Societat

Restauració

Agricultura premia trenta-sis restaurants de quilòmetre zero

El departament engega una campanya per distingir els establiments que utilitzen producte de proximitat a les terres de Ponent i del Pirineu

Trenta-sis establiments de les Garrigues, la Noguera, l'Urgell, la Segarra, el Pla d'Urgell i el Segrià disposen aquest any del segell que indica que serveixen productes de proximitat en la cuina que elaboren per als seus clients. Ahir, en un acte a la seu del Departament d'Agricultura a Lleida, on es presentar el segell venda de proximitat-circuit curt, es va lliurar el material promocional i el segell distintiu, com també el diploma de reconeixement de la cuina feta amb producte de proximitat, a alguns d'aquests restaurants. Un dels restauradors, Jaume Marimon, de l'hostal Jaumet de Torà (Segarra), va destacar que hi ha molts beneficis amb el “pacte'' entre la cuina tradicional i els productes que elaboren els pagesos de la terra, igual que ho va fer Marc Solé, de Cal Bretó, de Tudela de Segre, on fan horta i llegums. Va assegurar que, tot i que a curt termini no es nota, més endavant tenen beneficis econòmics més grans venent directament.

El Departament d'Agricultura ha impulsat els darrers mesos aquesta campanya entre els restaurants, per fomentar les relacions comercials entre productors locals i restauradors. Per desenvolupar-la, el departament ha tingut la col·laboració de la Fundació Institut Català de la Cuina i de la Cultura Gastronòmica (Ficcg), que du a terme tasques de recerca, promoció i difusió del projecte. Per facilitar la implementació del projecte, la Fundació està facilitant el contacte entre productors i restauradors i donant suport a la iniciativa de la creació d'una associació de productors amb delegacions per tot el territori.

El director dels serveis territorials d'Agricultura a Lleida, Ferran de Noguera, va explicar ahir que el govern català es va veure motivat a impulsar una iniciativa d'aquestes característiques per la creixent demanda i interès dels consumidors respecte als productes de proximitat. És per això, va afegir-hi, que es va decidir regular per decret fa tres anys, i ara s'està estenent i debatent arreu del territori per recollir diferents punts de vista sobre aquest tema. Al seu torn, la directora de la Ficcg, Pepa Aymamí, va destacar durant la presentació del projecte que tot aquest tipus d'iniciatives són un impuls més perquè la Unesco reconegui la cuina catalana com a patrimoni de la humanitat.

Segons el projecte, el desenvolupament de la venda de proximitat beneficia tant els productors com els consumidors: els primers, perquè aconsegueixen una major valoració dels seus productes en un moment en què la volatilitat i la incertesa de molts preus agraris posen en perill la viabilitat d'algunes empreses agràries; els consumidors, perquè poden conèixer el procés d'obtenció d'aquests productes, fet que els genera una confiança i seguretat en el seu consum, com també la certitud de la sostenibilitat d'aquest tipus de produccions agroalimentàries.

LA FRASE

Hi ha una demanda creixent entre els consumidors per poder gaudir de productes locals
Ferran de Noguera
cap dels serveis del departament d'agricultura a lleida


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.