Deu grans centres comercials i ara un ‘outlet'
Els comerciants del Baix Llobregat temen un col·lapse en el sector
El nou centre comercial generarà un miler de llocs de treball i obrirà 150 botigues
La zona sud del Baix Llobregat disposa de deu centres comercials, alguns dels quals viuen hores baixes, com el Llobregat Centre de Cornellà, i es prepara per a un onzè que, si bé és una proposta diferent, contribuirà a la saturació d'un model de comerç que no convenç gaire gent. L'empresa Neinver projecta l'obertura del Viladecans The Style Outlets a finals del 2015 i preveu la implantació de 150 botigues que oferiran excedents de temporades anteriors –sobretot roba i complements–, una iniciativa que ja ha causat el rebuig d'alguns comerciants i que ha dividit el govern de la Generalitat.
La Confederació del Comerç de Catalunya considera que l'outlet és “un model insostenible pels problemes de mobilitat” que generarà l'afluència de tres milions de visitants anuals i que “no té en compte l'impacte negatiu que tindrà sobre el petit comerç de la zona”.
Els petits comerciants de Viladecans temen que els clients del futur centre comercial no aniran a les botigues locals, encara que l'outlet tindrà accés directe des de la carretera de la Vila, que connecta amb el centre del municipi. I el mateix conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, alerta que el de Neinver “no respon al model econòmic de Catalunya”, tot i que el projecte s'ajusta a la legalitat.
Des de l'Ajuntament no opinen el mateix, com va posar ahir de manifest l'alcalde, Carles Ruiz, que va afirmar que l'outlet servirà per “reforçar el comerç i la restauració de Viladecans” i per generar un miler de llocs de treball, que es cobriran en col·laboració amb agències de col·locació locals. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, no va voler polemitzar amb Puig i es va limitar a dir que “el govern està compromès amb la dinamització econòmica d'una zona especialment colpida per la crisi”.
L'Institut Català del Sòl ha signat un acord amb l'empresa Neinver, el segon operador europeu d'outlets, pel qual la companyia invertirà 80 milions d'euros en la construcció de 25.000 m² en una parcel·la de 75.000 m² que inclourà botigues, un gran aparcament i àrees de restauració i serveis. El responsable de l'empresa a l'Estat, Eduardo Ceballos, va explicar que Neinver ja ha fet alguns pagaments, però que no es formalitzarà del tot la compravenda fins que la Generalitat no hagi urbanitzat els terrenys, una operació que costarà 30 milions d'euros. La primera actuació, que es preveu iniciar al maig, serà l'adequació d'una sortida provisional a l'autopista. Un viaducte de 180 metres de longitud connectarà amb la C-32.
Ni l'empresa ni la Generalitat van voler dir el preu que l'Incasòl ha posat als terrenys, situats a Ca n'Alemany, un espai considerat estratègic perquè està al costat de la C-32 i de l'estació de Renfe i a poca distància de l'aeroport. Desigual construirà a la zona la nova plataforma logística europea, que donarà feina a 500 persones. El consistori negocia perquè diverses empreses s'instal·lin a les 10 hectàrees que encara quedaran lliures.
LA XIFRA
Els trens s'hi aturaran amb més freqüència
R.M.B.Els trens s'aturaran a Viladecans, i per tant a les portes del futur outlet, amb més freqüència que ara. Actualment, els trens s'aturen a l'estació de Viladecans amb dues freqüències diferents, ja que els passatgers hi poden baixar aprofitant els trens que acaben a Castelldefels o els que van amb destinació Vilanova. D'aquesta manera, els usuaris de rodalies han d'esperar 8 minuts, en alguns casos, o 22 en d'altres. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, es va comprometre ahir que els trens de rodalies milloraran la freqüència de pas amb l'objectiu que part dels tres milions de visitants previstos cada any hi puguin accedir amb tren. “Estem tenint unes converses cabdals amb el Ministeri de Foment i estic convençut que en poques setmanes reforçarem rodalies”, va assegurar el conseller, referint-se a les millores previstes al pla de rodalies.
Per augmentar la freqüència, són imprescindibles una sèrie de reformes que ajudin a descongestionar la circulació a Barcelona. La primera consisteix a millorar la senyalització de Sants, on conflueixen totes les línies. La segona, a crear una connexió a l'altura de la Torrassa que permeti l'encreuament de les línies del Maresme i de Vilanova-Sant Vicenç de Calders per tal de guanyar capacitat.