L'empresa que explota el tramvia proposa fer passar quatre línies per la «nova» Diagonal

El govern i ERC reconeixen que encara no està clar quin serà l'encaix de la futura xarxa d'autobusos Retbús a l'avinguda

El debat sobre la reforma de la Diagonal està en un punt d'ebullició insòlit. Dia sí i dia també, els diferents actors involucrats en el projecte aprofiten per expressar opinions, fixar la seva posició o llançar les seves idees sobre com ha de ser la nova avinguda que sorgeixi de la transformació. Ahir, i durant un debat al Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, el director adjunt de TRAM –l'empresa que gestiona les dues línies de tramvia existents–, Joan Carsi, va llançar la proposta de com s'hauria de fer la connexió d'aquest mode de transport. Una unió que per sentit comú s'hauria fer a través dels poc més de 3 quilòmetres de la Diagonal que separen les places de Francesc Macià i Glòries, que és on ara acaben –o comencen, en funció de com es miri– el seu servei el Trambaix i el Trambesòs. El resultat d'aquesta operació seria la creació d'una gran xarxa de 33 quilòmetres i 61 parades que obligarà, però, a fer petits retocs en els itineraris de les sis línies existents.

Per començar, la T6, que actualment fa un recorregut en corba entre Gorg (Badalona) i l'estació de Sant Adrià, desapareix. Pel que fa a la T5, continuarà sortint de Gorg però en lloc d'acabar el trajecte a Glòries ho faria a Ciutadella. Els canvis més substancials, però, es produirien en les altres quatre línies. La T4, que ara va de Gorg a Glòries, s'allargaria fins a l'estació d'Ernest Lluch, a l'Hospitalet. Pel que fa a la T3 (Sant Feliu-Francesc Macià), arribaria fins a Glòries, mentre que la T2 i la T1 (Sant Joan Despí-Francesc Macià) cobririen el recorregut fins a Sant Adrià. El president de la comissió d'ordenació del territori i urbanisme del Col·legi d'Enginyers de Camins Canals i Ports, Jordi Julià, va recalcar que gràcies a aquesta connexió s'aconseguirà una línia de comunicació directa, en transport públic, entre punts com el 22@ i l'oest de Barcelona, que ara queda molt desatesa.

Aquestes quatre línies –T1, T2, T3 i T4– que creuarien la Diagonal reformada tindrien una freqüència de pas de 12 minuts entre les 7 del matí i les 10 de la nit, de manera que cada tres minuts hi passaria un comboi. Carsi va afegir que aquesta oferta permetria donar servei a 6.442 viatgers per hora i sentit, i que així es podria cobrir la demanda de transport públic que generarà l'eliminació de carrils de trànsit.

En el col·loqui d'ahir, però, diversos ponents van remarcar la necessitat de complementar el servei del tramvia amb la implantació del Retbús, una xarxa d'autobusos d'alta capacitat que faran recorreguts seguint la malla ortogonal de l'Eixample. Gràcies a aquest mode, la freqüència de pas del transport públic a la Diagonal es rebaixaria fins a 1,5 minuts. Doncs bé, el regidor d'ERC Ricard Martínez –partit impulsor de la mesura– i el director de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Àngel López, van reconèixer que, a hores d'ara, no hi ha «acord polític ni tècnic» sobre com i quan podria entrar en funcionament aquesta xarxa. O sigui, per ara, val més no comptar-hi.

Tram paga la campanya sobre la reforma

El col·loqui sobre la reforma de la Diagonal de que es va celebrar ahir al Col·legi d'Enginyers de Camins Canals i Ports de Catalunya tenia un doble format. En primer lloc hi va haver una discussió més estrictament tècnica sobre el projecte i, posteriorment, hi va haver el debat polític. En alguns moments, però, els dos àmbits es van juxtaposar, com ara quan el regidor de CiU, Joaquim Forn, va revelar que l'empresa Tram finança part de la campanya institucional del consistori sobre la transformació. Concretament, Forn va assegurar que la companyia ha pagat el curtmetratge que s'exhibeix als jardinets de Gràcia i que ha costat 200.000 euros, i que alhora també sufragarà un viatge que l'alcalde de Barcelona i un grup de periodistes faran la setmana vinent a Bordeus per conèixer el tramvia de la ciutat, que funciona sense catenària. Els representants de Tram no van voler entrar en aquest terreny, i van conduir les seves intervencions al terreny tècnic. Això sí, quan va ser el torn van prendre partit obertament en pro de la reforma de la via.

Els partits aposten per la reforma, tot i que guanyi l'opció C

Davant un auditori format bàsicament per tècnics col·legiats, els regidors dels cinc partits amb representació municipal que van participar al col·loqui van evitar ahir tirar-se els plats pel cap amb el pretext de la Diagonal. No tocava. Potser per aquest motiu la polèmica va ser exigua i els arguments de discussió, recurrents. Tot i això, les formacions més crítiques amb el projecte, CiU i el PP, van voler modular la posició que han mantingut les últimes setmanes. El convergent Joaquim Forn va recalcar que «és evident que cal fer alguna cosa amb la Diagonal» però, malgrat això, va ser de llarg el més contundent a l'hora de censurar com ha enfocat l'obra l'equip de govern. Alberto Villagrasa (PP) no es va quedar curt a l'hora de criticar: «Els dos milions d'euros que ja ens hem gastat en una campanya d'imatge de l'alcalde.» Ara bé, els uns i els altres van manifestar que, en cas que guanyi l'opció C en la consulta ciutadana, això no s'ha d'interpretar com una aposta per deixar la Diagonal tal com està. El que caldrà fer és proposar un altre, o d'altres, models de transformació, ja que, si es deixa l'avinguda com està, va recordar Assumpta Escarp (PSC), «s'acabarà col·lapsant l'Eixample» cosa que, al seu parer, suposarà una alteració conceptual del planejament que va idear «el socialista utòpic que devia ser Cerdà».

El tramvia, com era previsible, va ser el gran element per marcar distàncies. Tot i que entre els tècnics va haver-hi unanimitat a l'hora de defensar aquest mode –el currículum dels ponents ja feia evident que seria així–, entre els polítics les diferències són notables. Ricard Gomà (ICV-EUiA) en va fer una defensa tancada i, per no conduir a equívocs, va emfatitzar «que les dues propostes aposten per la connexió del tramvia». Com ja va passar en el plenari, això li va valer la rèplica de Ricard Martínez (ERC): «Ara el que toca és fer una consulta sobre la secció que tindrà la Diagonal i després ja tindrem temps per definir quin transport públic li hem de posar». A aquest debat es va afegir, des del públic, el president de l'associació Promoció del Transport Públic, Ricard Riol, que va acusar el republicà «de fer dramatisme amb el tramvia», ja que, segons el seu parer, aquest operador és la solució ideal per canviar la modalitat de l'avinguda.

En el tram final del col·loqui, els representants polítics també van estar més o menys d'acord que no caldrà sacralitzar les dades de participació en la consulta popular. «És un fet nou, i això ja és important», va assegurar Escarp. Això sí, va afegir l'oposició, caldrà respectar el resultat que dictin les urnes. Encara que siguin electròniques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.