Lleida i Tarragona exigeixen a Foment el rescat de l'AP-2
Les cambres de Reus i Lleida, desenes d'associacions i gremis i ajuntaments signen un manifest perquè l'autopista sigui gratuïta entre la capital de Ponent i Montblanc
Substituiria el projecte d'autovia en aquest tram
Clam dels empresaris tarragonins i lleidatans per exigir al Ministeri de Foment el rescat de l'autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc. Més de setanta societats i organitzacions empresarials, liderades per les cambres de Lleida i Reus, han signat la declaració de Montblanc, un document en què es reclama aquest rescat com a solució viable, econòmica i més racional. La iniciativa recull la proposta que des de fa mesos propugnen els col·lectius ciutadans Conca 22, de la Conca de Barberà, i l'Ateneu Popular Garriguenc, de les Garrigues.
Totes dues entitats van elaborar l'any passat un exhaustiu estudi sobre aquest projecte i han quantificat en 115 milions d'euros el que Foment hauria de pagar a la concessionària Abertis pel rescat, que caduca el 2021, mentre que construir una autovia entre Montblanc i Lleida, donant continuïtat al projecte aturat de l'A-27, suposaria un cost superior als 350 milions, segons va explicar Joan Cartanyà, de Conca 22.
L'acte reivindicatiu es va celebrar a Montblanc, ciutat on acaben les obres de l'A-27, ara paralitzades, i on s'hauria d'alliberar l'autopista. El seu alcalde, Josep Andreu, va criticar la política d'infraestructures del govern estatal, la discriminació que rep Catalunya i va reclamar, almenys, el mateix tracte que ara rep Girona per desviar per l'autopista el trànsit pesat que ara circula per l'N-II.
El president de la Cambra de Lleida, Joan Simó, va qualificar de “vergonyós i penós” com l'Estat havia abandonat les obres de l'A-27 i més encara el projecte Lleida-Montblanc i que, a sobre, Abertis vulgui pagar aquesta autovia a canvi de més peatges o ampliar la concessió. Isaac Sanromà, president de la Cambra de Reus, espera que el Port de Tarragona se sumi a aquesta reclamació i va afegir que les dades i el sentit comú haurien de fer reflexionar el Ministeri de Foment per tal de descartar l'autovia entre Lleida i Montblanc i apostar per alliberar de peatges aquest tram d'autopista que, a més, cada any perd usuaris.
La declaració de Montblanc que es va presentar ahir recorda que aquest tram forma part d'un eix econòmic bàsic entre el Cantàbric i el Mediterrani, és a dir, entre Sant Sebastià i Tarragona, i que al marge dels costos econòmics ja esmentats també hi ha una millora de la seguretat amb relació a una deteriorada N-240.
Totes les parts implicades es van comprometre a seguir celebrant actes reivindicatius i a pressionar totes les institucions, sobretot el Ministeri de Foment, per fer viable el rescat de l'AP-2 entre Lleida i Montblanc. I a sumar més adhesions, ja que ahir hi faltaven la Cambra i el Port de Tarragona.
LES FRASES
Una via que només s'usa al 25%
L'AP-2 té una capacitat per a 40.000 vehicles diaris i els estudis de Conca 22 i l'Ateneu Garriguenc quantificaven la seva utilització entre Lleida i Montblanc en un 25%, és a dir, només 10.000 o 11.000 vehicles diaris, dels quals poc més d'un miler eren camions. Tot i això, del port de Tarragona entren o surten cada dia 2.000 camions, la major part dels quals van o vénen de l'interior, és a dir, de Lleida o de les comunitats del nord. Així, per estalviar un peatge de 6,75 euros entre Lleida i la capital de la Conca (preu de turisme), s'opta per l'N-240, saturada amb 10.000 vehicles diaris, o la C-14, entre Montblanc i Tàrrega, que també necessita una urgent millora, com apuntava Sanromà. El port de Tarragona, que mou 32 milions de tones anuals de mercaderies, també és la sortida natural per a l'exportació de fruita, cereal, oli i maquinària de les indústries de Ponent, segons Simó, i, per tant, necessiten millors connexions per ser competitius. Els presidents camerals van coincidir a destacar la mobilitat turística, que s'estima entre 2 i 3 milions de vehicles que, cada any i des del nord, passen per Lleida i Montblanc, cap a la Costa Daurada.