la CRÒNICA
Alt Empordà
Més carrers pintats de blau
El color blau marca l'actualitat d'aquest inici de temporada d'estiu en diversos municipis de l'Alt Empordà. El blau de les zones blaves que han entrat en servei –o estant a punt de fer-ho– a Castelló d'Empúries - Empuriabrava, a Roses i al Port de la Selva. La implantació d'una zona blava no és feina fàcil enlloc. Els ajuntaments comencen anunciant una prova, durant els mesos d'estiu, res definitiu, diuen. Que no és fàcil també ho demostra el fet que n'hi ha que no han estat a temps a iniciar la nova zona blava com preveien a mitjan juny o principi de juliol i potser ho hauran de deixar per l'any que ve.
Un aspecte divertit és que tots els ajuntaments que han anunciat l'entrada en vigor d'un servei de zona blava tenen una argumentació infal·lible: “Som l'últim municipi que encara no en tenia”, diuen. És cert que queden molt pocs llocs arran de costa on es pugui aparcar gratuïtament, però si ja n'han sortit tres, cap d'ells era l'últim.
Rotació o recaptació
Una altra constant és que els ajuntaments afirmen amb la mà al cor que si instauren una zona blava no és amb afany de recaptació. Hauríem de fer una excepció amb l'exercici de sinceritat que fa l'Ajuntament de Castelló d'Empúries: el municipi està immers en un complicat procés de sanejament de les finances municipals i, aquí sí, l'alcalde, Xavi Sanllehí, ha dit clarament que els ingressos d'aquest nou servei són importants per a l'Ajuntament. Uns ingressos que fins i tot es preveuen en el pla de viabilitat presentat després d'acollir-se al préstec per pagar els deutes a proveïdors. Paradoxalment aquest exercici de sinceritat no ha convençut gaire perquè Empuriabrava és precisament el lloc on la implantació de la zona blava està provocant més mobilitzacions.
La paraula màgica a l'hora de crear un servei de zona blava és rotació. Cal facilitar la rotació dels cotxes perquè, en qualsevol passeig marítim, els que estan al cas aparquen a les vuit del matí i poden recollir tranquil·lament el cotxe al final de la tarda i això no és bo per al comerç. Però la posició dels comerciants sobre aquesta qüestió tampoc és la mateixa. A Roses i al Port de la Selva l'Ajuntament ha presentat el servei perquè els comerciants reclamen aquesta rotació i diuen que fan falta més aparcaments. A Empuriabrava, en canvi, un sector de comerciants lidera la mobilització contra la zona blava.
A ningú li fa gràcia haver de pagar per aparcar d'un dia per l'altre allà on sempre havia aparcat de franc. Però sigui per facilitar la rotació dels cotxes o per agilitzar les finances municipals, pagar per aparcar sembla inevitable i en la majoria dels casos ja ens hi hem acostumat. La indignació que van provocar els primers parquímetres instal·lats a les ciutats, algunes dècades enrere, ja ha passat a la història. Potser és precisament aquest el problema al qual s'enfronten els ajuntaments que tot just ara s'hi apunten: una qüestió de timing: van tard. I en un context de retallades i taxes que cauen per tot arreu, treure uns cèntims més de la butxaca per tenir el dret de deixar el cotxe a ple sol i escaldar-se les cuixes quan el recuperem roent en tornar de la platja, emprenya molt.