infraestructures i serveis
Abertis negocia acabar l'autovia de Tarragona a Montblanc
La concessionària d'autopistes ja s'ha reunit amb representants territorials
La patronal tarragonina ha convocat per avui una reunió amb governs i partits
La concessionària d'autopistes Abertis negocia amb les administracions i els representants territorials del Camp de Tarragona una fórmula per assumir la construcció de l'autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc, que ha quedat congelada per la crisi econòmica i de la qual només s'han posat en funcionament 7,7 quilòmetres entre Tarragona i el Morell. Ningú dóna per tancada la proposta i n'hi ha que es mostren escèptics sobre la possibilitat que arribi a bon port.
Fins ara, Abertis ha cobrat peatge a totes les infraestructures que ha construït, però sembla difícil que els representants territorials del Camp i la Conca de Barberà acceptin un peatge universal per a una infraestructura responsabilitat del Ministeri de Foment. La proposta apareix en el context d'una reivindicació compartida per una vuitantena d'entitats del Camp, la Conca i les Terres de Lleida, entre les quals destaquen les cambres de comerç de Lleida i Reus, perquè s'alliberi el peatge de l'autopista AP-2 entre Montblanc i Lleida com a alternativa a l'A-27 o, almenys, fins que aquesta estigui en funcionament.
Circumstància oportuna
És davant d'aquest cul-de-sac d'indisposició dels pressupostos públics i de malestar al territori que apareix la proposta d'Abertis. Tenint en compte que en la inauguració d'aquest agost del tram fins al Morell la ministra va descartar cobrar peatge als usuaris, sembla més viable que s'optés per un allargament de concessions de les autopistes que gestiona Abertis –per exemple, la mateixa AP-2, la concessió de la qual finalitza el 2021–. Una altra possibilitat seria cobrar només peatge als camions de mercaderies. Recórrer al pagament diferit de l'obra com a última opció implicaria la convocatòria d'un concurs públic obert a totes les empreses.
A més a més, no es pot oblidar la perspectiva general de potenciació de la col·laboració pública i privada per abordar les infraestructures pendents ni la política iniciada per Abertis a França o Xile, on negocia l'allargament de les concessions a canvi d'invertir en augments de capacitat o obres no previstes en els projectes inicials, i també en el cas que els governs regionals li demanin rebaixes de peatges. És a dir, el projecte de l'A-27 podria formar part d'un paquet més ampli, que Abertis negocia amb Foment. Avui mateix, la patronal tarragonina Cepta ha convocat una reunió amb els representants dels partits polítics i els delegats dels governs a Tarragona.
Prudència a Tarragona i front d'alcaldes a Lleida
L'alcalde de Montblanc, Josep Andreu, admet que hi ha sondejos d'Abertis però vol deixar clar que són converses molt preliminars i que els alcaldes no són els interlocutors de qui depèn la decisió. “No vull donar falses expectatives perquè això és el bressol de tot i es tracta d'un tema molt complex”, conclou Andreu. Altres alcaldes desconeixen els sondejos d'Abertis, com ara Pere Guinovart, del Morell, municipi on arriba el curt tram de l'A-27 posat en marxa a l'agost. Per Guinovart, acabar l'autovia pagant-la a través d'un peatge a l'ombra és una hipòtesi que no descarta, tot i no estar-hi d'acord. “Ens passarem la vida pagant peatges i no crec que hagi de ser el ciutadà qui hagi d'acabar assumint una inversió aprovada per l'Estat”, diu.
De l'A-27 entre Montblanc i Lleida encara se'n parla menys, però diversos trams de l'actual N-240 són punts negres que acumulen desenes d'accidents i morts. Els alcaldes, farts, han creat una plataforma, liderada pels de les Borges Blanques, Juneda i Torregrossa. Enric Mir, de les Borges Blanques, promou una moció en què reclama a Foment solucions urgents, com per exemple alliberar el peatge de l'AP-2 entre Lleida i Montblanc, que seria més barat que construir una nova autovia. No obstant això, Antoni Villas, alcalde de Juneda, explicava: “Ens van prometre una autovia, després una variant, més tard rotondes i ara m'he quedat amb dos semàfors.” Per això, va explicar que la plataforma dialogarà amb tots els implicats i buscarà les màximes adhesions possibles de partits, municipis, diputacions i entitats per així ser més forts en la reclamació a Foment. Un altre front obert amb Madrid que es preveu molt actiu.