Societat
Restaurant contra l'exclusió social a Terrassa
Buscant trobadors
El projecte La Trobada, que ofereix més de 1.000 menús mensuals que es poden pagar amb col·laboracions o diners, busca més donants i voluntaris
Els responsables preveuen tancar el 2014 amb unes pèrdues de 25.000 euros
Televisions i mitjans de comunicació d'arreu del món han projectat una imatge solidària de Terrassa els darrers quinze mesos gràcies a una iniciativa única impulsada per més de trenta entitats del tercer sector del municipi agrupades sota el paraigua de l'associació Alei. Es tracta de La Trobada, el primer restaurant que permet als clients en risc d'exclusió social pagar amb treballs i col·laboracions amb el mateix establiment, a la vegada que comparteixen espais al menjador amb altres comensals que, com en qualsevol restaurant, paguen el seu menú. Aquesta va ser la iniciativa endegada el 21 de març del 2013 amb la implicació i el finançament del consistori, la Fundació La Marató de TV3, Càritas i l'Obra Social La Caixa, i ara s'hi vol donar un nou impuls amb l'objectiu d'atreure nous clients, voluntaris i donacions per fer el projecte viable a llarg termini.
Tot i que el primer any van fer 5.300 dinars a clients convencionals, que serveixen una mitjana diària de 50 menús i que la iniciativa ha tingut una bona rebuda entre la ciutadania, els seus responsables han iniciat la campanya Busquem #trobadors per atreure clients que hi vagin a dinar i ho recomanin, voluntaris que donin suport a la seva gestió, i donatius en diners o en espècies. “No estem en una situació d'urgència, sinó que és una manera d'explicitar i recordar les diferents formes que hi ha per ajudar a tirar endavant el projecte a llarg termini, que depèn molt de les aportacions que rebi i que fuig sempre del concepte de subvencions”, explica el responsable de comunicació, Marc Serrano.
La voluntat dels seus gestors és que l'establiment sigui autosostenible, tot i que no és –ni tampoc funciona– com un restaurant, ja que només obre als migdies i tampoc ho fa els caps de setmana. Les estimacions dels responsables són tancar el 2014 amb uns 25.000 euros de pèrdues, reduint a més de la meitat les que van tenir el primer exercici, quan van arrencar amb un pressupost de 176.700 euros. I és que es tracta d'una iniciativa d'economia social, sense ànim de lucre, que ofereix menjar casolà, fresc, de qualitat i de proximitat a preus molt assequibles –el menú va començar a 6,5 euros i ara en val 7,5–, amb costos afegits de formació en temes de cuina, acompanyament i assessorament a aquesta nova pobresa per enfortir la seva autoestima.
En el primer any de funcionament des que es va posar en marxa al local dels Minyons de Terrassa, s'han atès 91 persones en risc d'exclusió, cosa que s'ha traduït en 6.000 dinars, dels quals 5.000 han estat de persones derivades dels Serveis Socials de l'Ajuntament i la resta, provinents de Càritas. La majoria d'aquests clients són homes d'uns 40 anys amb ciutadania espanyola, seguits d'immigrats extracomunitaris, majoritàriament provinents del Marroc o el Senegal.