Societat

Lleida i Tarragona exigeixen a Foment el rescat de l'AP-2

Les cambres de Reus i Lleida, desenes d'associacions i gremis i ajuntaments signen un manifest perquè l'autopista sigui gratuïta entre la capital de Ponent i Montblanc

Substituiria el projecte d'autovia en aquest tram

Clam dels empresaris tarragonins i lleidatans per exigir al Ministeri de Foment el rescat de l'autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc. Més de setanta societats i organitzacions empresarials, liderades per les cambres de Lleida i Reus, han signat la declaració de Montblanc, un document en què es reclama aquest rescat com a solució viable, econòmica i més racional. La iniciativa recull la proposta que des de fa mesos propugnen els col·lectius ciutadans Conca 22, de la Conca de Barberà, i l'Ateneu Popular Garriguenc, de les Garrigues.

Totes dues entitats van elaborar l'any passat un exhaustiu estudi sobre aquest projecte i han quantificat en 115 milions d'euros el que Foment hauria de pagar a la concessionària Abertis pel rescat, que caduca el 2021, mentre que construir una autovia entre Montblanc i Lleida, donant continuïtat al projecte aturat de l'A-27, suposaria un cost superior als 350 milions, segons va explicar Joan Cartanyà, de Conca 22.

L'acte reivindicatiu es va celebrar a Montblanc, ciutat on acaben les obres de l'A-27, ara paralitzades, i on s'hauria d'alliberar l'autopista. El seu alcalde, Josep Andreu, va criticar la política d'infraestructures del govern estatal, la discriminació que rep Catalunya i va reclamar, almenys, el mateix tracte que ara rep Girona per desviar per l'autopista el trànsit pesat que ara circula per l'N-II.

El president de la Cambra de Lleida, Joan Simó, va qualificar de “vergonyós i penós” com l'Estat havia abandonat les obres de l'A-27 i més encara el projecte Lleida-Montblanc i que, a sobre, Abertis vulgui pagar aquesta autovia a canvi de més peatges o ampliar la concessió. Isaac Sanromà, president de la Cambra de Reus, espera que el Port de Tarragona se sumi a aquesta reclamació i va afegir que les dades i el sentit comú haurien de fer reflexionar el Ministeri de Foment per tal de descartar l'autovia entre Lleida i Montblanc i apostar per alliberar de peatges aquest tram d'autopista que, a més, cada any perd usuaris.

La declaració de Montblanc que es va presentar ahir recorda que aquest tram forma part d'un eix econòmic bàsic entre el Cantàbric i el Mediterrani, és a dir, entre Sant Sebastià i Tarragona, i que al marge dels costos econòmics ja esmentats també hi ha una millora de la seguretat amb relació a una deteriorada N-240.

Totes les parts implicades es van comprometre a seguir celebrant actes reivindicatius i a pressionar totes les institucions, sobretot el Ministeri de Foment, per fer viable el rescat de l'AP-2 entre Lleida i Montblanc. I a sumar més adhesions, ja que ahir hi faltaven la Cambra i el Port de Tarragona.

LES FRASES

És vergonyós que l'Estat no hagi acabat l'autovia A-27, bàsica per a les mercaderies i el turisme
Joan Simó
President de la Cambra de Lleida
Abertis coneix la proposta i, si li paguen el que toca, no s'oposarà al rescat de l'autopista
Isaac Sanromà
President de la Cambra de Reus

Una via que només s'usa al 25%

L'AP-2 té una capacitat per a 40.000 vehicles diaris i els estudis de Conca 22 i l'Ateneu Garriguenc quantificaven la seva utilització entre Lleida i Montblanc en un 25%, és a dir, només 10.000 o 11.000 vehicles diaris, dels quals poc més d'un miler eren camions. Tot i això, del port de Tarragona entren o surten cada dia 2.000 camions, la major part dels quals van o vénen de l'interior, és a dir, de Lleida o de les comunitats del nord. Així, per estalviar un peatge de 6,75 euros entre Lleida i la capital de la Conca (preu de turisme), s'opta per l'N-240, saturada amb 10.000 vehicles diaris, o la C-14, entre Montblanc i Tàrrega, que també necessita una urgent millora, com apuntava Sanromà. El port de Tarragona, que mou 32 milions de tones anuals de mercaderies, també és la sortida natural per a l'exportació de fruita, cereal, oli i maquinària de les indústries de Ponent, segons Simó, i, per tant, necessiten millors connexions per ser competitius. Els presidents camerals van coincidir a destacar la mobilitat turística, que s'estima entre 2 i 3 milions de vehicles que, cada any i des del nord, passen per Lleida i Montblanc, cap a la Costa Daurada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.