Veus i raons pel tramvia per la Diagonal
suports Entitats veïnals, sindicals i ecologistes, així com la PTP, insten a deixar de banda el “tacticisme polític” i a unir els dos trams
L'Ajuntament està revisant els estudis ja fets sobre la connexió i n'encarregarà de nous al setembre
El dia que va prendre possessió com a alcaldessa, Ada Colau demanava suport ciutadà a les seves polítiques, i ahir en va rebre el seu projecte per reactivar la unió del tramvia a la Diagonal. La setmana passada obtenia l'aval del govern català per fer-ho, i ara hi pot sumar el de Diagonal per a Tothom i el de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, dos col·lectius que apleguen una seixantena d'entitats veïnals, sindicals, ecologistes i en defensa del transport públic.
La controvertida connexió del tramvia per l'avinguda ja havia generat protestes dies enrere tant dels comerciants de la Diagonal, contraris al projecte, com del grup municipal de CiU, que va reiterar el seu rebuig tot i el llum verd que Artur Mas va donar a Colau en la seva primera reunió institucional. Mas va voler amortir la crisi en el si de Convergència aclarint que només va donar suport a la connexió, però que no va parlar del traçat, que en tot cas ha de decidir l'Ajuntament. “El que compta és l'aval, que desencalla el projecte”, celebrava ahir Ricard Riol, president de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), una de les entitats que integren Diagonal per a Tothom, en la qual també hi ha Ecologistes en Acció, Catalunya Camina, Prevenció d'Accidents de Trànsit, el Bicicleta Club de Catalunya, els sindicats CCOO i la UGT, la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) i la Confederació d'Associacions Veïnals de Catalunya (Confavb).
Riol va celebrar que la “responsabilitat política” hagi fet possible la reactivació d'un projecte “necessari” que permetrà, va dir, posar fi a “l'únic tramvia interruptus d'Europa”, i es va dedicar a aportar arguments tècnics i a rebatre els que s'han esgrimit en contra d'una connexió fins ara sempre frustrada, a parer seu, per “tacticisme polític” i per les pressions dels comerciants de la Diagonal.
Les entitats ahir mobilitzades al·leguen que unir els dos trams existents del tramvia, el mitjà de transport públic més ben valorat en les enquestes, suposaria que, afegint 3,8 km a una xarxa que ja en té 29, el nombre d'usuaris passés dels 80.000 als 160.000. Això, amb “una inversió equivalent a la d'una parada de metro”. Pels signants, el debat entre bus elèctric biarticulat –l'opció ara defensada per Trias– o tramvia per la Diagonal és “una falsa polèmica”, perquè ja hi ha busos que hi circulen, perquè la velocitat comercial que assoleixen és massa baixa i perquè, encara que se n'hi afegissin, només podrien oferir un terç de la capacitat del tramvia.
Riol assegura que tot això, i també la compatibilitat del tramvia amb el sistema semafòric i la mobilitat de l'Eixample, ja ho acrediten estudis fets el 2010, abans de la consulta sobre la reforma de la Diagonal que va suposar el fiasco final del mandat de Jordi Hereu, i el resultat de la qual és esgrimit ara pel grup de CiU per oposar-s'hi. És un altre dels retrets que van fer les plataformes, que recorden que la consulta versava sobre si la Diagonal s'havia de reformar com a rambla o com a bulevard, o bé si s'havia de deixar com estava, però no preguntava pel tramvia, tot i que estigués previst incorporar-lo en les dues variants de remodelació plantejades –i finalment frustrades–. “La consulta s'ha utilitzat políticament per frenar el projecte. És un frau democràtic”, va denunciar Riol.
L'andanada a la CiU de Xavier Trias no acaba aquí. Les plataformes esgrimeixen també el dictamen de la síndica de greuges de Barcelona, que desacreditava la manera com s'havia impulsat la reforma parcial de la Diagonal entre Francesc Macià i el passeig de Gràcia executada pel govern de Trias, que sobretot va tenir en compte les demandes dels comerciants de la zona.
Ahir es va recordar també que el pla director d'infraestructures de la Generalitat ja preveu la unió i la considera el projecte de transport més rendible a la ciutat, i que el Pacte per la Mobilitat de Barcelona, el Consell de Ciutat i els ajuntaments de Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Joan Despí, l'Hospitalet, Sant Adrià de Besòs i Badalona s'han significat a favor d'una connexió que el govern de Colau, així com la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, consideren clau per rebaixar els alts nivells de contaminació a l'àrea de Barcelona.
El consistori està revisant ara els estudis ja fets fa anys sobre l'eventual connexió, i al setembre n'encarregarà de nous per actualitzar-los, segons va explicar la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. Per aprovar el traçat, caldrà la majoria del ple municipal, en el qual el govern només té 11 de 41 regidors, per la qual cosa haurà de buscar complicitats. Entre l'oposició, el PSC ha defensat explícitament la unió per la Diagonal. ERC també ha expressat el seu suport a la connexió, però no s'ha mullat sobre el traçat.
LES XIFRES
Obres a l'estació de Collblanc
Les obres d'estiu afecten la xarxa de metro. Des d'ahir, i fins al 16 d'agost, l'accés més proper a la travessera de les Corts de l'estació de Collblanc (L5), a l'Hospitalet, està tancat i també el vestíbul corresponent. El motiu són els treballs per millorar l'accessibilitat d'aquest vestíbul i per connectar-lo amb la futura estació de l'L9 que du a terme el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. Mentre duri el tancament, es pot fer servir l'altre vestíbul, així com els altres dos accessos, situats a tocar dels carrers Francesc Layret i Martí i Julià.