L'IVA obliga a pagar els enterraments a terminis
Els serveis funeraris s'encareixen entre 500 i 700 euros
Prop de 500 famílies recorren al servei de facilitats de pagament del grup Mémora
Empreses i proveïdors negocien per abaixar els preus
Morir-se ara és més car que fa uns mesos, concretament, des del de setembre, ja que va ser el mes en què els serveis funeraris van experimentar l'augment de l'IVA del 8% al 21%. Segons va informar ahir el grup Mémora, que gestiona la major part dels cementiris de Barcelona, en la presentació del balanç anual, el cost mitjà d'un enterrament se situa ara al voltant dels 3.700 euros, entre 500 i 700 euros més car que a l'agost. Per a les asseguradores, l'augment és de 300 euros.
Aquesta pujada, juntament amb la difícil situació econòmica, ha tingut repercussions importants en el sector. “Des de fa dos anys estem notant una contenció en la despesa”, sosté el director general de Mémora, Eduard Vidal. Al voltant de 500 famílies s'han acollit aquest any al servei de facilitats de pagament del grup, que permet finançar en dotze terminis la quota, sense interessos. Des que es va posar en funcionament aquest servei, el 2010, s'ha multiplicat per quatre l'import finançat, i s'ha arribat als dos milions d'euros. Mémora també ofereix el servei amb terminis més llargs, de 24 i 36 mesos, però això sí, amb interessos. “És un servei molt preuat, perquè dóna temps a la família per poder repartir la despesa o gestionar la herència del difunt”, explica Vidal.
Però, l'estalvi no acaba aquí, ja que també s'ha vist reduït el nombre de serveis complementaris. Les famílies posen ara només una o dues corones —abans se'n compraven dues o tres de mitjana— i també s'estalvia en el trasllat de les urnes, ja que són els mateixos familiars els qui s'encarreguen de portar les cendres del difunt a la seva destinació final. “També s'ha reduït la quantitat d'elements de record”, afirma el director general del grup. En el cas dels recordatoris, la tarifa voreja els 60 euros per cada 50 i les corones de flors, tot i que varia segons el model, costa uns 180 euros. Per tal de millorar aquesta situació, les empreses que gestionen els serveis funeraris negocien ja amb els seus proveïdors.
Tot i la crisi, les empreses aprofiten els avenços tecnològics per oferir nous productes: “Cada any demanem al nostre equip que aporti noves idees.” Per
exemple, Mémora ofereix gestionar per 150 euros la memòria digital, que consisteix a rastrejar tots els perfils i la informació del difunt a les xarxes socials per recopilar-les en un llapis de memòria que s'entrega als familiars. Però això no és tot, també hi ha la possibilitat de tenir el diamant Iris Gem, que està elaborat a partir del carboni present a les fibres capil·lars del cabell del difunt o una joia amb la seva empremta. “Només 15 famílies van demanar aquest any la memòria digital, però cal tenir en compte que es tracta d'idees innovadores que aniran guanyant adeptes amb el temps”, sosté Vidal. Sense anar gaire més lluny, quan van començar a oferir música en directe als tanatoris fa deu anys, “ es va considerar gairebé un sacrilegi, i ara ja hi ha 9.000 famílies que han demanat el servei”. Altres innovacions recents són la incorporació del codi QR a les làpides, que permet accedir amb el telèfon mòbil a informació i fotografies i vídeos del finat o realitzar rutes culturals. A més, també hi ha la possibilitat de planificar les últimes voluntats, ja que per només 15 euros anuals la pàgina www.mivoluntad.com permet configurar les característiques del propi funeral, decidir a qui deixar les pertinences
o els deutes i enviar originals cartes de comiat.
El grup Mémora també va anunciar ahir les novetats per l'any que ve: l'obertura d'un nou tanatori a l'Hospitalet de Llobregat i la posada en funcionament d'un servei telefònic d'atenció psicològica gratuïta. “Hi haurà un total
de 25 professionals especialitzats en dol, per donar suport a qui ho necessiti”, va concloure Vidal.
LA XIFRA
LA FRASE
L'augment de l'IVA sotraga el sector de la flor
El Mercat de la Flor i la Planta Ornamental de Catalunya, amb seu a Vilassar de Mar, calcula en un 20% el percentatge de la davallada de la venda de flors per Tots Sants. El sector ho atribueix principalment a la puja de l'IVA que ha passat del 8% al 21%. Tot i això, també reconeix altres factors que afecten les vendes, com ara la mateixa crisi econòmica i la pèrdua de la tradició. Al Mercat temen que l'increment també afectarà les campanyes d'hivern i Nadal. Entre els consumidors que més han rebaixat les comandes es troba l'administració pública, que, “a causa que ha d'assumir directament l'IVA, perquè no el pot desgravar, gasta menys en jardineria i obra pública”. En qualsevol cas, per Tots Sants el clavell i el crisantem, sobretot collits al Maresme, continuen sent les flors tallades amb més capacitat de venda. Amb tot, només el 25% de les flors que es venen són de Catalunya, la resta provenen del sud de l'Estat espanyol, Holanda, Colòmbia i l'Equador. D'altra banda, la planta artificial cada cop té més sortida.