Es trenquen les negociacions del metro de matinada i es manté la vaga de dimecres
L'empresa diu que “l'escull principal han estat les condicions econòmiques” i el comitè de vaga critica que no es volgués aplicar immediatament un suposat acord
Després de sis hores intentant arribar a un acord, de moment, les posicions són irreconciliables
Els responsables de metro de TMB de Barcelona i els representants del comitè d'empresa no han aconseguit tancar un acord sobre la negociació del conveni col·lectiu que permetés desconvocar la segona jornada de vaga prevista per aquest dimecres, coincidint encara amb la celebració del Mobile World Congress. Després de sis hores intentant arribar a un acord, de moment, les posicions són irreconciliables. Marc Grau, director de la Xarxa de metro de Barcelona, ha explicat que l'escull principal “han estat les condicions econòmiques”, tot i que s'ha mostrat obert a seguir negociant. Per la seva part, Oscar Sánchez, portaveu del comitè de vaga, ha criticat que l'empresa ha fet marxa enrere en l'aplicació de les mesures d'un suposat acord. Segons ha assenyalat, l'empresa no volia aplicar-lo immediatament després de desconvocar la vaga, sinó quan s'aprovi el conveni.
La reunió ha tingut lloc a la seu del departament de Treball, al carrer Sepúlveda de Barcelona. Treball, de fet, fa de mediador entre ambdues parts. La reunió ha estat maratoniana i ha començat abans de les nou per acabar sobre dos quarts de tres. Els primers en comparèixer davant dels mitjans han estat el comitè de vaga. Oscar Sánchez ha explicat que aquesta tarda els treballadors han fet arribar una nova proposta a la direcció i ha apuntat que en la resposta de l'empresa han dit que era “innegociable” un punt clau que no s'havia qüestionat en cap moment la nit de dissabte a diumenge.
Aquest punt en concret assenyala, segons Sánchez, que la empresa vol que es desconvoqui la vaga “amb un acord sobre mesures de contractació i de descongelació salarial que no entrarien en vigència automàticament, sinó una vegada se signés el conveni”. Ha considerat que això és inassumible per part d'ells. “Si hi ha una vaga convocada per uns motius, un comitè de vaga no pot fer una signatura d'uns acords que no sabem quan entraran en vigor”.
Ha apuntat que “és una llàstima. La direcció de l'empresa ens està portant un altre cop al desgast”, ha criticat. Sánchez ha indicat que ho han intentat i anaven a la reunió per avançar en el punt que ho van deixat la passada nit de negociacions. “Si el que volen és que cada vegada que ens asseiem el que havien donat per bo es torni a qüestionar... no es pot”.
Per tot això, Sánchez ha manifestat que es manté la vaga prevista per aquest dimecres. “Sortirà igual de bé perquè no hi haurà incidents i el seguiment serà tan massiu com aquest dilluns”. Posteriorment a la vaga, tenen previst convocar una assemblea dels treballadors per veure quins són els passos a seguir.
Marc Grau, director de la Xarxa de metro de Barcelona, ha explicat que “havien estat convocats per treball en base a una proposta ferma per sortir de la vaga i que semblava que prèviament havia estat acceptada pels sindicats. Quan ens hem assegut a la taula la proposta era diferent a la plantejada inicialment i incloïa nous termes que no havien sortit a reunions anteriors i, en tot cas, no era la proposta tècnica en ferm que havien presentat dissabte els sindicats”.
Grau ha recalcat que ho han intentat fins l'últim moment. “Hem intentat apropar postures i tenim voluntat negociadora. Tornaríem a seure a la taula per una proposta similar a la de dissabte”. Tot i això, ha dit que la distància que hi ha entre les parts en aquest moment és “molt complexa de salvar”.
Preguntat per les crítiques del comitè de vaga pel que fa l'aplicació de les mesures, ha ressaltat que “hi havia alguns aspectes a la seva proposta que eren d'aplicació immediata i no tot el cost per la sortida de la vaga, però l'escull principal eren les condicions econòmiques. Hem sigut capaços de fer un esforç”. Ha recalcat que la seva voluntat era arribar a acords.
També ha manifestat que les propostes que han plantejat el comitè de vaga “superaven amb escreix la capacitat legal i pressupostària de l'empresa en tres punts i ha estat molt difícil trobar un encaix econòmic i raonable per garantir la viabilitat futura de la companyia i la capacitat d'afrontar el servei públic amb garanties pels ciutadans de l'àrea metropolitana”.