Veïns d’Arquimedes i Galileu de Terrassa passen a l’acció per reduir el trànsit de pas
S’han constituït en associació i s’organitzen en comissions per dissenyar accions de protesta
Buscaran la complicitat de comerciants i aliar-se amb el col·lectiu del carrer Topete
Tres anys de la primera reunió amb l’Ajuntament i “estem allà mateix”. “És l’hora de fer “un canvi i endurir el discurs”. Ho resumia així Enric Domènech, un dels portaveus, i ara ja president de l’Associació Salvem Galileu i Arquimedes de Terrassa, de la lluita per reduir el trànsit de pas dels dos vials estretes paral·lels a la trentena de veïns que es van reunir ahir a la tarda al casal cívic de Ca n’Aurell. Allà van conèixer aquest primer pas de formalitzar al registre l’ associació –idea sorgida de l’acord de la trobada del gener passat – per poder tenir un aixopluc legal a l’hora d’organitzar futures accions de protesta farts de “sentir-nos enganyats” pel govern municipal.
La d’ahir va ser una trobada per explicar breument en què va consistir la darrera reunió del 16 de maig amb regidors i tècnics municipals, que van qualificar d’“inútil’ i en la que lamenten que els van donar una hora que l’Ajuntament va esgotar presentant un power point sense gairebé possibilitat d’intervenir. Per als responsables de l’entitat no es va presentar cap solució per a la demanda de reduir el trànsit de pas en hores punta –hi circulen entre 9.900 (Arquimedes)i 9.300 (Galileu)cotxes diaris des que es va tancar la Rambla el 2008– i sempre s’escuden en “la manca de consens”.
De moment ahir van començar a organitzar-se en comissions–captació d’associats, accions i mobilitzacions, de salut, comunicació i d’acostament a altres col·lectius– i la voluntat és créixer i començar a dissenyar accions que donaran a conèixer el 8 de juliol. Un dels punts en el que hi posaran especial èmfasi és en buscar aliances i tenir un acostament amb els comerciants, que l’Ajuntament diu que hi estan en contra. Consideren que l’afirmació no és certa i, com que precisament tenen el suport de la Cambra de Comerç, volen poder reunir-s’hi ja que l’Ajuntament “no ha promogut mai” la trobada.
L’altre objectiu és teixir acords amb col·lectius que pateixen una problemàtica similar i el més proper és el del carrer Topete, també enfrontats amb el govern municipal. Els veïns d’aquest carrer, encara més estret del centre i en el que hi passen 9.000 cotxes diaris amb la problemàtica afegida que és un dels accessos a Mútua de Terrassa, el CAP Sant Llàtzer i dos centres educatius, van imitar el model reivindicatiu de Galileu i Arquimedes, amb una presència activa a les xarxes socials el novembre del 2022.
Passa da la fase de buscar solucions amb “bones paraules i bona voluntat” el consistori només reaccioni amb els protestes com també està passant al barri de Les Arenes , van assegurar durnat la trobada
Què proposa el govern
Una solució urbanística per als carrers Arquimedes i Galileu ja es preveia amb actuacions al Pla del Centre acabat el 2003 i també quan es va tancar la Rambla d’Ègara el 2008, que mai s’han concretat.
En aquest darrers tres anys el govern ha anat posat algunes idees i solucions sobre la taula que tampoc han tirat endavant i algunes de les fetes, i també sense consens, tampoc han funcionat. Una era posar càmeres de control de matrícules i buscar un sistema per discriminar el trànsit de pas aprofitant els Next Generation, que es va descartar per problemes jurídics; també ha descartat aplicar talls de trànsit puntuals al carrer Galileu com proposava un estudi de la Diputació per falta o la d’obrir al trànsit la Rambla en horaris determinats o el carrer Columel·la, totes elles descartades per manca de consens. Al 2023 es va decidir ampliar la zona de vianants de trams dels dos carrers amb pintura de color i pilones que l’alcalde Jordi Ballart, també admetia fa uns mesos que no havia funcionat i ho revertirien.
A tot aquest desgavell d’iniciatives, l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions (ZBE) des d’aquest mes, però sobretot per l’obertura de la B-40 el govern defensa que el trànsit a aquest carrers té una intensitat similar als 9.900 i 8.400 cotxes diaris d’abans de tancar-se la Rambla el 2008 i que els dades de contaminació han baixat. La principal solució proposada passa per fer una transformació urbanística per fases dels dos carrers guanyant espai per a vianants amb la idea de fer una primera fase entre els carrers Antoni Torrella i Volta aquest mandat amb finançament extern. La resta, no té data.
Altres propostes en estudi són obrir la Rambla en sentit nord al usuaris de l’aparcament de l’Ajuntament; posar en groc els semàfors de cruïlles a l’entorn de la plaça del Progrés o a la cruïlla del carrer Pare Llaurador amb Galileu, la millora de la retolació per als vehicles de mercaderies. En darrer lloc també confien que la construcció prevista a finals d’any a la Rambleta del Pare Alegre a l’entrada del municipi pugui desviar part del trànsit pels carrer Navàs de Tolosa i la Ronda Oest i evitar que circulin per Arquimedes i Galileu. Cap d’elles convenç a l’associació dels dos carrers que vol solucions ràpides.