Arriben les primeres peces de la tuneladora, que començarà a foradar Girona al novembre
Al setembre arribaran les peces més grans de la «Gerunda» i caldrà un mes i escaig per muntar-la per poder iniciar els túnels
El pas del TAV pel subsòl de Girona és una de les fases més esperades del projecte, i s'ha previst que es realitzi amb una tuneladora que s'ha batejat amb el nom de Gerunda. A principi de maig, la gran màquina ja estava muntada a l'empresa alemanya de Herrenkecht i s'havien fet les proves pertinents. Des d'aquell moment, els tècnics especialistes de l'empresa es van encarregar d'iniciar el desmuntatge de la Gerunda per començar el trasllat de les peces cap a Girona, on caldrà tornar-la a muntar.
La visita del ministre de Foment, José Blanco, a les instal·lacions alemanyes va suposar un petit retard en aquest procés i això farà endarrerir una mica l'inici dels túnels urbans a Girona. Els primers components han començat a arribar a la zona de Mas Xirgu, on la tuneladora s'haurà de muntar en la zona del pou d'atac. En aquest punt, és des d'on la tuneladora té previst iniciar els 1.297 metres que separen el sector de Mas Xirgu amb el carrer Josep Maria Gironella, on la tuneladora arribarà a l'estació.
El director de l'obra del TAV a Girona, Carlos Martínez, va explicar en diverses reunions que s'han realitzat amb els veïns del sector de la Devesa que l'estimació que fan és que «el túnel del TAV des de Mas Xirgu al parc Central es comenci a fer a finals d'octubre o principis de novembre». En aquesta mateixa línia, Martínez revela que la previsió és que la Gerunda trigui cap a mig any a cobrir el trajecte que hi ha des del sud de Girona fins a la futura estació.
Pilons i pous
Actualment s'estan realitzant diversos treballs per garantir major seguretat en els edificis propers al pas del túnel. Al sector de Josep Maria Gironella es continuen executant els pilons de formigó que han de conformar una autèntica muralla de seguretat entre el túnel i els edificis d'aquell carrer. De fet, els tècnics van decidir allunyar l'estació uns cinc metres dels blocs de pisos per guanyar en seguretat. D'altra banda, al sector Güell-Devesa ja s'estan fent els treballs previs al pou de compensació que es farà al passatge de la Farinera. Els quatre pous que es faran serviran per injectar formigó sota les cases per compactar el terreny i reduir moviments amb el pas de la Gerunda.
Dilluns, a sota vies
Des d'ahir ja són visibles al sector de sota vies del carrer Tomàs Mieres, a tocar del carrer Santa Eugènia, les prohibicions per aparcar en aquell espai a partir de dilluns vinent. Cal recordar que aquest espai es farà servir per situar-hi tota la maquinària que cal per fer els quatre pous de compensació del terreny al passatge de la Farinera, Bernat Boades, Francesc Rogés i Ramon Turró. Quedarà tallat el carrer Tomàs Mieres des de Bernat Boades fins al carrer Porvenir i caldrà situar una tanca que ocupi part de la plaça que ara hi ha en aquesta zona. Es deixarà un pas de vuit metres en el punt on hi ha una perruqueria i unes finques immobiliàries. Tot i això, les màquines de filtratge dels materials que es trauran dels pous faran uns 6 metres d'alçada i se situaran davant dels edificis. Per això, els tècnics d'Adif han previst insonoritzar les màquines per minimitzar els sorolls. A sota vies es posaran pous de fangs i bentonita, generadors i oficines.