educació
La millora dels alumnes de quart d'ESO, a examen
Els estudiants de l'últim curs de secundària obligatòria se sotmeten a l'avaluació de llengües i matemàtiques
Uns 200 estudiants boicotegen les proves per protestar contra les retallades
Més de 64.000 alumnes de quart d'ESO es van enfrontar ahir a la prova que anualment avalua el nivell dels estudiants en matemàtiques i llengües al final de l'educació obligatòria. La tercera edició de les proves ha de servir, especialment, per comprovar si es confirma la millora dels últims anys en català i castellà i si es fa un salt positiu en anglès i, sobretot, en matemàtiques, matèries en les quals encara s'està per sota del nivell desitjat.
Els primers comentaris dels alumnes a la sortida de l'examen de llengua catalana i matemàtiques no ajudaven a fer un pronòstic sobre els resultats, tot i que, en general, les matemàtiques van fer honor a la seva fama de matèria dura.
“La prova de matemàtiques m'ha semblat més difícil que la de català”, comentava Brunnella Domínguez, una de les primeres alumnes de quart d'ESO de l'institut Barcelona-Congrés en sortir de l'aula després de dues hores d'examen. La Brunnella confessa que, tot i que les proves no compten per a l'expedient acadèmic, estava “nerviosa”. “No m'esperava que fos un examen tan seriós”, explica en referència a la presència d'examinadors externs i de la formalitat de l'avaluació. L'Adrià Llorens, en canvi, assegurava que havia estat “tranquil” durant les proves i, a diferència de la seva companya, havia trobat més fàcils les matemàtiques. “És que a mi, les mates m'agraden i em costa redactar.” Amb independència dels resultats que acabin reflectint les proves, el director de l'institut Barcelona-Congrés, Jordi Moncosí, valora molt el canvi metodològic que aquests tests propicien. “Aquesta avaluació arrossega els professors a treballar per competències bàsiques”, afirma Moncosí, que explica que, un cop el centre rep els resultats, en treu conclusions i es reforcen els aspectes que calen. El director alerta, però, del risc que una aposta mal entesa per les assignatures instrumentals deixi en un segon terme matèries “molt importants” com la filosofia i la ciutadania.
Alguns estudiants van aprofitar el ressò de l'avaluació per expressar el seu malestar amb les retallades en educació i van boicotejar els exàmens. Així va succeir a l'institut Lluís de Requesens, de Molins de Rei, i el Salvador Dalí, del Prat de Llobregat, on els estudiants de quart d'ESO van deixar els exàmens en blanc o van escriure consignes contra les retallades.
Ensenyament va xifrar el boicot a les proves en 200 estudiants, un 0,3% del total d'alumnes d'aquest curs, i va anunciar que la inspecció educativa investigaria el cas. Avui es faran les proves d'anglès i castellà.