Deixats a la cuneta
Les comarques gironines estan a la cua pel que fa a les inversions de l'Estat en autovies, només superades per les illes, Ceuta, Melilla, el País Basc i Navarra
Bona part dels trams de l'N-II tenen més de 20.000 vehicles diaris
L'accident de diumenge a l'N-II a Figueres ha tornat a posar de manifest, per enèsima vegada, la necessitat de desdoblar aquesta carretera. De fet, l'N-II és la gran damnificada per la falta d'inversió de l'Estat en la xarxa viària gironina. La demarcació és a la cua del rànquing en aquest aspecte, i només tenen menys quilòmetres d'autovia estatal les illes Balears, les illes Canàries, Ceuta, Melilla i el País Basc i Navarra, on les construeixen des del territori. Segons les dades del Ministeri de Foment corresponents al 2010, a les comarques gironines hi ha 62 quilòmetres d'autovia, de les quals només 27 corresponen a obres que ha fet l'Estat: l'A-26 entre Olot i Besalú i l'A-2 entre Fornells i Caldes. En canvi, hi ha 93 quilòmetres d'autopistes de peatge.
Aquesta falta d'inversió contrasta amb la que s'ha dut a terme en altres territoris. A l'extrem contrari de la balança hi ha Madrid, amb 505 quilòmetres d'autovia estatal; Toledo, amb 345; Càceres, amb 337, o Conca, amb 324 quilòmetres desdoblats. A tot Catalunya, l'Estat hi ha fet 335 quilòmetres d'autovia, menys que a Toledo i molt lluny dels 1.636 quilòmetres de Castella i Lleó, dels 1.376 d'Andalusia o dels 1.300 de Castella-la Manxa. Aquestes dades, doncs, confirmen la sensació d'abandonament i de falta de priorització de què s'han queixat reiteradament les institucions i el teixit social i empresarial de les comarques gironines, com a mínim pel que fa a la inversió en carreteres.
Trànsit elevat
A més, l'N-II destaca precisament pel seu alt nivell de trànsit. La funció de corredor europeu, al costat de l'autopista AP-7, fa del pas de la Jonquera un dels punts amb més presència de camions. Això encara empitjora més la seguretat d'una via poc dimensionada al trànsit que suporta i on, a més, hi ha encara trams amb les obres aturades des de fa anys.
A l'N-II hi circulen de mitjana més de 20.000 vehicles diaris en bona part dels trams, segons les mateixes dades del Ministeri de Foment, superant àmpliament els llindars més enllà dels quals es considera necessari desdoblar una via. Entre Figueres i la Jonquera hi passen cada dia de 13.000 a més de 15.000 vehicles; entre Figueres i Girona, prop de 22.000; per la variant de Sant Daniel, 36.000, i pel tram cap a la Selva, entre 22.000 i 29.000. En canvi, hi ha autovies –com ara la de la Plata, que cobreix el trajecte de Gijón a Sevilla– on amb prou feines se superen els 10.000 vehicles diaris a bona part dels trams.
LES XIFRES
Foment vol fer l'enllaç de Figueres
La ministra de Foment, Ana Pastor, va respondre ahir a una pregunta al Senat de Pere Maluquer, de CiU, sobre l'enllaç nord de l'AP-7 a Figueres. Pastor es va comprometre a desencallar aquesta obra, si bé no va posar cap data i va atacar l'anterior govern del PSOE per no haver mogut fitxa malgrat haver signat un acord el 2010: “Ha passat un any i escaig d'ençà que es va signar, i no ha passat res”, va dir. També va criticar que no s'hagués inclòs en el conveni firmat el 2006 entre la concessionària i l'Estat pel tercer carril. En aquest sentit, va dir que l'obra no es farà seguint l'actual model de concessió, punt que també va qüestionar durament perquè l'Estat es va comprometre a pagar a Abertis la part de la inversió que no es financés amb l'augment de trànsit previst. De fet, amb la crisi els objectius no s'assoliran, i l'Estat haurà d'indemnitzar la concessionària. Segons Pastor, se li hauran d'entregar una quantitat molt superior al cost de les obres, “i aquí els diners ni creixen ni es multipliquen”.