L'oficina d'innovació presenta els quatre primers projectes, per valor de 4,2 milions
Dóna suport a empreses i administracions per captar fons públics d'innovació i desenvolupament
«A Tarragona hi ha un forat negre en els ajuts» perquè «es capten pocs recursos en comparació amb altres demarcacions», segons assegura Sergi de Lamo, que és el director de l'oficina tècnica d'innovació Tarragona, Regió del Coneixement. Per superar aquest buit, però, s'ha creat aquesta oficina, centrada en dos eixos. D'una banda, tracta d'«aconseguir recursos d'innovació, desenvolupament i recerca públics que permetin innovar i millorar la competitivitat de les empreses de Tarragona». De l'altra, l'oficina promou «projectes estratègics territorials», optant a «línies de suport a la recerca» en projectes que «tinguin rellevància per al territori» i en els quals participin diferents empreses i institucions a instàncies de la URV.
Ara per ara, l'oficina ja ha presentat projectes de quatre empreses per valor de 700.000 euros. Les línies d'ajuts trigaran a resoldre's entre tres i nou mesos. No obstant això, De Lamo explica que el nombre de projectes «augmentarà exponencialment perquè la gent ens començarà a conèixer», ja que estan enllestint el web i el pla de comunicació i esperen produir «un efecte dòmino». De fet, assolir l'objectiu que s'havien marcat, és a dir, presentar projectes per un valor d'un milió d'euros aquest primer any, no és tan llunyà i, tot i que encara han d'oferir-se a entitats, empreses i cambres de comerç, «la resposta de les empreses supera les expectatives».
Pel que fa als projectes estratègics del territori, «se n'han presentat dos», anuncia de Lamo, que sumen 3,5 milions d'euros entre tots dos i que s'han presentat en la convocatòria Feder 2007-2003, un ajut per a la transferència tecnològica i d'innovació a través de la interconnexió entre els parcs tecnològics, la universitat i les empreses. En concret, el primer projecte es refereix a la «millora de la competitivitat del sector vitivinícola». Integren aquesta proposta quatre ens locals i cinc denominacions d'origen de Tarragona, que utilitzen cinc finques experimentals on fan estudis varietals i un programa de transferència tecnològica al parc tecnològic del vi a Falset. El segon té per objectiu la millora del sector del turisme i l'oci al territori. En aquest marc, la Federació d'Hostaleria de Tarragona ha establert tretze línies d'alt impacte per al sector, com ara afavorir l'accés a les noves tecnologies, desenvolupar l'enoturisme i obrir noves vetes de mercat.
El cas és que possiblement una pime no pot tirar endavant projectes d'innovació d'aquesta envergadura perquè haurien d'esmerçar molt de temps en els procediments burocràtics que cal seguir. Amb l'obertura d'aquesta oficina poden salvar l'escull. De Lamo explica que a l'oficina d'innovació estan oberts a escoltar les necessitats de les empreses i a assumir la gestió de la burocràcia per sol·licitar els ajuts que permetran fer-les més innovadores.
Les pimes innovadores
Que la innovació és clau per a la millora de la competitivitat és evident amb les xifres que maneja aquesta oficina pionera: «La petita i mitjana empresa que innova té de mitjana un 49,6% més de productivitat per treballador que una que no ho fa.» A més de reflectir-se en la productivitat, els bons resultats és noten també en les exportacions: les pimes innovadores exporten el 330,7% més que una que no innova. De fet, De Lamo explica que ara, més que en cap altra situació econòmica, «és quan l'Estat posa més diners per a la innovació: ara hi ha més diners públics que altres anys» i això «permet preparar millor les empreses per a la següent crisi».