Osona/Ripollès

Un ‘temple’ osonenc al Japó

El mestre cisteller Joan Farré, de Folgueroles, convidat a Kyoto a través de l’AFAD, construeix una pèrgola amb bambú per a un dels temples més emblemàtics del país

El folguerolenc Joan Farré, mestre artesà cisteller i expert en construccions de fibres vegetals, ja pot sumar al seu notable currículum internacional com a artesà i artista una experiència ben singular; d’aquelles per recordar. Es tracta d’una estada de 15 dies al Japó, en la qual va protagonitzar la construcció d’una pèrgola de bambú per a un dels temples més emblemàtics del país, el de Kodai ji, a Kyoto.
Va ser una altra osonenca, la manlleuenca Magda Polo, presidenta d’Artistes i Artesans del FAD (AFAD) i professora del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona, qui va liderar aquest primer projecte d’intercanvi artístic i cultural entre Catalunya i el Japó entre el FAD i el Centre Internacional d’Artesania, Art i Disseny de Kyoto (KICC), i que va tenir lloc entre els dies 12 i 24 d’octubre. En total, sis artistes i artesans seleccionats per l’AFAD, entre els quals Farré, van poder exposar les seves obres a Kyoto, a més de protagonitzar xerrades i tallers per diverses universitats de renom. També van aprofitar per visitar els tallers dels seus homòlegs japonesos, “per intercanviar tècniques i propostes noves per a l’art i l’artesania contemporànies”, ha explicat el cisteller folguerolenc. Precisament, les seves construccions vegetals vinculades amb l’arquitectura van ser una de les accions que més atenció va acaparar. Farré va construir una pèrgola en un dels temples amb més història del país, el de Kodai ji. A més, aquesta obra –feta del bambú que s’havia talat en el mateix bosc del temple uns dies abans que Farré arribés a Kyoto– quedarà com una instal·lació permanent del temple. “Tot i que en un inici havia de ser una estructura efímera, els japonesos han decidit que s’hi quedi”, ha detallat Farré, satisfet del reconeixement que això representa: “El fet que hagin volgut que es quedés l’obra de manera estable en el temple ha estat una excepció, ja que no se solen fer intervencions d’aquest tipus; només en tot cas es fan de manera efímera i temporal”. Farré va treballar durant cinc dies intensos en el projecte, al costat dels jardiners i monjos del temple, amb la dificultat afegida d’haver-ho de fer amb un nou material “autòcton del país”, el bambú, nou per ell, ja que el folguerolenc acostuma a treballar amb vímet. Farré ja havia exportat el seu art en diversos països com França, Dinamarca, Itàlia o Polònia, però mai fins ara al continent asiàtic.
Arran de la bona acollida d’aquesta primera experiència ja es preveu que l’any que ve aterrin a Barcelona sis artistes nipons per mostrar els seus projectes i la seva manera de treballar.

La notícia completa a El 9 Nou


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.