Festa i reivindicació al Segre
La més internacional
En aquesta XXXI edició de la Transsegre, unes 300 barques, amb al voltant de 2.600 persones, van recórrer el riu Segre
La Transsegre més internacional. Així va ser la 31a edició d'aquesta festa aquàtica en què es fa un descens pel riu Segre amb barques casolanes. Enguany, no només van venir persones de tot arreu del territori català o d'Aragó, sinó també d'altres llocs tan llunyans com ara l'Àsia o Austràlia. “Hi ha un parell d'anglesos que han vingut perquè van conèixer la festa per internet”, va explicar Núria Toledo, presidenta de l'associació organitzadora, l'Admirals Up Lights, en unes declaracions a l'Agència Catalana de Noticies. A més, va ressaltar que en aquesta edició els participants provinents de les comarques barcelonines i gironines, junts, van superar els lleidatans.
Aquest cap setmana, al voltant de 300 barques, amb uns 2.600 tripulants, van fer el descens des de Camarasa a Balaguer (Noguera). L'aigua del riu i la cursa van ser també l'excusa perfecte per refrescar-se i combatre l'onada de calor. El dissabte, el tret de sortida va ser a les quatre de la tarda a Camarasa i, en aquesta primera etapa, van navegar fins a Sant Llorenç de Montgai. El diumenge, la cursa va començar a Gerb i va acabar al parc Transsegre de Balaguer, on els esperava el còmic Manel Piñero, l'Homo d'APM.
La condició per participar al Transsegre és que els concursants fabriquin les seves naus, que han de navegar sense atracció motora. Així es vol reivindicar la recuperació de l'espai natural.
Oberts a la inventiva
I si per alguna cosa es caracteritza aquesta competició és la imaginació dels concursants que utilitzen materials de tot tipus per enginyar les seves barques. Per exemple, la guanyadora d'aquesta edició va ser una embarcació que recreava el Moulin Rouge, el segon lloc va ser per a una que estava decorada com una diligència i la tercera posició, per a una amb forma d'avió biplaça.
Pep Tarragona, de Balaguer, va construir amb els seus amics la nau La colla dels peixos, per a què van utilitzar una estructura de ferro, plàstics i neumàtics. “Ho hem dissenyat intentant que suri, primer. Ho hem fet amb guies que hem trobat, amb plàstics de granges, aprofitant materials”, va destacar Tarragona a Balaguer Televisió.
“La supervivència és complicada, la de les nostres barques; no sé si és perquè no acabem de trobar el disseny perfecte. Aquest any, provem un nou model i a veure si tenim sort i aguanta per a l'any que ve”, va apuntar Xavier Gallén, company de Tarragona. Enguany, va explicar Gallén, han fet una nova aposta perquè els altres anys havien utilitzat fusta “i la veritat és que hi havia una mica de ganes de trencar-la, perquè no ajuden durant la baixada”.
En aquest edició, la cursa es va convertir en una reivindicació sobiranista i moltes embarcacions van lluir estelades. El futbol i el triplet del Barça també es van colar en els dissenys de les barques.
Una de s innovacions és que, enguany, els organitzadors de la festa van apostar per les xarxes socials i els concursants han pogut penjar vídeos i fotografies a l'etiqueta #Transsegre2015.