Societat

trànsit

Baixa la xifra de morts en accident però es dispara la de ferits greus

Una major ocupació dels vehicles i el descens en l'ús del cinturó fan créixer el nombre de víctimes no mortals a les carreteres

L'Estat limitarà la velocitat a la seva xarxa viària

Com diu el tòpic, a l'hora de fer balanç sobre els índexs d'accidentalitat a les carreteres catalanes, durant el 2012 toca ressenyar-ne una de freda i una de calenta. La bona notícia és que en el conjunt de l'any es va reduir un 4,39% el nombre de morts per accident de trànsit (en total, 196), però per contra va augmentar un 21% la xifra de ferits greus (1.032). La suma dels dos indicadors dóna una repunt més moderat, un +16,18%, però no per això menys substancial.

A l'hora d'analitzar les xifres destaca el descens de la mortalitat entre els motoristes, que de 46 han passat a 31. Pel que fa als principals punts negres de la xarxa viària del país, les dades apunten directament a l'N-II i la C-55 (15 morts cadascuna) i la C-25 (10). De fet, aquestes tres carreteres acumulen el 20% del total de les víctimes mortals del 2012. Per tipologies, hi ha un repunt del nombre de morts per sortides de la calçada (+57%) o atropellaments (+55%), mentre que es produeix una caiguda notable dels que es veuen implicats en una col·lisió contra un obstacle (-65%) o contra un vehicle en marxa (-32%). Es dóna el cas que aquesta baixada generalitzada dels decessos a les carreteres es va concentrar en els últims mesos de l'any, ja que en el primer trimestre la xifra (54) va arribar a adquirir una magnitud inquietant.

Un capítol a banda es mereix la lectura dels accidents amb ferits greus, una categoria que inclou les víctimes que necessiten 24 hores o més d'hospitalització. Més que créixer, aquesta xifra es dispara, i les autoritats apunten a tres factors: un increment de la velocitat en hores punta, sobretot als accessos de Barcelona; una reducció en l'ús de dispositius de seguretat, com ara el casc i el cinturó, i una major quantitat de passatgers per vehicle. Sobre aquest últim factor, cal destacar que ha crescut un 30% la xifra de morts i ferits en furgonetes.

A banda d'insistir en els missatges de conscienciació, les autoritats anuncien de cara al 2013 més mesures per contenir l'accidentalitat. El Ministeri de l'Interior va anunciar ahir mateix que reduirà, sense especificar gaire res més, la velocitat màxima a què es pot anar per les seves carreteres convencionals, que ara és de 100 km/h.

LA XIFRA

7.606
accidents
amb víctimes es van registrar a les carreteres catalanes el 2012, un 4,95% més que l'any anterior

Ja es pot circular pel nou eix transversal desdoblat

Eix obert al trànsit

Durant el dia d'avui es preveu que ja es pugui circular pel trajecte de l'eix transversal que ha estat desdoblat, i que va des de Cervera fins a Caldes de Malavella. En algun tram, però, l'obertura s'ha ajornat fins demà, com ara el de coll de Revell a Vic. Avui al matí els operaris aniran retirant progressivament els cons perquè el desdoblament sigui operatiu. La inauguració la farà demà el president Artur Mas.

Multes a prostitutes

D'altra banda, els Mossos d'Esquadra han multat prop de mil prostitutes que exerceixen a les carreteres catalanes i els seus clients des que fa mig any se sanciona aquesta pràctica. La llei de carreteres estableix que les meretrius i qui contracti el servei poden arribar a ser sancionats amb fins a 30.000 euros, encara que a l'hora d'imposar les multes es tenen en compte factors com ara la perillositat de la carretera o la reincidència, entre d'altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.