Societat

Apagar motors i netejar la sorra

Els científics han fet arribar a l'administració recomanacions per reduir la contaminació a les escoles

A Barcelona s'afavoreixen els itineraris a peu i han pres nota sobre consells de neteja i climatització

La gran solució per reduir la contaminació a les escoles i arreu seria aplicar mesures de restricció del trànsit i de renovació del parc de vehicles. Però des del Consorci d'Educació de Barcelona són conscients que el seu marge de maniobra en aquest sentit és limitat. “Les escoles estan on estan i Barcelona és una ciutat molt densa”, afirma el gerent del CEB, Manel Blasco. “L'escola i els nens han estat referents claríssims dins la família en temes com ara el reciclatge o el tabac. Tant de bo d'aquí a un temps ho aconseguim amb l'ús del cotxe”, desitja Blasco. De moment, des del CEB intenten aplicar solucions que almenys apaivaguin el problema de la contaminació a l'escola.

“La principal aposta és el model d'escola de proximitat”, explica Blasco. Garantir que el màxim de nens puguin matricular-se en escoles del seu districte facilita, per exemple, els desplaçaments a peu. De fet, un dels moments del dia en què els científics del Creal van detectar concentracions més elevades de partícules contaminants va ser el moment de l'entrada a l'escola, quan els cotxes particulars i els autocars s'aturen i arrenquen a l'entorn dels edificis. El disseny de camins escolars segurs (Barcelona en té 67) és una altra estratègia per promoure que els nens vagin caminant als seus centres.

Quan els científics del Creal van constatar la correlació entre els nivells de contaminació i l'evolució cognitiva dels alumnes, van adreçar un document al CEB amb recomanacions per millorar la qualitat de l'aire a les escoles. Per exemple, que la neteja dels centres es faci al final del dia, quan hi ha menys trànsit, i amb les finestres obertes. “Ja hem demanat a les empreses que netegin al vespre o a primera hora del matí”, assegura Blasco. Els investigadors també van suggerir que les aules més exposades a la contaminació es dediquin a activitats més transitòries.

Des del CEB, a més, s'està treballant amb Parcs i Jardins per veure com es pot regar periòdicament la sorra dels patis, ja que els científics han constatat que s'hi dipositen partícules ultrafines. “Fa uns anys, vam començar a defugir dels patis durs i ara potser ens haurem de plantejar que els sorrals no són la solució ideal”, reflexiona Blasco.

També s'ha demanat a les empreses de transport escolar que apaguin els motors en moments d'espera i que incorporin filtres per reduir l'emissió de partícules. Altres propostes són la instal·lació de murs verds (arbres, arbustos i plantes en general) dins o al voltant dels centres i, fins i tot, a les cobertes, façanes i mitgeres i l'ús de sistemes de climatització que renoven l'aire prèviament filtrat i que ja s'estan emprant a les escoles bressol de nova creació de la ciutat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.