La Fundació de l'Esperança ha atès 770 persones en 8 mesos
La falta de feina i els problemes per mantenir l'habitatge són els principals motius dels usuaris del centre de l'Obra Social La Caixa
Una cinquantena de famílies reben també suport alimentari
Les persones que fa temps que no troben feina, no poden pagar el lloguer o tenen dificultats per comprar els bolquers i el menjar per als nadons necessiten que algú les escolti, sentir-se compreses, que es faci una anàlisi àgil de la seva situació i que se'ls doni una resposta en poc temps. Ho va explicar ahir la directora del Centre Comunitari d'Acció Social de la Fundació de l'Esperança, al Barri Gòtic de Barcelona, Ofelia Ricciardelli, i hi va afegir que una de les satisfaccions és quan algú els diu: “Em feu sentir valent.” Aquest centre, que l'Obra Social La Caixa va obrir el juliol de l'any passat, ha atès 256 famílies, que són 770 persones.
Atendre les persones des de la proximitat, d'una manera integral i fent ús dels diferents programes de lluita contra la pobresa de l'Obra Social (Incorpora per a la formació laboral; Proinfància, en atenció als fills, i Ciber Caixa, en reforç escolar) són els eixos d'actuació del centre. “La pobresa és multifactorial i per això cal un pla d'atenció personalitzat segons les necessitats”, va assenyalar el director de l'àrea social de la Fundació La Caixa, Marc Simón. La falta de feina, sous que no donen per viure dignament o la impossibilitat de pagar l'habitatge són els principals motius que duen algú a trucar a la porta del centre, va admetre Simón. Dels 770 beneficiaris, la majoria són adults (441), seguits d'infants d'entre 4 i 16 anys (214) i dels nens menors de 3 anys (87). Una cinquantena de famílies han necessitat suport en alimentació i se les ha derivat a l'Hora de Déu, on s'entreguen lots d'aliments, o al menjador social de la Fundació Roure.
El director general de l'Obra Social La Caixa, Jaume Giró, va valorar molt positivament aquesta primera experiència d'acció social directa de la institució, tot i que no es preveu obrir més centres. “La intenció –va dir– no és substituir amb acció directa la col·laboració que ja tenim des de fa temps amb moltes entitats.”
El cas de Juanjo
En vuit mesos, 114 persones han passat pel servei Incorpora, 20 de les quals han trobat feina. Juanjo, un noi de 26 anys originari d'Almeria, és un dels participants al curs d'auxiliar de vendes: “No només ens guien per trobar feina, sinó que et sents més segur i guanyes en socialització.” En el seu cas, ha descobert com l'apassiona el món del voluntariat.