Urbanisme

Urbanisme

Barcelona defineix setze espais de gran afluència per gestionar el turisme

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dimecres el nou pla de gestió de les zones turístiques de la ciutat, que defineix l’existència de setze espais de gran afluència (EGA). D’entrada se’n prioritzaran tres, Sagrada Família, Park Güell i Gardunya-Boqueria, amb 33 accions concretes que s’aplicaran progressivament i una inversió de 44,2 milions d’euros durant aquest mandat.

En el cas de la Sagrada Família, l’entorn va rebre 20 milions de visitants el 2023, igual que la Boqueria. L’Ajuntament admet que aquestes xifres “no són sostenibles” i que segons quina època de l’any l’experiència del visitant en aquests indrets no és positiva. “Passada certa frontera, el turisme ja no aporta valor a la ciutat”, ha assegurat el tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls.

Entre les mesures per lluitar contra la massificació turística que es volen implantar hi ha l’eliminació de la venda d’entrades in situ, de manera que s’hagin de comprar per internet prèviament. El pla suposa l’ampliació de la dotació d’agents cívics fins als 70 efectius durant la campanya d’estiu respecte als 58 que hi ha la resta de l’any, la posada en marxa d’un programa de suport al comerç de proximitat en aquests espais, la intensificació durant aquests mesos de la campanya de control de la venda ambulant o bé el reforç dels operatius de neteja i seguretat, entre d’altres accions.

A l’entorn de la Sagrada Família s’ha començat a treballar en la definició del projecte d’urbanització dels carrers de Provença i Marina i de millora dels accessos al metro, amb la previsió de destinar-hi 11 milions d’euros. També s’invertiran 2,75 milions per a la reforma de la plaça Pablo Neruda, es reordenarà l’espai públic i dels elements urbans al voltant del temple amb un cost d’uns 150.000 euros, se soterraran línies aèries de subministrament amb 800.000 euros i es prendran mesures de suport al comerç de proximitat per enfortir l’Eix Avinguda Gaudí.

A l’EGA Gardunya–Boqueria, es preveuen destinar 1,8 milions a la millora dels jardins del Doctor Fleming, la contractació de quatre nous agents cívics al mercat, la reforma del porxo dels jardins de Rubió i Lluch i la façana del recinte del carrer de l’Hospital i un pla específic per “canviar les dinàmiques de convivència i seguretat” a la plaça.

I pel que fa al Park Güell, que rep 4,5 milions de visitants l’any, les mesures previstes passen per l’ampliació de l’àrea de restricció del trànsit al barri de la Salut, la reordenació de les parades de taxi, la introducció de reforços en les línies de bus 24, V29 i 116 –aquesta última, eliminada de les aplicacions d’enrutament–, així com la instauració de la venda d’entrades únicament per internet. El pla inclou també una inversió de 7 milions d’euros per a la reurbanització dels entorns del Park Güell, com el carrer del Torrent del Remei, la Font del Carbó o la connexió del carrer del Repartidor amb el passatge Turull. També es preveu l’adquisició de La Miranda com a equipament públic al barri de la Salut.

Dels setze EGA, sis no es consideren principalment turístics, sinó massificats bàsicament pels mateixos residents a la ciutat. Es tracta del Camp Nou, Montjuïc-Poble Sec, les Glòries, la Rambla del Poblenou, el front litoral i el parc del Fòrum.

La resta d’EGA, a banda de la Sagrada Família, la Boqueria i el Park Güell, són el passeig de Gràcia–Plaça Catalunya, el barri Gòtic, la Rambla, Sant Pere–Santa Caterina–La Ribera, la Barceloneta, el Mercat de Sant Antoni i el Turó de la Rovira.

D’altra banda, es crea una Oficina de Coordinació Tècnica dels EGA que gestiona l’empresa municipal Foment de Ciutat conjuntament amb la Direcció de Turisme de l’Ajuntament i amb un pressupost de 150.000 euros anuals i es llança una oficina de dades EGA per analitzar els impactes en aquests entorns que puguin servir, per exemple, per avisar per mitjà d’una aplicació o a l’entrada a la ciutat pel port que un lloc turístic està saturat.

L’inici del Pla d’EGA coincideix amb el llançament d’una campanya de comunicació de l’Ajuntament adreçada als visitants per subratllar la importància del civisme i la no tolerància davant de conductes que representin molèsties pel veïnat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.