Societat

El Síndic de Greuges demana que s'obligui per llei a les empreses a respectar el dret a l'aigua, llum i gas

Rafael Ribó diu que cal tractar les persones “no com un client sinó com un titular d'un dret a aquests serveis i a un preu assequible”

Insta a definir que és un pobre energètic, acabar amb l'ambigüitat de les factures i fomentar l'estalvi

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha lliurat aquest divendres al Parlament de Catalunya el seu informe sobre el dret als subministrament bàsics. Aquest ha constatat que tant el govern català com l'espanyol “han de fer més” en aquesta matèria, sobretot aquest segon. Ribó demana que s'obligui per llei a les companyies energètiques a tractar les persones com a ciutadans amb drets en comptes “de clients”. Per fer-ho, aconsella començar per definir què és un “pobre energètic”, seguir per exigir que les factures d'aquests serveis siguin més clares i, en darrer lloc, per habilitar mecanismes per denunciar un abús per part d'aquestes empreses.

Rafael Ribó ha recordat, després de presentar l'informe el Parlament i ja en roda de premsa, que la Unió Europea “va plena” de normatives que insten els governs i les companyies energètiques a garantir el subministrament de serveis bàsics. Cal tractar la persona “no com un client sinó com un titular d'un dret a aquests serveis i a un preu assequible”.

“Espanya i Catalunya han desenvolupat poc” les normes que servirien pel reconeixement dels drets. “És cert” que Catalunya “ha anat una mica més lluny” en tot allò que té a veure amb el “codi de consum”. Però “cal avançar” tal com s'exigeix la normativa internacional.

Per això el Síndic insta el Parlament a reconèixer per llei el dret a l'aigua, la llum i el gas. El primer pas que caldria tenir clar en aquest marc legal seria definir quines persones poden ser considerades “pobres” en aquesta matèria “basant-nos en el codi de consum”.

També “s'ha d'acabar” amb les dificultats que tenen tants ciutadans per interpretar adequadament la factura d'aquests serveis. No pot tolerar-se que calgui “ser enginyer” per entendre-la i saber “què m'estan facturant”.

En aquesta mateixa línia també caldria deixar clar “on els ciutadans poden anar a queixar-se” en el cas que volguessin denunciar algun tipus d'abús per part d'una empresa. Ribó creu que el més convenient seria reforçar les facultats del Síndic, tal com dictaminen les directrius europees en relació a l'ombudsman.

Més estalvi energètic

Ribó també s'ha mostrat partidari de potenciar l'estalvi energètic pujant els preus d'aquelles persones que facin una despesa excessiva. Tal com ja passa en alguns municipis amb l'aigua. El Síndic proposa que una part d'aquests diners que es recapten penalitzant més als usuaris que més gasten es destinin a suavitzar la factura de les persones més vulnerables.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Posen a licitació el projecte de nous espigons a Sant Antoni i Es Monestrí

CALONGE I SANT ANTONI
seguretat

A punt els dos nous radars de tram de la C-16, al Túnel de Vallvidrera

Barcelona

Moventis oferirà serveis gratuïts al Baix Empordà per la Setmana de la Mobilitat

SANT FELIU DE GUÍXOLS
infraestructures

Interrompuda la circulació de trens d’alta velocitat amb origen a Sants per una incidència a Can Tunis

Barcelona
turisme

Un 48% de ciutadans de Catalunya lamenta que hi ha “massa turistes”

barcelona

La nova fornada de científiques barcelonines que triomfa a Europa

Barcelona
TEIXIT ASSOCIATIU

Òmnium treballa encara per definir la nova junta al Gironès

GIRONA
turisme

195,1 euros, preu dels hotels de Barcelona

Barcelona
crònica

A punt el restaurant dels germans Torres al Balcó Olímpic

Barcelona