Societat

Malgrat dissenya un servei de mediació professional

L'Ajuntament fa formar durant dos anys dues treballadores per donar resposta als conflictes de convivència

Els afers es resoldran en un màxim de tres mesos i es vol aplicar a l'àmbit escolar

“Posem en marxa un servei professional, reglat, gratuït i amb la voluntat de resoldre aquells conflictes fruit de la convivència que no haurien d'acabar als jutjats.” Malgrat de Mar s'ha preparat a consciència –el germen del projecte es va gestar en el mandat anterior– per a la creació del servei municipal de mediació ciutadana, entès com un instrument d'ajuda per solucionar els problemes veïnals i els desacords que es generen entre els ciutadans en el dia a dia. I quines són aquestes situacions? L'aspecte és prou ampli i inclou, entre altres casos, problemes de sorolls, animals i activitats, de comunitats de propietaris, familiars –a excepció de separacions i divorcis–, escolars, malentesos i desacords, prevenció de conflictes i presa de decisions.

Dues treballadores del consistori, l'assessora jurídica Lídia Soto i una agent de la policia local, s'han format durant dos anys “per garantir la màxima professionalitat i qualitat del servei, i perquè els acords tinguin una base de contracte que totes les parts implicades acceptin”. La figura del mediador no s'implicarà ni prendrà posició en el conflicte, sinó que canalitzarà la comunicació i la suficient fluïdesa en el diàleg perquè els enfrontats arribin a un acord.

L'inspector en cap de la policia local, Joaquim Martínez, va destacar durant la presentació de la iniciativa que es tractava d'un exemple més “de la vocació de servei a la ciutadania”. Martínez va justificar la necessitat de posar-lo en marxa: “Molts conflictes de convivència acaben als jutjats, els saturen, s'hi eternitzen i, malgrat que hi hagi una sentència, el problema continua latent.” El cap de la policia local va exemplificar la idoneïtat del nou servei recordant que en els primers cinc mesos del 2015 la policia local havia ofert mediació de conflictes en 65 casos. En aquest sentit, va lloar la preparació de les dues mediadores “per fer les coses ben fetes” i va explicar que només la policia local de Vila-real disposa d'un servei de mediació en les mateixes condicions.

Conflicte en positiu

Lídia Soto va destacar que el servei encararà els conflictes “en positiu” per facilitar una solució que acceptin les parts implicades. “De mediadors, en podem fer tots, però el nostre és un servei reglat que acabarà amb un acord contractual amb força jurídica.” L'objectiu és enllestir amb un màxim de tres mesos els expedients i està previst portar el servei també a l'àmbit escolar. Els ciutadans poden accedir a tota la informació a través del web de la policia local de Malgrat de Mar o adreçar-se directament a l'Ajuntament.

L'alcalde de Malgrat, Joan Mercader (PSC), va reiterar la importància de dotar els ajuntaments d'instruments eficients per garantir la convivència i el respecte entre la ciutadania. “Hi creiem fermament, i per això hi esmercem els esforços necessaris”, va afirmar.

LA FRASE

El nostre és un servei reglat que acabarà amb un acord contractual que tindrà força jurídica
Lídia Soto
Mediadora de l'Ajuntament de Malgrat de Mar

LA XIFRA

65
casos
de conflicte veïnal durant els primers cinc mesos d'aquest any ha atès la policia local com a mediadora.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia