El Banc de la Teca de Vilanova del Camí va atendre més de 600 persones el 2015
El Banc de la Teca és una iniciativa municipal adreçada a les famílies més vulnerables de Vilanova del Camí. Coordinat per les tècniques de Serveis Socials aquest servei compta amb la col·laboració de Creu Roja Anoia i de prop d’una desena de voluntaris que organitzen i reparteixen l’ajuda entre més de 200 famílies.
El Banc de la Teca proporciona aliments i altres productes, de forma temporal, a persones i famílies en situació de dificultat socioeconòmica que estiguin empadronades al municipi i que no puguin cobrir amb els propis recursos les seves necessitats d’alimentació i higiene. Aquestes hi arriben derivades directament des dels serveis socials bàsics de l’Ajuntament que són els encarregats de fer l’estudi i la diagnosi de cada família.
La regidora de Serveis Personals, Salut i Consum, Pepita Còdol, explica que no existeix un únic perfil de famílies beneficiàries d’aquest servei. La majoria són famílies treballadores que per diferents circumstàncies han vist reduïts els seus recursos i sovint tenen problemes per arribar a final de mes. Algunes reben ajuda de manera temporal i esporàdica i d’altres de manera freqüent.
Des del Banc de la Teca es va atendre, l’any 2015, més de 600 persones: 29 infants de 0 a 3 anys, 173 nens i nenes de 3 a 15 anys, 387 persones de 16 a 64 anys i 18 majors de 65. D’aquestes, explica Pepita Còdol, només 174 són persones nouvingudes.
El Banc de la Teca funciona a Vilanova del Camí des de 2012. Abans aquest servei es prestava des de Càritas, entitat amb la que l’Ajuntament manté un conveni de col·laboració que permet atendre a qualsevol persona amb necessitats. El Banc de La Teca, explica Pepita Còdol atén les persones empadronades al municipi mentre que Càritas ofereix ajuda a les persones que encara no han pogut empadronar-se. L’objectiu, assegura Còdol és que cap persona quedi desatesa.
Durant aquests anys, el Banc de la Teca ha anat adaptant-se a les necessitats de les persones usuàries que han anat en augment. El Banc s’abasteix principalment de la Comunitat Europea que subministra dues vegades l’any els aliments secs: arròs, farina, pasta, llegums... i del Banc d’aliments de Barcelona que ofereix un seguit d’aliments com llaunes de conserva, oli, tomàquet... procedents de donacions de grans empreses. Com quee s tracta de donacions, els productes poden anar variant i fins i tot pot ser que arribi xocolata, que en principi no es considera un producte de primera necessitat.
Gràcies a un conveni amb Creu Roja, el Banc de la Teca, també pot oferir aliments frescos com fruites, verdures i ous. Són productes que arriben del Bac d’aliments de Barcelona però que paga l’ajuntament.
Amb tots aquests aliments, voluntaris de Creu Roja i de Vilanova del Camí, preparen els lots dels aliments tenint en compte les instruccions de les tècniques de Serveis Socials.
La regidora Pepita Còdol ha aprofitat els micròfons de Ràdio Nova per agrair les col·laboracions i donacions al Banc de la Teca. La residència Amma, l’Associació Cultural camp del Rei i el Budokan, han fet donacions importants que s’han sumat també a l’aportació que ha fet La Caixa a través de l’Obra Social i que ha consistit en un transpalet elèctric que facilita el magatzematge dels aliments.
Pepita Còdol manté contactes habituals amb els responsables del Banc de Queviures d’Igualada, servei en el qual s’emmirallen, i properament voldrien incorporar un sistema informàtic similar al que utilitzen els igualadins per facilitar les justificacions i les memòries que estan obligats a fer de manera periòdica. També seria positiu, diu la regidora de Serveis Personals, perquè facilitaria els controls d’estocs i les dates de caducitat dels aliments.
Qualsevol persona que vulgui col•laborar amb el Banc de la Teca, es pot posar en contacte amb l’àrea de Serveis Personals, al 3r pis de l’Edifici d’Entitats.