JULI FERNÀNDEZ
ALCALDE DE SABADELL
“El govern és estable, sòlid, fort i té majoria”
“El juny de 2017 posaré el càrrec d'alcalde a disposició de les forces polítiques que m'han donat suport”
“Avui en dia ningú no dubta que és una revenja política”
L'alcalde del quadripartit d'esquerres
Fa poc més d'un any, quan encapçalava la llista d'ERC a Sabadell, Juli Fernàndez estava convençut que seria la clau del futur govern de la ciutat. No es va equivocar. Amb el suport de les quatre formacions que des del novembre formen el govern, Fernàndez es va convertir en l'alcalde del canvi a Sabadell, fet que va suposar el final de l'etapa Bustos. Al principi passava més desapercebut, sobretot si arribava en moto als actes. Ara ja el reconeix més gent pel carrer. Vestit gairebé sempre amb camisa blanca, continua dient que ell “fa” d'alcalde.
Si Sabadell i Terrassa ens posem d'acord en una cosa, és complicat que no passi, si existeix alguna possibilitat
Posar la ciutat
al dia en un any és impossible perquè
hi ha hagut manca d'inversió en
espai públic
al dia en un any és impossible perquè
hi ha hagut manca d'inversió en
espai públic
Juli Fernàndez encapçala un govern quadripartit format per ERC, la Crida per Sabadell, Unitat pel Canvi a Sabadell i Guanyem Sabadell, que es va acabar de configurar la tardor passada. Són els principals actors del canvi de govern viscut a la ciutat després de 16 anys d'hegemonia socialista i del daltabaix del cas Mercuri.
Què destaca del primer any de govern?
Aquest primer any ens ha permès tenir a Sabadell una situació que a les ciutats grans com Barcelona, l'Hospitalet, Terrassa o Badalona no existeix. Tenim un govern estable, sòlid, fort i que té majoria transformadora. Això ens permet poder tirar endavant les línies prioritàries del govern, que són satisfer les necessitats del gent, transformar, millorar i dignificar l'espai públic i recuperar el lideratge en l'àmbit econòmic, del bon govern i de tornar a ser un referent democràtic al país.
Creu que ha estat un any de transició?
Quan arribes a un lloc el que fas és conèixer-lo, però quan tens clares quines són les prioritats comences a fer. És evident que les coses no les canvies de la nit al dia, de cop, sinó que el que fas és establir quines són les prioritats i les transformes en realitat a través d'una dotació pressupostària i actuacions polítiques fermes. Per exemple, doblar la inversió en l'espai públic és una manera de fer realitat el compromís de transformar l'espai. En l'àmbit de les persones, obrir el servei d'urgències i emergències és una manera de concretar. També ho ha estat encapçalar el rebuig a la suspensió de la llei 24/2015, amb tots els alcaldes, per explicar al govern de l'Estat espanyol que les decisions que pren afecten persones. A més, hem hagut de fer també front a la gestió de situacions complexes sobrevingudes a la ciutat i trobar-hi solucions.
Seria el cas del tancament del complex de piscines de La Bassa d'aquest estiu?
Una cosa d'aquestes no passa per mala sort sinó que passa perquè no hi ha un manteniment de la instal·lació. L'últim any que es va fer va ser el 1999. Hem hagut de prendre decisions complicades i buscar alternatives a la decisió de tancar, sobretot per donar solució a casals, a més d'iniciar el procés per recuperar l'equipament de cara a l'any vinent. Per tant, aquest ajuntament governa i tira endavant les prioritats polítiques i fa front a les situacions sobrevingudes.
Són un govern a quatre. Quina és la relació?
Molt bona. Som un sol govern que treballa per assolir els objectius marcats perquè la ciutat recuperi l'orgull i per atendre les necessitats de la gent. Evidentment, som partits polítics diferents i per tant tenim visions diferents d'alguns temes, però en qüestions de ciutat tenim objectius compartits.
La renúncia de Maties Serracant, de la Crida, com a segon tinent d'alcalde, després de la denúncia del PSC i d'una treballadora per la cessió de Cal Balsach a finals de maig va suposar un daltabaix pel quadripartit? Vostè estava visiblement emprenyat...
És evident que avui en dia ningú no dubta que és una revenja política. No és bo per a la ciutat haver de prescindir del millor regidor d'Urbanisme, situació que fa ràbia i indigna, ni de viure amb aquesta judicialització política com a venjança, però crec que serà un temps curt i que tornarà a assumir les seves responsabilitats.
La relació amb el PSC és tensa?
No és un problema de relació amb el PSC, amb qui tenim magnífiques relacions en moltes institucions. A la ciutat no hi ha hagut cap renovació i, per tant, el que tenim ara és fruit del continuisme. Però, en tot cas, és una decisió seva.
L'oposició els ha criticat en més d'una ocasió per falta de diàleg.
És part del mantra que imagino que en les institucions en què hi ha majoria es diu. Aquest govern explica més coses que l'anterior i passa més informació de la que hi havia fins ara. Com ja he dit en més d'una ocasió, vull tenir ponts per parlar de tot.
Sabadell ha recuperat el lideratge que, diuen, havia perdut?
Sí, si l'entenem com el reconeixement que té la ciutat en molts espais.
Posi'n algun exemple.
Vol dir recuperar relacions amb institucions que, quan et trobes amb elles, i em permetràs no explicar quines són, et diuen que amb Sabadell no havien volgut tenir-les. En l'àmbit social, som la primera ciutat que inicia el procés sancionador a les empreses subministradores. En l'econòmic, a més d'impulsar l'estratègia de desenvolupament urbà sostenible i de dialogar amb les institucions de la ciutat per establir espai d'oportunitat, formar part de l'Àmbit B30 i explicar que els equilibris polítics han canviat i que podem revisar les infraestructures. Estem recuperant el lideratge polític, però tenim la sort que Sabadell té molts actius que fan que sigui rellevant i que hem de reivindicar. En l'àmbit cultural, hem posat en funcionament La Vela, i tenim entitats com Els Amics de l'Òpera, l'Orquestra Simfònica del Vallès, un teixit teatral i d'escriptors... A nivell esportiu, és el centenari del Club Natació Sabadell, i hi ha moltes altres entitats esportives rellevants. Tenim una capacitat atractiva que hem de posar sobre la taula.
I llavors torna a sortir el cas Mercuri als mitjans, ja que està en ple procés judicial, i es relaciona Sabadell amb corrupció.
Sí, i l'única manera de contrarestar això és ser molt ferms davant de qualsevol cas de corrupció, personant-nos com a acusació particular i popular en les peces del cas Mercuri, una decisió presa pel ple i pel govern, i generar impactes positius al voltant de Sabadell.
Aquest any ha estat el del desgel de les relacions entre Sabadell i Terrassa i de la unió dels alcaldes del Vallès per reclamar millores.
Més enllà de les diferències que tenim, hem de ser capaços de trobar punts compartits i anar plegats. El nostre objectiu és el benestar dels veïns, i tenim una oportunitat, que és que som un espai atractiu. Si cadascú fa la guerra per la seva banda és més complicat generar-lo que si treballem plegats. Això ho hem entès tots. Crec que si Sabadell i Terrassa ens posem d'acord en una cosa és molt complicat que no passi, si hi ha alguna possibilitat.
Ja té la policia que volia?
Avancem cap a un model policial preventiu, de proximitat, i es comença a notar el canvi.
Calia contractar un intendent major?
El senyor Quesada és una persona amb una trajectòria de més de trenta anys fent de cap en les policies amb un projecte policial preventiu i de proximitat. El seu encàrrec és tirar endavant el model. Crec que aquesta feina l'està fent i l'està fent bé.
Què han fet per transformar l'espai públic a Sabadell?
D'una banda, hi ha molta necessitat d'inversió per posar a punt carrers i places perquè durant molt de temps no hi ha hagut inversió, de manera que s'han anat acumulant més necessitats. La resposta és incrementar la despesa i prioritzar la llista de situacions i actuar en funció d'això. En un any, per exemple, hem replantat 1.800 arbres. D'altra banda, hi ha prevista una inversió important en espais com el parc del Nord o el parc de les Aigües. En el cas del passeig de la Plaça Major, treballem en un projecte estratègic a mitjà i a llarg termini per al centre.
Els ciutadans es continuen queixant per l'estat dels carrers i la brutícia?
No és satisfactori, l'estat de neteja, per l'esforç econòmic que fem. L'Ajuntament hi destina 25 milions anuals. S'ha de millorar el seguiment de la concessionària i els resultats. El que és evident és que posar la ciutat al dia en un any és impossible, perquè hi ha hagut manca d'inversió en l'espai públic.
Avançar 4,1 milions d'euros a la Generalitat per ampliar les urgències del Taulí ha estat un cop d'efecte a nivell comarcal i de país en l'àmbit social. Però, quant a la ciutat, què en destacaria?
Hem canviat l'enfocament dels serveis socials per abordar la no-reproducció de la desigualtat i fer front a l'emergència social. A nivell pressupostari, per exemple, hi ha compromís real, amb el pla de xoc de 16 milions d'euros, que suposa un increment d'un 15%. Pel que fa la pobresa energètica, com ja he dit, hem iniciat el procés sancionador. A banda, la companyia d'aigües compleix la llei 24/2015 al cent per cent. Quan vam arribar, els talls de subministrament no passaven per serveis socials. Hi ha canvis reals i tangibles.
No li sembla que les municipalitzacions van més lentes del que s'esperava?
El que no hem sabut transmetre és que les coses tenen el seu procés a l'hora d'acabar sent realitat. El sistema no està pensat per recuperar les concessions, i s'ha de fer de manera solvent. Hem signat un conveni amb altres ajuntaments, com Badalona, Cerdanyola, Ripollet i Barberà per tenir i compartir coneixement i eines per a la internalització dels serveis. L'important és que acabi passant.
El futur i final de la Zona Hermètica és un dels temes que es van trobar sobre la taula en arribar al govern.
La situació que es viu al barri de Gràcia és fruit de la decisió presa en un moment donat. El que fem és aplicar la disciplina d'activitats; hi ha un procés administratiu en marxa. És evident que si es diu que la llicència durarà cinc anys, que després s'haurà de tancar, però no es fa res més i no hi ha cap altre moviment paral·lel sobre quin model s'ha de plantejar la ciutat per donar-hi sortida, això acaba passant.
Quin model volen?
Sabadell no ha de ser la capital de l'oci nocturn metropolità, sinó que ha de donar resposta a les necessitats que té la ciutat. Ara estem treballant en un nou planejament per fer-ho.
Està disposat a ser alcalde fins a finals del mandat?
El juny de l'any que ve posaré el càrrec a disposició de les forces que em van donar suport en aquest govern i que em van votar en la investidura i faré el que les forces polítiques decideixin que passi, perquè són elles les que van fer que sigui alcalde.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.