Societat

infraestructures

El transport amenaça amb vaga per l'eurovinyeta

Si la Generalitat no hi renuncia , els camioners estan disposats a fer marxes lentes

El govern pretén cobrar el peatge ambiental a partir del segon semestre

Els transportistes catalans amenacen amb vagues i marxes lentes si la Generalitat tira endavant l'eurovinyeta a l'eix transversal. El govern té la intenció d'aplicar el nou peatge específic per a camions el segon semestre d'aquest any al llarg dels 153 quilòmetres que té l'eix entre Girona i Lleida. El portaveu dels transportistes, Carles Palacio, assegura en declaracions a l'agència de notícies ACN que l'eurovinyeta és “un impost sagnant”, que encarirà fins a un 15% el preu del transport, i reclama a la Generalitat que en posposi l'aplicació, seguint l'exemple del que ha fet el govern francès.

El nou peatge a la C-25, específic per a camions de dotze o més tones, gravarà aquest tipus de trànsit en funció del grau de contaminació i de l'ús que faci de la infraestructura (entre 2.500 i 3.000 camions hi circulen alguns dies, un 25% del trànsit).

El govern justifica la implantació del nou peatge perquè, amb el desdoblament, l'eix transversal es consolidarà com un itinerari de pas entre el centre peninsular i França. “Entenem que en el moment actual, imposar-nos una taxa addicional per circular per l'eix està fora de lloc”, assegura Palacio, portaveu tant de la Confederació Catalana del Transport com de l'Asetrans (l'associació gironina del sector).

D'entrada, els camioners critiquen que l'eurovinyeta perjudicarà directament els transportistes del territori, que són els qui més utilitzen l'eix. “Aquells que facin grans recorreguts i vinguin de fora passaran per altres vies alternatives gratuïtes, com ara l'A-2 entre Lleida i Martorell”, diu Palacio.

Els transportistes avancen que, de mitjana, el preu del transport s'apujarà entre un 12 i un 15%. El portaveu del sector ja avança, però que aquest encariment l'hauran d'assumir els clients. “El transportista ja té prou pèrdues i l'eurovinyeta el deixarà en una situació impossible”, indica Palacio. Per això, el portaveu assegura que la indústria càrnia i agroalimentària de Girona, Lleida i les comarques centrals quedarà tocada.

La mascota Trac

Els transportistes han creat una mascota –un camió enfadat a qui han batejat com a Trac– i engegaran una campanya de pressió perquè el govern faci marxa enrere. Si no ho fa, el sector assegura que passarà a l'acció.“En cas que no se'ns escolti, farem marxes lentes i si cal, fins i tot aturarem l'activitat arreu de Catalunya”, assegura Carles Palacio. I hi afegeix: “Traslladarem a la societat que l'eurovinyeta és un problema que ha creat l'administració, per voler imposar una mesura totalment fora de lloc”. El portaveu del sector recorda que, a més, el Ministeri de Foment ja es va oposar a aplicar-la en altres punts de l'Estat espanyol per no perjudicar “encara més el sector” i que, per als camioners gironins, l'eurovinyeta suposarà que plou sobre mullat perquè els transportistes ja suporten les restriccions de pas per la carretera N-II.

LES XIFRES

3.000
camions
poden arribar a passar de mitjana per l'eix transversal en un mateix dia, el 25% del trànsit.
15
per cent
d'encariment patirà el transport si la Generalitat cobra l'eurovinyeta, segons preveuen els transportistes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.