Societat

Èxit i Adsis uneixen esforços per formar 270 nois i noies

El projecte Passwork cerca d'oferir respostes fetes a mida a joves sense estudis secundaris i en situació de vulnerabilitat

Les claus són l'itinerari personalitzat i el treball en xarxa de centres formatius i empreses

Els joves han de treballar per fer visibles les seves capacitats i tot l'engranatge del nou programa que tiren endavant conjuntament les fundacions Èxit i Adsis treballa perquè aquestes capacitats es converteixin en veritables oportunitats. Aquest és, en resum, el funcionament de Passwork, que té l'objectiu de promoure el retorn al sistema educatiu i facilitar la inserció laboral de joves despenjats del sistema i que es troben en situació de vulnerabilitat.

Va ser el cas de la Miriam, de 22 anys, que després de quart d'ESO va estar dos anys sense estudiar. Es va moure fent algunes formacions, com ara elaboració de currículum i un programa de formació i inserció (PFI) de comerç a la Fundació Adsis. Va poder fer un estiu de pràctiques a Desigual i s'ha reincorporat al sistema estudiant un grau mitjà de perruqueria. “No és fàcil –reconeix la Miriam–, però si t'acompanyen ho és una mica més.”

De fet, el director de Fundació Èxit, Nacho Sequeira, subratlla que el projecte Passwork respon a “una reivindicació històrica”. “És un nou model d'intervenció que permet que no sigui el jove el que s'ha d'adaptar al programa, sinó que el programa s'adapti al jove”, resumeix. És un itinerari de dos anys amb formació, pràctiques personalitzades i camins flexibles. Sempre hi ha un acompanyament i una de les claus és que no es treballa amb una obsessió per assolir un títol, sinó per millorar competències. Un dels exemples de flexibilitat que posa el director del projecte, Daniel Sáez, és l'aprenentatge de l'anglès: “Sabem que el model tradicional no acaba de funcionar i ho fem amb un sistema de mentoria”. Sequeira i Sáez, que prové de la Fundació Adsis, coincideixen que sense una aliança entre les dues fundacions no podrien tirar endavant un projecte formatiu d'aquesta envergadura.

Passwork, que està dins la convocatòria de subvencions promoguda pel Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) per al període 2015-2017 i que s'emmarca en la Iniciativa Europea de Garantia Juvenil, s'adreça a joves d'entre 16 i 24 anys amb poca formació i en situació de vulnerabilitat. A Catalunya, la taxa d'abandonament escolar prematur és del 22% i la desocupació juvenil, del 39%. Taxes que mostren que alguna cosa no funciona i que doblen la mitjana de la Unió Europea.

Una mirada alta

La Tatiana i la Samjhana, totes dues de 17 anys, estan en la primera fase, la d'orientació. És una formació general per identificar competències, veure els punts dèbils i els forts i elaborar el pla de treball. “És important tenir una mirada alta i llarga –diu Sequeira–. Posar-se objectius alts. Al llarg del procés, els joves es mouran per diferents espais i ho han d'aprofitar perquè ja no hi ha allò d'una feina per a tota la vida.” La Tatiana reconeix que s'haurà d'esforçar amb l'anglès per arribar a ser una bona cambrera, i la Samjhana, que s'ha reenganxat després d'un any sense estudiar, es veu ara molt més capaç d'anar endavant que quan va deixar quart d'ESO. A Passwork s'enfronten amb proves pràctiques per valorar les capacitats d'organització, el respecte, l'empatia, la seva adaptabilitat. “Vam fer un pràctica de com organitzar-te bé un dia per fer el màxim de coses i vam guanyar!”, remarca la Tatiana, que fa equip amb la Samjhana.

150
joves
d'entre 16 i 24 anys ja participen en el projecte Passwork. Encara hi ha places fins a arribar a 270.
22
per cent.
És la taxa d'abandonament escolar prematur, segons dades de l'Idescat. És el doble que a la UE.
60
empreses
participen en el projecte de les fundacions Èxit i Adsis per fer pràctiques o accions de 'coaching'.

Simulació d'entrevistes i visites a les empreses

Al llarg de la formació, els joves de Noves Oportunitats treballen amb professionals especialitzats del món de l'educació i l'orientació i també viuen en primera persona el món laboral amb períodes de pràctiques. Simulació d'entrevistes de feina, visites guiades a les empreses i mentoria d'anglès són ocasions que no es troben en altres processos de formació.

La FNAC és una de les empreses col·laboradores. “Els joves s'estan setmanes amb nosaltres i coneixen la realitat, veuen com s'organitza la feina, les normes de treball”, explica la responsable de recursos humans de FNAC El Triangle, Reyes Tello. L'acompanyament el fan treballadors voluntaris i Tello assegura que la majoria valoren molt positivament l'experiència, perquè “veuen l'empresa des d'un altre punt de vista”. “Arriben a descobrir una mena de líder ocult que duen a dins”, indica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.