Societat

Cap aliment llençat

El Pont Alimentari posa en contacte comerços i restaurants que tenen menjar sobrant amb entitats socials que atenen persones sense recursos

L'objectiu és reduir el malbaratament d'aliments i alhora contribuir a cobrir les necessitats bàsiques de les famílies

El menjador del Raval El Chiringuito de Dios ha establert un vincle amb Bonpreu

Puntuals, Antonio i Alfonso Romero, pare i fill, eren dimecres a dos quarts d'onze del matí a la porta del Bonpreu del carrer Tamarit de Barcelona. Són voluntaris d' El Chiringuito de Dios , un menjador social del Raval promogut per Wolfgang Striebinger, un pastor alemany que fa 30 anys va viure en la seva pròpia pell la necessitat, a l'Índia. Una de les responsables del supermercat es lamenta que avui no hi ha gaire res. “Qualsevol cosa ens servirà”, li contesten. Hi ha dies que fins i tot han de fer viatges per carregar-ho tot a la furgoneta. Avui s'enduen pa, verdures, carn i embotit envasat. Els productes frescos són perfectament consumibles, però no es poden posar a la venda perquè no són macos –el cas de la verdura– o estan a pocs dies de la data de caducitat. Per evitar que s'hagin de llençar, Bonpreu ho ofereix a El Chiringuito de Dios, on desenes de persones sense recursos van a esmorzar, dinar i sopar. Un té un producte sobrer i l'altre té necessitat d'aliments. Qui s'ha encarregat de posar-los en contacte és el Pont Alimentari , una iniciativa que fa uns mesos que funciona a Barcelona amb l'objectiu de combatre la fam i alhora minimitzar el malbaratament de menjar.

El Pont Alimentari, impulsat per Fundació Prevenció i Residus i Consum i Fundació Banc de Recursos , és una iniciativa que pretén evitar que es llenci menjar i també sensibilitzar la població. El balanç dels primers tres mesos fa patxoca: 1.722 racions de menjar cuinat aprofitades i 438 quilos d'excedents alimentaris redistribuïts. Més d'un miler de persones se'n van beneficiar a través de vuit entitats col·laboradores. “El repte és posar en contacte donants amb receptors. Però no ens quedem aquí; sabem que perquè la relació funcioni ha de ser fàcil, hi ha d'haver bona coordinació i ha de ser sostenible”, explica Mariona Ortiz, coordinadora del projecte. És per això que intenten establir un vincle entre un establiment o un menjador d'una institució i una entitat que estiguin al mateix barri.

Ortiz destaca la complicitat que s'estableix sovint entre el personal del supermercat i els voluntaris de l'entitat. Aquesta complicitat també és un element que subratlla el responsable de medi ambient del grup Bonpreu, Josep Castany: “Veiem que és una experiència que motiva el personal. Les persones que han de fer la tria dels aliments consumibles s'hi senten molt implicades.” La filosofia de Pont Alimentari coincideix amb la del grup de supermercats: evitar el malbaratament de menjar i col·laborar amb les entitats de l'entorn de cada establiment per guanyar eficiència. Castany subratlla que fa dotze anys que van començar a signar convenis amb entitats socials. Actualment en tenen més de 140.

Una de les peculiaritats d'aquest acord entre El Chiringuito de Dios i Bonpreu és que l'entitat pot accedir a productes frescos com ara verdura, fruita i carn. Aliments molt necessaris per a una dieta rica i equilibrada i que són difícils d'aconseguir. El Pont Alimentari busca, per tant, comerços i empreses de càtering i restauració sensibilitzades per no llençar el menjar que els sobra. Una de les experiències d'èxit que va funcionar durant l'estiu va ser que la Casa Asil Sant Andreu del Palomar congelava els aliments cuinats sobrants i els cedia al menjador Can Padró, on tenien molts usuaris, perquè a més dels habituals i havia infants dels casals.

A Catalunya es llencen 35 quilos anuals de menjar per persona a les llars. Una dada que es triplica si es té en compte el malbaratament al llarg de tota la cadena de producció. El Pont Alimentari s'ha apuntat al #GivingTuesday per trobar donants (comerços i restaurants) i més receptors (entitats).


om?

Es crea una xarxa d'interacció entre empreses que donen excedents alimentaris i entitats que cobreixen les necessitats de persones vulnerables.


uè?

L'objectiu és reduir el malbaratament alimentari i fomentar la solidaritat.


ui?

Pont Alimentari és una iniciativa de Fundació Banc de Recursos i Fundació Prevenció de Residus i Consum creada fa quatre mesos a Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia