Expectació ciutadana per l'estació de Girona
Renfe organitza visites fins demà, divendres, per als ciutadans que s'acostin a conèixer la nova infraestructura a la capital gironina, que només ahir ja van descobrir un miler de persones
La majoria queden sorpresos per la magnitud i la modernitat dels trens TAV
Gairebé un miler de ciutadans gironins van visitar, el primer dia en servei de la línia del TAV entre Barcelona i Figueres, la nova estació subterrània de Girona. Renfe va destinar diverses persones a fer, de manera continuada, les explicacions sobre la nova infraestructura, així com una visita a l'interior dels trens que cobreixen la línia.
Des de primera hora del matí, ciutadans curiosos –la gran majoria, persones jubilades– es van dirigir a l'estació de Girona per descobrir de primera mà les característiques d'aquesta gran obra, que ha tardat més de quatre anys i mig a enllestir-se. Les visites guiades es feien ahir encara entre operaris que anaven i venien i que continuaven les feines que no es van acabar abans de la inauguració oficial i que es culminaran amb el servei ja en marxa. Des de l'estació se sentien les fresses que els operaris feien a l'entorn de l'equipament per acabar tots els elements que s'han de polir. De fet, des de l'exterior també es veuen operaris a la teulada de l'estació provisional.
La visita permet veure des de l'entrada a les instal·lacions fins al pas per la seguretat, el vestíbul i el lloc on es validen els bitllets, i baixar fins a les vies. Allà els visitants ocasionals van poder passejar per un tren dels que operen a la nova línia i comprovar les diferències d'espai i de confort entre les classes turista, preferent i Club. El guia va fer notar que aquest model de trens no té una locomotora externa com passa habitualment, sinó que tots són vagons amb passatgers, una característica que Siemens incorpora en aquests models i que permet distribuir la tracció entre tot el comboi, per fer més suaus les arrencades i les frenades. La persona que condueix el grup per les instal·lacions no s'està d'explicar altres bondats dels serveis de Renfe, ni tampoc d'insistir en els preus de promoció que hi ha en l'actualitat pel llançament de la nova ruta del TAV. Entre el grup, un dels ciutadans demana si la clàssica Targeta Daurada per als majors de 60 anys obté els mateixos descomptes que amb la resta de línies ferroviàries, una pregunta que té una resposta afirmativa. Toca baixar del tren i tornar al punt d'inici, on s'acaba la visita.
L'Enric i la Josefina van ser una de les parelles que ahir al matí van fer la descoberta in situ. Van acabar el recorregut meravellats per la grandiositat i l'espectacularitat de tot plegat. “És una obra titànica i sorprèn la gran magnitud adaptada als temps moderns”, relata l'Enric. Tots dos fa mig segle que viuen a prop de les vies del tren, al barri de Sant Narcís, un dels més afectats durant els quatre anys i mig d'obres, i no amaguen la preocupació per “com acabarà quedant el parc Central”. La visita els ha satisfet amb escreix i també la comoditat dels trens on han pogut seure algun minut, i això ja els fa avançar la voluntat d'agafar “el tren per anar a Madrid”. “I quan puguem anar-hi directe, també a París, perquè per anar fins a Barcelona potser no val gaire la pena.” Una altra parella d'avis que havien participat en una de les visites guiades del matí es mostraven impressionats per les dimensions de l'estació, fins al punt que volien tornar a visitar-la a la tarda: “Hem estat a l'estació del TAV de Saragossa, i no es pot ni comparar!”, deia la senyora. Tots dos asseguraven que ja tenien ganes d'anar fins a Barcelona amb els nous trens, a fi de “provar-los” en moviment. Tot i l'entusiasme, lamentaven les molèsties que l'obra havia causat a la ciutat, i que encara estigués tot empantanegat.
Les visites es fan avui i demà entre les 10.00 i les 13.30 h i entre les 15.00 i les 17.30 h per a tothom que vulgui descobrir l'estació del TAV de Girona amb els seus ulls.