Societat

El vehicle sense conductor ja roda a la ciutat intel·ligent

Els primers minibusos autònoms circulen amb èxit per l'Smart City Expo i estan a punt de fer el salt als carrers

500 ciutats se citen en el congrés en què es mostren les darreres innovacions per a la gestió

Els vehicles autònoms piquen a la porta (del garatge, en aquest cas). Els primers minibusos sense conductor van circular ahir al voltant dels pavellons de la Fira de Barcelona –on se celebra una nova edició de l'Smart City Expo World Congress– demostrant que ja són prou avançats i segurs per rodar en entorns públics.

“Al final, es tracta d'una qüestió de confiança. Si ja deleguem en ordinadors i robots moltes funcions del nostre dia a dia, per què no ho hem de fer també amb el transport, si és completament segur?”, reflexionava Xavier Salort, un dels representants d'Easy Mile, l'empresa que ha desenvolupat el prototip EZ10. Es tracta d'un minibús elèctric amb capacitat per a dotze persones (però només sis seients) que està equipat amb un GPS, radars, càmeres i làsers que li permeten estar atent als obstacles que es troba en el seu camí i circular amb total seguretat.

El vehicle té únicament tres botons: un de verd per obrir les portes, un de blau per accionar la rampa que permet l'accés de cotxets i cadires de rodes i un de vermell per aturar-lo en cas d'emergència. Aquest darrer, però, no sembla que s'hagi d'utilitzar gaire en condicions normals,
ja que l'EZ10 va ser capaç de respondre i alentir la velocitat davant de la presència inesperada de vianants o vehicles.

“Els tècnics guiem el vehicle la primera vegada perquè s'aprengui el recorregut i després ja el pot fer ell tot sol amb total tranquil·litat. Això pot ser molt útil en entorns rurals per connectar diferents pobles amb l'estació de tren més propera, o per fer un recorregut dins d'un gran campus o instal·lació com ara un parc d'atraccions”, explica Salort. El vehicle, doncs, es pot programar perquè s'aturi a determinades estacions i funcioni com un tramvia, o, fins i tot, perquè siguin els usuaris els que el cridin mitjançant una aplicació per al telèfon mòbil.

A banda de la confiança dels passatgers, l'altre gran escull a superar pels vehicles com l'EZ10 és de tipus administratiu. El trànsit sense conductor encara no està permès a la majoria de vies públiques. Hi ha comptades excepcions com ara Mountain View (Califòrnia), per on ja circulen els cotxes de Google, o la localitat anglesa de Milton Keynes, on també es proba el Lutz Pathfinder, un cotxe biplaça sense conductor que ahir també es podia veure a l'estand del Regne Unit.

“El primer pas per als nostres vehicles serà l'ús en espais tancats, però el salt als carrers no creiem que hagi de trigar gaire”, explica el representant d'Easy Mile, que ja ha venut algunes unitats a Holanda i Singapur.

El saló Smart City Expo World Congress arriba a la cinquena edició amb la participació de 500 ciutats, 450 expositors i 400 ponents especialitzats en desenvolupament urbà. Entre les aplicacions per millorar la vida a les ciutats també destaca una aplicació per a invidents que identifica mitjançant balises sense fil els diferents obstacles i problemes que hi ha pel camí i n'informa a través del telèfon mòbil.

LA XIFRA

40
quilòmetres per hora
és la velocitat màxima de l'EZ10, però habitualment es programa per rodar a uns 25.

Sensors a les tapes per evitar el robatori de coure

El robatori dels components de la xarxa de gestió del transport o de diferents subministraments deixa, periòdicament, els clients sense servei. Per evitar-ho, Cellnex proposa instal·lar sensors a les tapes d'aquestes instal·lacions per alertar els cossos de seguretat quan algú hi accedeix sense permís.

Un sistema per avisar a l'instant d'un tiroteig

Shotspotter és una empresa que ha desenvolupat un sistema de sensors de so que, instal·lats en fanals, permeten detectar quan hi ha un tiroteig i s'encarreguen d'avisar la policia immediatament. Ja s'ha implementat en diverses ciutats del Brasil, Panamà, Sudàfrica i els Estats Units, com ara Nova York.

Catalunya busca com allargar l'ús de les bateries

El centre Eurecat va presentar ahir un pla per crear bateries elèctriques que, quan ja no puguin donar servei als cotxes, es reutilitzin com a acumuladors als edificis. Per la seva banda, la fundació i2cat va presentar un supercondensador de llum (solar i artificial) que allarga moltíssim la vida útil dels sensors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia