la crònica

Consideracions a peu de carrer

Ja fa uns quants anys que l'Ajuntament de Girona, preveient que els moltíssims vehicles que arriben a la ciutat durant les Fires miraran d'aparcar allí on sigui, i com sigui, col·loca unes tanques al voltant d'algunes places i al llarg d'aquelles voravies que, per la seva amplada, podrien temptar els conductors poc escrupolosos. Però ahir, tot i ser dissabte i havent-se encetat ja les Fires, el trànsit pels carrers de Girona va ser, almenys durant la llarga estona que el cronista va estar fiscalitzant el moviment automobilístic, força menys dens que el que ens toca suportar la resta de la setmana laboral. Fins i tot em va sorprendre la facilitat amb què els pocs cotxes que semblava que venien de fora anaven trobant aparcament a la via pública, i a llocs que no eren zona blava. La nostra ciutat, especialment l'Eixample i la part més moderna –l'anomenada de la Devesa-Güell–, pateix una autèntica saturació de vehicles. El giratori del final de la ronda Ferran Puig, on conflueixen aquesta via i els carrers Güell, Joaquim Vayreda i Figuerola, sovint es converteix en un estàtic conglomerat de vehicles, i ja es poden imaginar les cues que es formen a partir dels seus obstruïts accessos. I una cosa semblant succeeix al giratori del Rellotge de la Devesa, i també a l'entrada a Girona venint de Pedret. M'estic referint a situacions que es donen qualsevol dia de l'any –sense que hi calguin esdeveniments atractius, que en tenim uns quants, la majoria bons–, només amb l'anar i venir del parc automobilístic autòcton.

Altrament, les autoritats municipals han determinat que, mentre durin les Fires i Festes de Sant Narcís, no es podrà aparcar a la riba del Ter, en aquell tram entre l'Auditori-Palau de Congressos i la barrera que el tanca més o menys a l'altura del pont de vianants de Fontajau, on els dimarts i els dissabtes se celebra, llevat de l'època estival, el tradicional mercat de tota la vida (en teoria, després d'aital barrera no es pot aparcar, perquè el susdit tram es de direcció única, per entendre'ns, cap al pont de la Barca: això vol dir que els nombrosos cotxes que s'hi solen veure, han hagut d'efectuar un gir antireglamentari des del pont en qüestió cap a la barrera ja esmentada). Qui això signa manté que aquell vial de darrere la Devesa hauria de servir com a variant per descongestionar una mica el trànsit dintre la ciutat, atès que comunica els giratoris de l'antiga plaça de toros i d'entrada i sortida de Girona des de o cap al Pont Major, Montjuïc i Sant Daniel. A propòsit d'aquesta idea, quan la senyora Anna Pagans encara no era alcaldessa, em va dir que això no podia ser, perquè abans d'instal·lar-hi la barrera, alguns bojos del volant hi feien curses nocturnes, i, si la retiraven, hi tornaríem a ser. Bé, i aquells desnivells comminatoris que hi ha a tants vials de Girona, no se n'hi podrien col·locar un parell o tres, per descoratjar els corredors?

Penso que deu ser molt difícil, atesa la relació ciutadà/vehicle que afecta la nostra ciutat, organitzar el trànsit i, sobretot, el seu modus aparcandi d'una manera senzilla, amable i que satisfaci tothom. I més ara, amb l'enrenou de les obres del TAV, que han obligat, no només a suprimir un considerable nombre d'espais on deixar el cotxe, sinó també a reordenar la direcció de tants i tants carrers. Veurem què passa quan les Fires assoleixin el clímax i ens arribin visitants de tot arreu, cosa que es produirà, si res no ho impedeix, avui mateix, tal vegada, i ben segur que diumenge vinent, que, com és prou sabut, aplega la seva festivitat i la de Tots Sants. Per als gironins que deixarem l'auto a casa, hi haurà prou autobusos urbans, aquests dies?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.