Més tutories i no enfocar l'escola només al rendiment
Educadors i psicòlegs creuen que calen més recursos per treballar l'adolescència als instituts
Reclamen una reflexió profunda del sistema educatiu que necessitem
“És un fet molt greu perquè parlem d'un adolescent que ha planificat un crim. Ara hem de saber a partir del seu entorn què li estava passant, perquè el que ha fet és una reacció a una percepció seva que se l'estava atacant, és a dir: la seva acumulació de vivències negatives ell les percep com que se l'ataca i reacciona molt violentament contra els que per ell són culpables de la seva situació” explicava ahir Pau López, Doctor en Psicologia i professor de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull. López creu que s'ha de tractar amb molta més profunditat els problemes de l'adolescència a les escoles i que “s'ha de reforçar les tutories”. “No només hem de parlar de rendiment escolar. L'escola és més que el rendiment escolar”. “Jo espero que aquest fet tan greu provoqui moltes reflexions i que als instituts de tot el país se'n parli i es facin moltes tutories i es parli de la violència”, diu Pau López. Per aquest psicòleg s'ha de destinar més recursos a “estudiar com viuen els adolescents a l'escola” i cal conèixer els seus problemes. També apunta que l'extrema violència de la societat, els videojocs i les noves tecnologies “han acabat per banalitzar la violència” i que aquest és un tema en el que cal reflexionar perquè afecta molt els infants i joves. “Ahir mateix (per diumenge) passejava per Montjuïc i un grup de nois d'aquests aficionats al Manga que van disfressats jugaven a lluites amb armes fabricades per ells. Eren de cartró, naturalment, i no s'ha de criminalitzar...però tot es barreja i al final els adolescents acaben confosos”, apunta.
“Ens hem d'aclarir. Hem de pensar seriosament en com hem de treballar l'adolescència a l'escola i marcar prioritats. Ara s'acaben de carregar l'Educació per a la Ciutadania no? Doncs això!”, denuncia el pedagog i educador Jaume Funes, que demana a una gran reflexió de la societat. “Ara estarem uns dies sentint il·luminats que demanaran detectors de metalls als instituts i que s'abaixi l'edat penal i al final passarà el temps i només es diran bestieses i el debat de veritat, com sempre, no es farà”.
Per Funes, el crim (al marge que l'agressor tingués una malaltia mental o no) “posa en evidència “la gran dificultat del sistema de salut mental per atendre els adolescents en aquest país”. També ens hem de preguntar –apunta– per què l'escola és tan sovint el blanc de tantes ires”.