Societat

A FAVOR EN CONTRA

Q


R


Els arguments a favor d'una laxitud dels horaris comercials més gran assenyalen sobretot cap a l'increment de les plantilles necessàries. Segons les estimacions de l'Associació Espanyola de Centres Comercials (AECC), només comptant el personal que caldria als 45 centres comercials existents a Catalunya, la quantitat ja puja fins a les 3.700 persones. Javier García-Renedo, president de l'AECC, considera que és antieconòmic que els comerços estiguin tancats, “perquè la gent compra quan li ve de gust i una cosa que no es ven avui, ja no es vendrà mai més”. Per l'Associació de Grans Empreses de Distribució (Anged), “una liberalització més estesa dels horaris comercials atendria les noves demandes de la societat, contrarestaria la caiguda del consum i generaria ingressos en el comerç”. Segons l'Anged, però, “els primers beneficiaris seran els consumidors, que podran gaudir d'una oferta més àmplia de serveis”. “Turistes i ciutadans demanen horaris comercials més flexibles”, sosté i hi afegeix que “s'aconseguiria fer més rendible el turisme que rep Catalunya en festius i el comerç podria competir amb l'oci en la despesa familiar”. Javier Cottet, president de Barnacentre, explica també que “no es pot permetre que es vagin declarant municipis turístics al voltant de Barcelona i mantenir-se impassibles”. Per Manel Casals, del Gremi d'Hotels de Barcelona, els turistes marxen amb la sensació de no haver aprofitat el temps al màxim si de dos dies de visita només poden fer compres un.


Els contraris a la liberalització dels horaris comercials ho veuen com l'amenaça d'un gran gegant que trepitja, aixafa i elimina el petit. Afirmen que el petit i mitjà comerç no es pot permetre mantenir obert a totes hores i que, si es permet tirar-ho endavant, els que en trauran profit seran les grans cadenes d'establiments i els centres comercials. De retruc, això significarà enterrar el tradicional model català que combina els diversos tipus d'establiments. I no solament això sinó que representarà la mort de les botigues distribuïdes pels diversos barris de les ciutats. “Lluitarem fins al final; no pot ser que a Madrid ens desregulin el model català, que funciona i té tota una tradició”, assevera el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca. Com a argument, recorda que a Madrid, on els horaris ja són més flexibles que a Catalunya des de fa temps, s'hi han tancat més establiments i hi ha zones que s'han quedat sense vida comercial. No menys contundent en aquesta batalla és Miquel Àngel Fraile, de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC): “És intolerable que sense posar-hi ni un duro, el govern espanyol vulgui imposar un model d'horaris que augmenta els costos i implica una reconversió, ja que gairebé la meitat dels comerços catalans són familiars i no tenen treballadors.” En aquest “no” aquests comerciants fan pinya amb la Generalitat.

El comerç no pot exportar i només podem aprofitar les divises incorporant les compres en diumenge dels turistes que vénen
Javier Cottet
PRESIDENT DE BARNACENTRE
Catalunya té un model comercial satisfactori i Barcelona no ha necessitat mai obrir més dies per estar al ‘top ten' del món
No farem cas de Madrid, perquè legisla d'esquena al sector, al servei de criteris ideològics i per acontentar les multinacionals
L'experiment ja s'ha fet: Madrid ja ha fet la liberalització i hi han tancat més comerços i algun barri s'ha desertitzat. Volem això?
Dir que cal obrir més per al turista és una cortina de fum, perquè el turista s'està a Barcelona com a mínim tres dies i pot comprar
Jordi Bonet
PRESIDENT de la Fundació Barcelona comerç
Amb les excepcionalitats de zones turístiques en tenim prou per donar cobertura comercial a les zones de més demanda
Hem de defensar l'actual marc legislatiu perquè el nombre de vuit festius anuals ja és suficient per cobrir les necessitats
Jordi Rotllan
PRESIDENT de comerç ciutadà
Servirà perquè les empreses facturin més i venguin a més gent, i per atendre més clients estrangers que són turistes
Manel Casals
secretari general del gremi d'hotels de barcelona
Els turistes volen aprofitar les hores que estan a la ciutat al màxim i, si no ho fan, se senten frustrats per no aprofitar el temps
Es pot contrarestar la caiguda del consum amb la venda als estrangers, els quals representen una entrada de divises
Javier García-Renedo
PRESIDENT de l'associació espanyola de centres comercials
És antieconòmic que els comerços estiguin tancats ja que la gent compra quan li ve de gust i el que no es ven avui ja no es vendrà
Obrir el comerç vol dir obrir la ciutat, i més comerç vol dir més activitat en negocis vinculats a la seguretat, la neteja i els transports
Miquel Àngel Fraile
secretari general de la confederació de comerç de catalunya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.