Actualitzen preus per executar el passallís de l’Onyar a Girona
dada
L’encariment dels materials provoca que hagi quedat deserta la licitació de la millora del pas sobre el riu malmès pel ‘Glòria’, al sector Est
Cap empresa es va presentar per fer els treballs, valorats en 84.500 euros
L’encariment dels materials de construcció ha provocat que el passallís sobre el riu Onyar, a l’est de la ciutat de Girona, sigui poc interessant per a les empreses constructores i que no n’hi hagi hagut cap que es presentés en el període de licitació per refer l’obra, valorada en 84.588,68 euros (incloent-hi l’IVA). Així la reparació dels estreps del pas, de 2 metres d’amplada, passa ara per “l’actualització” de preus per ajustar-los al mercat, segons fonts de l’Ajuntament.
El passallís hauria de millorar el pas a banda i banda del riu Onyar, a tocar de l’escola Sagrada Família i molt a prop del tanatori. Els desperfectes causats pel temporal Glòria, el gener del 2020, encara no han pogut ser reparats. El consistori treballa en un nou projecte per ajustar els preus de la nova realitat provocada per la guerra entre Rússia i Ucraïna i per la creixent inflació perquè això faciliti que les empreses es presentin a la licitació. La intenció és treure’l a concurs a la tardor.
El projecte incloïa el sanejament i la naturalització dels marges del riu, amb una escullera i tècniques de bioenginyeria per mantenir-hi l’hàbitat, havia explicat fa uns mesos el regidor d’Urbanisme, Lluís Martí (Junts). La millora formava part d’un paquet d’inversions previst per l’equip de govern, de Junts i ERC, al qual havien donat suport el PSC i Ciutadans, el març del 2021.
El passallís connecta el barri de la Creueta i el Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, a tocar del terme municipal de Quart, i els barris de Vila-roja, Mas Ramada, Grup Sant Daniel i la Font de la Pólvora.
El mateix passallís ja va haver de ser refet el gener del 2017 pels desperfectes ocasionats per una riuada del 2016. La reparació, en aquella ocasió, va costar 56.639 euros, es va allargar cinc mesos i va ajudar a estabilitzar l’estructura de formigó. Des de llavors, s’hi han fet dues reparacions, una de 41.097,62 euros i una altra de 13.699,20, segons es detalla en la memòria del projecte constructiu de reparació dels estreps del passallís, amb data del juliol del 2020.
Estreps sobrepassats
De tota manera, tot i les intervencions del consistori, els veïns del sector sempre han reclamat un pont (amb barana). Anys enrere l’equip de govern, de CiU, havia treballat en la redacció del projecte. En els nou mesos anteriors al projecte, el juliol del 2020, l’aigua de l’Onyar va sobrepassar tres vegades els estreps del riu i els seus marges de ribera. El temporal Glòria, considerat “excepcional” pel Consorci del Ter fa dos anys, agreuja la situació.
Una via de formigó d’un metre d’alçària i tres ulls
El projecte constructiu municipal de reforma dels estreps del passallís, del juliol del 2020, detalla les diferències entre gual i passallís o passera. “Un gual és el lloc de pas d’un riu en què l’aigua és prou baixa i la seva llera és prou estable per travessar-lo. Quan un gual és consolidat o construït mitjançant una estructura, sovint de formigó, s’anomena passallís o passera”, detalla l’oficina de projectes de la subàrea d’Urbanisme i Activitats, adscrita a l’àrea de Territori de l’Ajuntament. La imatge virtual ajuda a entendre com quedarà el passallís, quan finalment sigui executada l’obra.
El passallís actual és una estructura de formigó de gairebé quinze metres, que fa 1 m d’alt, 2 m d’ample i que té tres ulls de 4,6 m de llargada. Les obres haurien de durar entre dos i tres mesos.