L'excel·lència en turisme mou uns cent recercadors a la UdG
Geògrafs, economistes, tecnòlegs i estadístics treballen per a una de les dues línies del campus e-MTA
El responsable de turisme, Donaire, valora que funcionin “sense estructura ni departaments”
La Universitat de Girona (UdG) mou un centenar d'investigadors en turisme vinculats al campus d'excel·lència internacional (CEI) euromediterrani en turisme i aigua (e-MTA). El responsable turístic del campus, José Antonio Donaire, valora la visió transversal dels projectes i el fet que es faci treballant braç a braç amb els agents del territori i que, a més, no s'hagi creat una estructura organitzativa addicional.
Sense els fons de l'Estat inicialment previstos, l'e-MTA acaba de fer, amb l'ajut econòmic de la Fundació “la Caixa”, un pla estratègic. En turisme, el centenar d'investigadors provenen d'una trentena de grups de recerca i treballen en set línies estratègiques.
José Antonio Donaire, que també és el director de l'Institut Superior d'Estudis Turístics (Insetur), explica que l'estratègia en turisme del campus d'excel·lència ha emprès quatre grans accions (vegeu peça adjunta). Valora la feina transversal. “Hi ha un centenar de persones que treballen en turisme, però no totes les feines són de l'àmbit del turisme. Tecnòlegs que fan coses brutals, com ara anàlisis mèdiques o sobre l'obra de Van Gogh, o feines sobre visió augmentada... Tot això val per als organitzadors d'empreses, els geògrafs, els estadístics, els enginyers en turisme, els que vetllen per l'eficiència hídrica de l'aigua. La UdG genera una gran concentració al voltant del turisme.”
1.200 milions, el 2020
La innovació serà bàsica perquè el turisme sigui realment competitiu. Per Donaire, les destinacions turístiques hauran de ser competitives des de molts punts de vista. “Hi ha dues coses que no podem perdre de vista. Hi haurà més turistes que mai i més competència que mai. El 2020 hi haurà 1.500 milions de turistes. I més destinacions que mai. No hi haurà llocs que no siguin destinacions turístiques, i només les competitives se'n sortiran.”
La feina en turisme de l'e-MTA es fa sense crear noves estructures. “Com diu Manel Poch [el coordinador científic de l'e-MTA], el campus canvia la manera de treballar i introdueix lògiques que la universitat no té en compte. Per exemple, no hi ha cap estructura, no té departaments, no hi ha càrrecs... Treballem per objectius, no hi ha estructura, anem a fer projectes concrets, que de seguida siguin aplicables”, assenyala el professor de la UdG.
La concentració més gran de recerca a l'Estat
El campus promou la coordinació entre recercadors d'àmbits com ara l'aigua, el patrimoni, l'arquitectura i la tecnologia. “Potser hem aconseguit la concentració més gran de grups d'investigació relacionats amb turisme de l'Estat”, diu Donaire. “Tenim set línies que uneixen diferents grups.”
Al servei del territori, un gran focus d'atracció
Amb el suport del CSIC i l'ICRA, la UdG i la UIB tenen clara una cosa: “L'objectiu més important és estar al servei del territori.” Catalunya i les Illes Balears són les dues principals destinacions a l'Estat. I han treballat amb els Ajuntaments de Tremp, Girona, Barcelona, la Vall de Boí i la Costa Daurada.
Internacionalitzar és consubstancial amb els projectes
Els projectes de turisme del campus e-MTA aspiren a “ser un pol obert al món”, destaca l'exdiputat al Parlament i exdirigent del PSC. Per això, treballen en molts països d'arreu del món, com ara Colòmbia, Tunísia i Mèxic. I afegeix: “Som un centre de docència i recerca, i donem respostes amb visió global.”
Plataforma tecnològica amb sectors diferents
Els experts en turisme del campus aposten per crear “plataformes tecnològiques” amb institucions, empreses i sectors diferents. Ja hi ha vincles amb gent del món de la cultura i ara establiran lligams amb les TIC. “Som la capital del World Mobile Congress però no hem casat els dos mons”, diu Donaire.