ensenyament
Pla pioner per compactar horaris a primària
És una prova pilot de tres anys en què hi participaran les escoles de Castell-Platja d'Aro, Esclanyà i Vall-llobrega
Cinc escoles de les comarques gironines participaran a partir del curs vinent en un pla pilot de compactació horària a primària. Seran els tres CEIP de Castell-Platja d'Aro i els centres d'Esclanyà i de Vall-llobrega, als quals se sumarà també un centre del Papiol a àmbit català. El Departament d'Ensenyament va comunicar ahir als centres escollits que havia acceptat la proposta de fer jornada intensiva, que en tots els casos té el suport de tota la comunitat educativa de cada centre i que van ser presentades per les mateixes associacions de pares i mares.
El pla durarà tres anys, i segons el director dels serveis territorials d'Ensenyament, Albert Bayot, s'inclou en les possibilitats que obre la llei per avançar en experiències horàries que fomentin la vessant pedagògica i la conciliació de la vida familiar. Ensenyament ha insistit, però, que es tracta d'una prova pilot, i que en tots els casos en què s'ha aprovat té un projecte pedagògic que justifica la jornada intensiva. De fet, es crearà en cada cas una comissió de seguiment per analitzar els resultats i l'evolució del pla: “La millora dels resultats acadèmics serà un dels principals elements que s'analitzaran”, afirma Bayot.
No hi haurà més centres
Bayot també ha tancat la porta al fet que el curs vinent s'hi afegeixin més centres que puguin demanar també la compactació de jornada. De fet, s'insisteix que el departament defensa la jornada partida a primària. En tot cas, i segons com funcionin aquests casos, Bayot no descarta ampliar la prova a més centres a partir del curs 2013-14. Les condicions seran, però, que hi hagi consens de tota la comunitat educativa, i que els projectes els presentin les mateixes AMPA. A més, són aquestes mateixes associacions les que s'encarreguen després –amb el suport del centre i de l'Ajuntament– d'organitzar activitats extraescolars, i també es mantindrà el servei de menjador. Cada escola decidirà l'horari de començar i d'acabar les cinc hores lectives diàries, així com també les hores d'esbarjo o els serveis de menjador i d'activitats extraescolars.
En tot cas, en cada centre els motius que han portat a decidir la jornada intensiva són diferents. Entre aquests, hi ha el d'evitar els desplaçaments al migdia dels pares, o bé arribar una major coincidència dels horaris laboral i escolar.