El vi empordanès guanya presència en els restaurants i fracassa en els supermercats

La restauració gironina el té cada cop més present perquè és un producte autòcton i ha millorat la qualitat

La Denominació d'Origen Empordà agrupa una quarantena de productors vitivinícoles de les comarques de l'Alt (35) i el Baix Empordà (7). Fa deu anys, la presència de vins d'aquest origen a les taules dels restaurants de la demarcació era ben simbòlica, fins i tot a l'Alt Empordà. Darrerament, però, la inèrcia ha canviat i ja té una presència important, encara que continua per sota d'altres DO més històriques i comercialment més potents com són les de la Rioja i el Penedès.

No hi ha cap estudi ni informe que quantifiqui la penetració dels vins empordanesos a les cartes dels restaurants gironins, ni a les superfícies comercials i només l'Observatori de la Vinya, el Vi i el Cava n'ha elaborat un de més genèric anomenat Hàbits i actituds dels restauradors de la costa catalana envers els vins catalans. Abraça des de la Costa Brava fins a la Costa Daurada i estableix en un 42% el percentatge de restaurants del litoral –se'n van enquestar 150– que ofereixen vins de la DO Empordà. Aquesta es troba en la cinquena posició d'un total de 23 de tot l'Estat espanyol, per darrere de la de Rioja, Penedès, Ribera del Duero i Priorat. Tenint en compte que a partir del Maresme la presència de vins empordanesos és molt escassa, es pot deduir que a la costa gironina practicament en tenen tots els restaurants. Una altra cosa, però, és el nombre de referències. En molts casos només es tenen dos o tres marques, que solen ser els dels productors més grans, com ara Peralada, Espelt i Empordàlia. Hi ha casos, però, de restaurants alt-empordanesos en què s'esdevé el contrari. Al Portal de la Gallarda de Castelló d'Empúries només ofereixen vins de la DO Empordà i el Mas Renart de Mollet de Peralada en vol tenir almenys un de cadascun dels 42 cellers. El Motel de Figueres és on la presència de vins autòctons és més majoritària ja que a la seva carta hi són gairebé tots els de la DO.

Els restauradors d'altres comarques gironines també es fan seus aquests vins i argumenten que es tracta de promocionar «les coses autòctones i de la terra». També reconeixen que en els darrers anys n'ha augmentat la qualitat i això li dóna força competitiva. Entre les crítiques, però, hi ha l'escassetat de promoció. Aquest és un dels reptes pendents, especialment a l'hora d'afrontar el «difícil mercat de Barcelona», tal com assenyalen els responsables de la DO Empordà. «A les comarques gironines hi ha molta fidelització amb els productes de casa, però Barcelona és el gran pulmó que estira o no les DO catalanes, i en aquest cas no estira. El consum de vins catalans a Barcelona és només del 28%», explica el president del Consell Regulador de la DO Empordà, Josep Blanch. I no es mostra massa optimista que es pugui canviar la tendència. «A Catalunya hi ha moltes coses, i el vi és una més. A la Rioja o a la Ribera del Duero tot gira al seu entorn, les ajudes de les administracions, el món empresarial i, per tant, es troben en una situació més avantatjosa», comenta.

1. Té vins de la Denominació d'Origen Empordà a la carta? 2. Per quins motius?

ENQUESTA A RESTAURANTS

EL MOTEL DE FIGUERES 1.
Tenen el 98% dels vins de la DO Empordà i del total de la carta representen un 55%.
2.
«Perquè a la gent que viatja li agrada conèixer els productes de la terra.»
LA FIGUERETA DE FIGUERES 1.
Són un 25% de la carta.
2.
«Hem de potenciar les coses nostres i també són un bon producte.»
MAR Y SOL DE ROSES 1.
El 25% de la carta són vins de la DO Empordà.
2.
«Perquè és bo i perquè la gent vol vins de la zona.»
El VAIXELL DE LLANÇÀ 1.
Sí.
2.
«Perquè és bo i perquè s'ha de potenciar la zona. Cada vegada hi ha més gent que en demana.»
EL PORTAL DE LA GALLARDA DE CASTELLÓ 1.
Tots els vins són de l'Empordà.
2.
«Perquè hem de fer país i potenciar la marca d'aquí.»
EL MOLÍ DE L'ESCALA 1.
Al voltant del 40% de la carta són vins de l'Empordà.
2.
«Creiem en els productes més propers i cada vegada són més coneguts i agafen prestigi.»
SA GAMBINA DE CADAQUÉS 1.
Sí.
2.
«S'ha de potenciar el vi d'aquí, i si el client no ens diu el contrari és el que recomanem.»
CAFÈ EUROPA D'OLOT 1.
Sí.
2.
«Perquè són vins de la terra i, a més, han millorat molt de qualitat. Els clients que més en demanen són els de fora que volen tastar els productes de la zona.»
CAL SASTRE DE SANTA PAU
1.
Un terç de carta i ara en posaran més.
2.
«Els clients els demanen molt i la relació preu-qualitat és molt correcta. Són competitius i en els últims anys han millorat molt.»
LA CURENYA DE LES PLANES D'HOSTOLES 1.
No.
2.
«Els clients no en demanen.»
LA GARROTXA D'OLOT 1.
En tenen quatre marques.
2.
«Els clients agraeixen trobar vins de la terra, i han millorat molt. També n'han fet una bona promoció.»
ANNA DE VENTOLÀ RIBES DE FRESER 1.
En tenen tres marques.
2.
«La relació qualitat-preu és competitiva i correcta.»
EL PONT 9 DE CAMPRODON 1.
En tenen una dotzena.
2.
«Als clients de fora de Catalunya els agrada tastar coses d'aquí, i en queden encantats. Estem plenament identificats amb la DO Empordà.»
CA L'ARPA DE BANYOLES 1.
Tenen 21 referències de DO Empordà.
2.
«Perquè tenen bona sortida i són valorats.»
LA BANYETA DE PALOL DE REVARDIT 1.
En tenen 30 referències.
2.
«Si es consumeixen no és tant perquè el client els demani sinó perquè la gent de la casa els recomanem. Són bons, però els falta promoció.»
MARISQUERIA GIL'S DE BANYOLES 1.
Gairebé no en tenen.
2.
«Els distribuïdors no ens en porten, i els pocs que tenim els vam haver d'anar a buscar.»
CAN MIÀ DE PALOL DE REVARDIT 1.
No.
2.
«Tenim vins de Tarragona que ja ens van bé i no veiem la necessitat de canviar.»
CAN GUILLERMO DE SANT ANTONI DE CALONGE 1.
Només en tenen d'un productor.
2.
«Ja que som a l'Empordà, que la gent pugui optar per tastar-ne els vins.»
REFUGI DELS PESCADORS DE SANT ANTONI DE CALONGE 1.
Sí, i a la carta els destaquen primers.
2.
«Hem de promocionar el que és de la terra, i també tenen qualitat.»
CAN SALVI DE SANT FELIU DE GUÍXOLS 1.
Sí.
2.
«Hi ha molt bona oferta i cal potenciar els productes de la terra.»
HOSTAL NOU DE LA BISBAL D'EMPORDÀ 1.
No.
2.
«Tirem del vi de la casa i no tenim una carta de vins gaire extensa.»
LA XICRA DE PALAFRUGELL 1.
En tenen una desena de referències.
2.
«Tinc molt clar que s'han de vendre els productes de la zona.»
MONT-PLA DE L'ESTARTIT 1.
En tenen mitja dotzena.
2.
«Sempre n'hem tingut.»
LA GAMBA DE PALAMÓS 1.
De dues-centes referències a la carta, una vintena són de la DO Empordà.
2.
«Perquè ens ho diu el cor, i apostem per treballar amb productes del país.»
SA RASCASSA DE BEGUR 1.
De 57 marques, 17 són de l'Empordà.
2.
«Cada cop són més bons, i la gents els demana.»
SA PUNTA DE PALS I BEGUR 1.
De quatre-centes referències, 42 són de l'Empordà.
2.
«Per sentiment a la terra i perquè des de fa deu anys la qualitat és semblant a la dels vins espanyols i francesos.»
CAN LLORET DE GIRONA 1.
Només un.
2.
«És d'aquí i bo.»
CAN VILANOVA DE SALT 1.
Sí.
2.
«Ara són millors que abans i la gent s'ha mentalitzat per escollir vins d'aquí.»
CAN BARRIS DE CAMPLLONG 1.
Sí.
2.
«La gent els vol perquè són d'aquí.»
CA L'ARTAU DE LLAGOSTERA 1.
Sí.
2.
«Perquè han millorat molt.»
ELS TINARS DE LLAGOSTERA 1.
Sí, són dels que n'hi ha més a la carta.
2.
«Són d'aquí i són bons.»
EL TRULL DE LLORET DE MAR 1.
Sí.
2.
«Perquè és un bon producte pel que fa a la relació qualitat-preu.»
EL VENTALL DE BLANES 1.
Sí.
2.
«Són productes de la nostra terra i a la gent de fora els agrada tastar-los.»
LES MAGNÒLIES D'ARBÚCIES 1.
Sí.
2.
«Són d'aquí i tenen qualitat.»
LA FORTALESA D'HOSTALRIC 1.
Sí.
2.
«Perquè estan bé i són d'aquí.»
SANTA MARIA DE LLORET 1.
Sí.
2.
«Perquè són d'aquí i per qualitat.»

La producció és un fre per ser a les grans superfícies

Els vins empordanesos són molt difícils de trobar a les grans superfícies de l'Alt Empordà, com ara Mercadona, Caprabo, Eroski, Intermarché, Esclat i Suma, on hi ha més vins d'altres denominacions catalanes, com per exemple del Penedès i d'Alella, i, sobretot, d'altres punts de l'Estat espanyol. que de la comarca. L'Intermarché és on hi ha més presència de la DO Empordà, amb sis marques de quatre productors –Empordàlia, Martí Fabra, Agrícola de Garriguella i Oliveda de Capmany–. També al centre comercial Spar situat a l'entrada de Llançà hi ha una bona representació de vins autòctons. Un cas a part, és el Wine Palace de Figueres, una gran superfície de vins, caves i licors, que en té de gairebé tots els cellers.

Des del Consell Regulador es considera que el mercat de les grans superfícies és molt complicat perquè la producció que té la DO és «limitada» per afrontar-lo amb garanties.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.