Vallès Oriental

ENTREVISTA

“Les Franqueses té terreny i oportunitats i va cap amunt”

Entrevista a l’alcalde de les Franqueses, Francesc Colomé

Francesc Colomé (CiU) ha mantingut l’alcaldia de les Franqueses però amb un govern minoritari de 6 dels 17 regidors.

Quines perspectives hi ha d’un pacte?
He començat converses amb tots els grups i possiblement després de les vacances donin els seus fruits. Però el que no hi haurà és un desgovern a les Franqueses.

Ja hi ha acord pels sous?
Amb ERC i el PP. L’alcalde cobrarà uns 50.000 euros, el topall de l’ARSAL. I els regidors amb dedicació exclusiva, un 80% d’aquest sou.

L’acord amb ERC i PP pot ser més ampli?
Per començar a governar, però no descarto cap opció.

Fa quatre anys deia que el govern era car. Ara no?
No. I amb els diners que s’estalviïn, si l’Estat ens ho permet, volem posar una mica al dia el poder adquisitiu dels treballadors de l’Ajuntament aplicant-lo a una nova valoració dels llocs de treball.

Quant pensen estalviar?
De 150.000 i 200.000 euros.

Càrrecs eventuals?
Cap. I una curiositat. Durant el darrer mandat només en vam tenir un. Era l’assessora del PP.

A què atribueix la polèmica pels semàfors amb càmera?
Hi ha gent que s’ha passat el semàfor en vermell i se l’ha multat i abans se’l saltava i no passava res.

Però els primers dies hi havia un problema.
No. Els semàfors funcionaven bé, però amb un sistema que podia causar confusió.

Es posava vermell de sobte...
Mai. Sempre ha estat ambre fix tres segons i després vermell. Però al principi era diferent. Sempre estava vermell i quan passava un cotxe a menys velocitat es posava ambre intermitent. Ara l’hem canviat. Nosaltres no volem multar; volem educar la gent i pacificar el trànsit i ho hem aconseguit. Els veïns em diuen que al vespre dormen. I hem actuat a tota la carretera. Als Gorcs i Can Baldich hem posat rètols lluminosos; hem fet ressalts a diversos punts. Els semàfors són només una part.

Posaran el sistema a Corró d’Amunt?
El Consell de Poble ho va demanar, però en vull tornar a parlar.

Quantes multes han retirat?
Crec que de 1.600 a 1.800 multes.

Els punts del carnet també s’han tornat?
Sí. I qui digui que no, és malintencionat. Si prenem aquesta mesura és perquè és molt meditada i molt justificada jurídicament. Però vull dir una cosa: l’alcalde de les Franqueses no posa multes. I aquí sembla que el culpable de tot sigui l’alcalde. Aquests semàfors els va posar el govern que estava format per PSC, PP, UPLF i CiU. Però coincidint amb les eleccions s’ha focalitzat en l’alcalde.

Vol dir que alguns socis de govern s’han amagat?
No estic atacant ningú. Al final tot es focalitza en l’alcalde, fins i tot el mitjà de comunicació on vostè treballa. En cap moment es va dir que era un acció de govern. I recordo una altra cosa. Seguretat Ciutadana la portava el PSC, no CiU. En canvi, el culpable de tot: l’alcalde!

No va tenir suport del PSC?
Només constato fets. Ha estat un atac a l’alcalde i CiU.

No hi havia altres fórmules? Ressalts, radars...
Els radars multen igual i qualsevol cosa ha de ser consensuada amb els veïns. Ells comenten que els sorolls que provocarien els ressalts serien perjudicials. Altres fórmules? Les pensarem.

Està obert a canviar el sistema?
A qualsevol suggeriment si se’m demostra que és millor.

I algú li ha portat una alternativa?
De moment, no. Primer s’ha de constituir el Consell de Poble de Llerona i analitzar com va tot. Però el trànsit s’ha pacificat. I a Llerona hem pujat un 6% de vot. Però pensi una cosa. Hem fet una feina de nassos amb el que teníem i vostè fa 20 minuts que pregunta per les multes... No és normal.

Canviem de temàtica. Es farà la rotonda de Marata?
El darrer accident va ser fa 15 dies. Una senyora de Corró d’Amunt va xocar amb un que sortia de Marata. És una via de la Diputació. Nosaltres vam demanar que hi fessin alguna cosa perquè els accidents eren constants.

Però la gent de Marata sembla que no la vol.
Hi ha gent que sí i hi ha gent que no. Jo he de mirar pel bé de tots els habitants del municipi. Tot Corró d’Amunt i tot Corró d’Avall demanen la rotonda. També estic d’acord que cal pacificar el trànsit del camí de Marata i estem fent un estudi de tot el recorregut.

Quan es farà el parc del Falgar?
Els diners per fer el Falgar van anar a parar a fer el sector N. Per tant, quan tirem endavant el sector N i comencem a cobrar aquells sis milions d’euros que estan fets en obra i que no hem cobrat començarem a fer el Falgar. Però és prioritari el centre cultural de Corró d’Avall perquè 1.400 persones van decidir el que allà s’hi havia de fer. Tenim saturats el pavelló i la pista annexa de Corró d’Avall i necessitem noves instal·lacions. Al Centre Cultural hi va una nova pista poliesportiva. I ens cal també poder traslladar el CAP que tenim a l’edifici de l’ajuntament. I també la biblioteca. Tenim una biblioteca a Bellavista i a la gent de Corró d’Avall i dels pobles els costa anar a Bellavista per la distància.

Com ho pagaran?
Amb les parcel·les del sector N. Hi ha un seguit de parcel·les que li corresponen a l’Ajuntament. En el pressupost d’aquest any ja es preveu la venda.

Confia molt en el sector N.
Segueixo confiant en el sector N. Com segueixo confiant en el projecte del Club Natació Granollers. L’economia s’està revitalitzant i les Franqueses és un municipi que té terreny i oportunitats i que va cap amunt.

Tenen pla B?
Encara que devem 13 milions d’euros, tenim una economia sanejada. Es genera estalvi i en dos o tres anys podríem fer coses.

En quin moment de tramitació està el sector N?
Falta aprovar inicialment la urbanització i la reparcel·lació. Serà abans de l’agost o principis de setembre.

Però toparan amb els interessos dels propietaris...
Hi haurà dos mesos per fer les al·legacions. Les que puguem acceptar direm que sí i les que no, direm que no. I no hi ha més, però s’ha de fer segons un criteri clar.

Urbanisme els aprovarà els usos comercials?
Urbanisme sí, però Comerç no. Hi ha una política de no creixement de zones comercials, però jo crec que al Vallès central ens falta una zona comercial i ens hem quedat enrere. Ens ha passat al davant Mollet i Parets. Jo plantejava uns 10.000 metres comercials lligats a l’esport prop del projecte del Club Natació Granollers. No me n’he sortit.

Limitarà les expectatives del sector.
No, perquè ja no hi eren. Quan es va aprovar, el 2008, era purament industrial. Hem rebaixat els costos d’urbanització i el projecte del CNG pot ser un motor.

L’afer Derypol està resolt?
Sí.

Caldrà indemnitzar el que van pagar els propietaris del sector per finançar el trasllat de la fàbrica, que finalment no s’ha fet?
Sí, però Derypol ha de pagar més perquè té més terreny i llavors és com una cadena. És de procediment administratiu. Derypol es queda aquí.

A quin preu?
Repeteixo. Hi ha sis milions d’euros que van anar al sector N i que els propietaris no ens han pagat, dels quals 3,8 són pel Falgar i 1,2 pel sector de Derypol.

Van haver de pagar una indemnització considerable als amos dels terrenys on es va fer l’escola Camins.
És un altre marró que ja hem solucionat.

Pagant.
Sí. Té un pes financer que el pressupost ha suportat.

De qui és la culpa? Perquè hi havia el compromís de l’Ajuntament de desenvolupar el sector per poder fer-hi habitatges.
No es va desenvolupar perquè qui governava en aquell moment, el PSC, no tenia la majoria suficient.

Vostè estava a l’oposició de CiU i hi va votar en contra...
Sí, però és que jo tampoc estava gaire d’acord amb aquell tipus de creixement. Allà no hi podia haver-hi pisos, sinó unifamiliars. Ho podríem haver tirat endavant així, però els amos tampoc hi haurien estat d’acord.

Li agrada com ha quedat la plaça Espanya?
Sí. Diumenge al vespre estava plena de gent. Allà hi teníem a part un altre problema. Era una plaça tancada en què les activitats que s’hi feien a l’interior no eren del tot... correctes. I ara hem fet una plaça neta, visible.

Li enumeraré les queixes: no quedar clara la separació entre zona de vianants i de vehicles. Els cotxes poden entrar a la plaça per anar als garatges; els vorals provoquen punxades i el bus no es pot posar del tot paral·lel a la parada...

Hi ha un rètol que dóna prioritat al vianant i limitació de velocitat a 20 per hora. Si això es respecta, la plaça no tindrà ni un problema i, de fet, no en té. Allà hi ha un pàrquing i només hi pot entrar un cotxe. Tot requereix un període d’aclimatació. En altres llocs funciona. Per què a Bellavista no?

I el bus?
Gira perfectament. I no m’ha arribat cap queixa.

I dels vorals?
Tampoc. A vegades el que diuen a Facebook i Twitter una o dues persones ho prenem com a paraula de sant.

Pensa fer una nova connexió entre Bellavista i Corró d’Avall?
S’ha d’estudiar, i que no calgui passar pel túnel.

Serà en aquest mandat?
No és fàcil. O es paga amb recursos propis, i el preu és molt alt, o a través de creixement urbanístic. I en aquests moments, el creixement, la gent no l’entendria.

Li preocupa el quart cinturó?
Ens diuen que a les Franqueses no som solidaris, però no és això. Als polítics, sobretot els de Madrid, els demano que trepitgin el territori i veuran les bestieses que es pretenen fer. A Llerona el quart cinturó passa pels camps de mongetes del ganxet, per sobre del riu, punxa per sota la penya, passa per sota l’Eutrasa... I després una opinió molt particular. El quart cinturó ha de passar on hi ha la gent i on dóna més servei. Tenim un circuit de Barcelona-Catalunya que es pot omplir amb 120.000 persones i que necessita una connexió millor i La Roca Village, que està en la mateixa línia.

Quins projectes prioritaris tenen?
Si d’alguna cosa estem contents de la feina feta és de les polítiques socials. La millor política social que hi ha és l’ocupació. En plans d’ocupació hem donat feina a 197 persones. Hem de mirar de refer el tema i que almenys la meitat d’aquests plans vagin a petar a alguna empresa del municipi i que aquesta empresa i se’ls pugui quedar.

La notícia completa a El 9 Nou


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.