No Fem el CIM creu que el govern aprofita la crisi per requalificar els terrenys del Logis
La planificació municipal de l'Arboç, Banyeres i Sant Jaume dels Domenys assenyala com a no urbanitzable el sòl afectat
Tal com indica el document inicial del pla director urbanístic (PDU) d'infraestructures viàries, ferroviàries i logístiques al Penedès, cap dels terrenys dels tres municipis afectats tenen la qualificació de sòl urbanitzable. De fet, tant l'Arboç com Banyeres del Penedès tenen en tramitació nous documents d'ordenació urbanística en què tampoc es preveu la infraestructura logística, malgrat les al·legacions fetes en el procés pel mateix govern català. Així, el sòl que hauria d'ocupar el Logis és ara zones lliures, agrícoles, d'interès paisatgístic o d'especial protecció.
«La crisi actual de la logística, que ha paralitzat altres polígons a Catalunya, impedeix ara el desenvolupament del Logis, i l'única explicació a la tramitació d'aquest pla és aprofitar l'argument de la crisi per requalificar els terrenys», va explicar el portaveu de No Fem el CIM, Pau Batlle. De fet, el govern català té previst adjudicar, a finals d'aquest mes, la redacció del PDU, a la qual aspiren nou empreses.
Els contraris al projecte van considerar «falsa» la vinculació que es fa des de l'administració catalana entre el Logis i la reducció de l'atur al Baix Penedès, ja que consideren el dèficit de llocs de treball a la comarca un problema «estructural» i vinculat al fort creixement demogràfic registrat a la zona en els darrers deu anys, i que ha fet que es doblés el nombre d'habitants. «Per superar això cal un canvi de model i destinar la inversió pública a la consolidació d'espais urbans, el transport públic o la millora de les zones naturals», va defensar Jordi Asensi, membre de la plataforma.
Noves infraestructures
No Fem el CIM també va tractar amb esperit crític la previsió de noves infraestructures que s'apunten en el document inicial del PDU. «No té sentit no dissenyar una línia ferroviària d'ample europeu, sinó que enllacen amb la d'ample ibèric ja existent i que ja està prou saturada», va afirmar Batlle. En concret, en el document es preveu la creació d'un ramal ferroviari que connecti l'àrea logística amb la línia de Vilafranca del Penedès a l'altura de Castellet i la Gornal. També s'aposta per la creació d'una sortida pròpia de l'AP-7 entre el torrent de Cornudella i la riera de Marmellar, i la construcció d'una carretera que connecti l'autopista amb la futura autovia A-7 i més connexions amb les vies locals. L'objectiu, segons el document inicial del PDU en poder dels ajuntaments afectats, és evitar que el futur Logis «saturi la xarxa local».
Crítiques des de l'Arboç
El primer tinent d'alcalde de l'Arboç, Carles Ribé (ERC), també va criticar les paraules del batlle del Vendrell, Benet Jané, a favor de redimensionar el Logis Penedès i incloure-hi instal·lacions industrial no subjectes a deslocalització. Ribé assenyala que l'objectiu del PDU és «imposar dictatorialment» la plataforma logística, i aposta que la seva concreció aportarà «més atur» a la comarca per l'augment de població.
La polèmica proposta de Jané, de fet, s'inclou entre els objectius inicials del PDU, en què s'assenyala la necessitat de permetre activitats de recerca, formació i tecnologies. El pla també inclou una actuació de millora ambiental a la riera de Marmellar.