Societat

Turisme

El turisme fa anys

Calella commemora els seixanta aniversari com a destinació de sol i platja amb l'especialització com a futur

Destaquen l'acte institucional amb representants de l'Organització Mundial del Turisme i un primer tast del futur museu dedicat a la història del sector

El turisme ha deixat una gran petjada econòmica, social i cultural a la ciutat

Amb 14.000 places hoteleres i 1,8 milions de pernoctacions l'any, a Calella (Maresme) avui en dia tothom li reconeix el mèrit d'haver estat una de les primeres destinacions de l'anomenat turisme de masses. Un paisatge acollidor i la capacitat d'un grapat d'emprenedors locals de canviar la indústria tèxtil que començava a decaure per un nou sector en plena expansió van obrir la porta a la major transformació que mai ha viscut la ciutat. Malgrat les dificultats d'haver d'adaptar la construcció d'hotels dins del nucli urbà, Calella s'ha mantingut amb els anys al capdavant dels municipis del nord del territori amb un atractiu innegable pels visitants estrangers. Tot i això, els constants canvis en el sector turístic i la competitivitat creixen d'altres destinacions ha obligat el teixit econòmic del municipi a buscar noves sortides que li permetin continuar. Tal i com reconeix l'alcaldessa, Montserrat Candini (CiU), l'adaptació als nous temps i la capacitat per trobar i consolidar altres nínxols de mercat han estat clau per garantir que el turisme es mantindrà, de moment, com el principal motor econòmic de la població. “Especialitzar-nos en turisme esportiu, cultural o familiar ha estat, és i serà bàsic en el futur per afegir més valor a l'atractiu consolidat del sol i de la platja”, apunta Candini. És en aquest marc de transformació contínua i de lluita per la desestacionalització que inclou afegir activitats i propostes a l'inici i al final de la temporada d'estiu que Calella celebra aquest 2013 els 60 anys com a destinació turística de vacances. “Volem que aquesta commemoració no se centri només en els actes propis d'una celebració lúdica, sinó que reculli la petjada econòmica, social i cultural que ha representat el turisme per Calella”, assenyala l'alcaldessa. En aquest sentit, i amb el suport incondicional del publicista i especialista en turisme Jordi Ten, l'aniversari es farà més evident a partir del mes de juliol i fins a final d'any. L'acte acadèmic principal es farà al setembre i s'estructurarà com un espai de reflexió sobre els reptes de futur del sector. Hi estan convidats el conseller d'Empresa o Ocupació, Felip Puig i està prevista la presència de representants de l'Organització Mundial del Turisme i membres d'altres poblacions turístiques de la comarca.

Calella dels alemanys

Un dels primers actes, però, serà al juliol amb la projecció d'una còpia restaurada del film En Baldiri de la Costa, en el qual l'humor àcid de Joan Capri retrata la transformació paisatgística de la Catalunya dels primers turistes. El mateix mes de juliol s'espera la visita del cònsol d'Alemanya convidat com a representant d'un dels col·lectius de visitants que històricament han marcat Calella perquè durant l'auge del turisme de masses la ciutat va arribar a ser coneguda com la Calella dels Alemanys. Lluny de localitzar la commemoració, segons explica l'alcaldessa, des del municipi s'ha buscat la complicitat amb altres administracions per dotar de més contingut l'aniversari i, en aquest sentit, la població acollirà una exposició sobre els 75 anys de l'obertura de l'Oficina de Turisme de Catalunya. El programa d'exposicions es completarà a finals de setembre amb un “tast” del contingut del que serà el Museu del Turisme, previst inicialment a la Fàbrica Llobet i Guri. La realització d'un catàleg de postals com a document commemoratiu i d'una carpeta pensada com a regal institucional i per a professionals del sector completaran les activitats principals dels seixanta anys de turisme a Calella.

Montserrat Candini manté que la salut del sector és bona i que la col·laboració entre els àmbits públic i privat per incentivar el creixement econòmic és “bàsic” per desenvolupar noves estratègies i mantenir la ciutat com un referent del turisme a Catalunya i a l'Estat. “Des de l'ambició més humil, però amb l'experiència que ens donen els anys continuarem treballant per fer la feina millor”, afirma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.