-Mediterrani i, sobretot, evitar més morts a l'N-240, que és ara l'única alternativa a l'autopista.

La vella N-240 suma el trist balanç de 21 morts, 32 ferits greus i 258 ferits lleus en un total de 176 accidents registrats en els darrers cinc anys. I, sobretot, aquests sinistres es van localitzar en interseccions de Juneda, les Borges Blanques i Torregrossa... El alcaldes de les Garrigues i el Segrià més afectats pel trànsit d'aquesta carretera van constituir al setembre del 2013 la plataforma Prou Morts a l'N-240 per reclamar al Ministeri de Foment, titular de la via i també de l'autopista i de les obres de l'A-27, que prengui mesures urgents. A Madrid, però, no han fet res més que posar uns semàfors intermitents a Juneda i anuncien que desbloquejaran algun dels projectes pendents de rotondes. Res més. I de moment, una mitjana de quatre morts a l'any.

La protesta dels alcaldes s'ha afegit a la vella reivindicació de les cambres de comerç de Lleida i Reus i també a la petició de les entitats Conca 22 i l'Ateneu Popular Garriguenc, que des de fa mesos que escampen la seva proposta de rescat de l'AP-2 entre Lleida i Montblanc.

L'estudi encarregat a experts per part d'aquestes dues entitats deixa clar que construir una autovia en aquest tram de 53 quilòmetres costaria 305 milions d'euros i, a banda de provocar una altra cicatriu al territori, seria una via paral·lela a l'autopista. Aquesta, infrautilitzada, està gestionada per Acesa i la seva concessió finalitza al 2021, però si s'alliberés enguany, només caldria abonar 115 milions.

Els alcaldes que van participar ahir a les Borges Blanques en l'acte reivindicatiu van qualificar l'N-240 de tercermundista, de carretera de la vergonya o dels accidents. També van deixar anar una allau de crítiques a Foment per l'ofec econòmic i en infraestructures.

LA DATA

31.08.21
Finalitza la concessió d'Acesa
sobre l'autopista AP-2, tot i que l'empresa en voldria ampliar el contracte.

LA XIFRA

4
víctimes mortals
registra cada any de mitjana l'N-240 entre Juneda, Torregrossa i les Borges Blanques.

Les diferències de trànsit

L'AP-2 té capacitat per a 40.000 vehicles cada dia entre Lleida i Montblanc i només n'hi circulen 7.000 de mitjana, i el 15% són camions. A l'N-240, en canvi, hi passen uns 14.000 vehicles diaris i més de la meitat és trànsit pesat, molt per sobre de la seva capacitat.

El Ministeri de Foment no contempla cap solució ni actuació en aquest tram abans del 2024, segons el pla estratègic d'infraestructures de l'Estat.

De Montblanc a Tarragona, s'han desbloquejat ara les obres d'un petit tram entre el Morell i la variant de Valls, però no hi ha res previst entre Valls i Montblanc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.