Societat

El govern veu “política i recentralizadora” la sentència del TS sobre el 0,7% de l'IRPF

L'alt tribunal rebutja el recurs de la Generalitat per invasió de competències contra el decret que regula les subvencions a programes d'interès general

Nega que la gestió d'aquests fons per part de l'Estat envaeixi les competències de la Generalitat

El departament de Treball, Afers Socials i Família de la Generalitat ha qualificat de “política” i “recentralitzadora” la sentència del Tribunal Suprem (TS) que nega una invasió competencial de l'Estat en la gestió dels fons del 0,7% de l'IRPF.

En un comunicat, la Generalitat lamenta que “aquesta és la primera vegada que una sentència es pronuncia en contra del govern català en la invasió de competències sobre la territorialització d'aquests fons per a finalitats socials”. Per aquest motiu, considera que es tracta d'una “sentència política per afavorir la seva estratègia recentralitzadora”.

El Tribunal Suprem ha desestimat el recurs contenciós administratiu que va interposar la Generalitat per invasió de competències contra el Reial Decret que estableix les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a realitzar programes d'interès general.

Aquestes subvencions, que es financen a través de la casella del 0,7% de l'IRPF per a finalitats socials, van destinades a programes concrets portats a terme per entitats, dirigits a persones amb discapacitat, persones grans, persones en risc d'exclusió social, infància i famílies o dones, entre d'altres.

Després de fins a 13 sentències del Tribunal Constitucional (TC) i el Tribunal Suprem favorables a la gestió territorial del 0,7% de l'IRPF, la Generalitat considera que el Tribunal Suprem “ha trencat amb la jurisprudència consolidada i s'ha pronunciat a favor de l'Estat, al·legant un canvi de nom en les bases”.

El Suprem argumenta que el canvi implica que els programes deixen de formar part del títol competencial de l'assistència i els serveis socials –que recau en els territoris- i passen a d'altres títols en els quals l'Estat té competències, com poden ser legislació laboral, medi ambient, seguretat pública o educació.

El departament de Treball, Afers Socials i Famílies discrepa de la interpretació que fa el Suprem en relació amb els títols competencials sota els quals s'emmarcarien els programes subvencionats.

En aquest sentit, destaca que “el contingut i el detall dels programes posa de manifest que hi ha una clara continuïtat respecte de les bases anteriors d'aquestes mateixes subvencions a càrrec de l'IRPF, en les quals el Tribunal Constitucional va apreciar una invasió competencial per a part de l'Estat”.

La Generalitat creu que l'Estat “fa una convocatòria-trampa per afavorir la seva estratègia recentralitzadora de sempre”. “Es tracta d'una autèntica espoliació social que només resoldrem si disposem d'un Estat propi”, apunta.

El govern ha avançat que estudiarà “totes les vies d'impugnació i els instruments adequats per seguir reivindicant la competència autonòmica sobre aquests fons provinents de l'assignació de l'IRPF per a fins d'interès general; amb l'objectiu d'aconseguir que siguin les comunitats autònomes les que regulin i convoquin aquestes subvencions per ser fidels al marc competencial existent”.

L'any 2013, el govern espanyol va modificar la regulació i les bases del sistema de subvencions en resposta a les successives sentències dels tribunals, mantenint la gestió i centralitzant encara més el sistema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.