Societat

Vallès i Bages reclamen més accions per reduir peatges

Els municipis de l'àrea de Terrassa volen que el govern reinstauri la gratuïtat del de les Fonts (E-9) com tenien el 2007

La Cambra del Bages no veu amb bons ulls un peatge variable a Manresa

L'anunci fet dimarts pel consell de govern de rebaixar els peatges a partir de l'1 de gener de la C-32 al Maresme i al Garraf entre un 10 i un 30%, amb l'objectiu d'homogeneïtzar tarifes, fer pagar un preu equitatiu per quilòmetre i augmentar el volum de trànsit en descens els últims anys, ja ha provocat les primeres reaccions als territoris que consideren que pateixen un greuge: el Vallès i el Bages.

Tot i que el govern ha dit que aquest és un pla que s'estendrà quan es tanquin acords amb les concessionàries –ara ho ha fet amb Abertis – des de l'àrea de Terrassa, que inclou Rubí, Sant Cugat i altres municipis, han aprofitat per reivindicar de nou la gratuïtat del peatge de les Fonts (E-9) per als residents com tenien des del 2007 fins al desembre del 2012. El govern va treure la gratuïtat, també a la C-32 i C-33, per “uniformitzar” els preus a totes les vies de pagament i s'acompanyava d'un paquet de descomptes per recurrència –més de 16 viatges al mes– per als vehicles ecològics i els d'alta ocupació.

L'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart (PSC), recorda que l'any passat van signar una declaració amb
les entitats socioeconòmiques per reclamar que tornés a ser gratuït. Consideren que “comporta un greu perjudici econòmic i social per als ciutadans i al teixit productiu”, ja que són diàries les cues per les rutes alternatives d'accés a Barcelona o a Rubí, ja sigui per la carretera local BP-1503 o la C-58. El director general de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa, Josep Prats, coincideix i parla de “col·lapse” perquè no “hi ha cap alternativa de via ràpida”. I esperen que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, anunciï aviat acords amb la concessionària Autema que beneficiïn “transportistes i professionals”.

Fa mesos que el diputat i també regidor de CiU a Terrassa, Josep Rull, assegura que s'aplicaran noves bonificacions a les Fonts. El PSC ja ha anunciat que presentarà una proposta de resolució al Parlament perquè es restableixi la gratuïtat. De fet l'1 de maig passat ja se'n va aprovar una que incloïa els de la C-32 i C-33, amb els únics vots en contra de CiU, en què s'instava el govern a fer efectiva la mesura en quatre mesos.

L'altre gran focus de queixes històriques és al Bages, on Autema aplica el peatge més car de l'Estat a la C-16. El trànsit ha caigut –de 20.239 usuaris el 2008 a 13.076 el 2012– mentre ha augmentat el de la carretera C-55 –de 30.431 a 30.957–. El conseller va dir al setembre que negociaven amb la concessionària implantar un preu variable en funció del trànsit a la C-55.

Si no es fa una rebaixa en hores fixes repetides cada dia i l'opció és abaixar el preu al moment segons el trànsit a la C-55, el president de la Cambra, Pere Casals, assegura que “no agrada i no funcionarà perquè la gent no estarà pendent de quin és el preu a cada moment i no l'agafarà”. Casals diu que hi ha un “sentiment de greuge respecte d'altres territoris que tenen autovies alternatives dignes per accedir a Barcelona”. I defensa preus diferents per a col·lectius professionals i una solució al tema dels peatges de país, com ara la implantació d'una taxa per fer ús de qualsevol autopista.

LA FRASE

El peatge a les Fonts comporta un gran perjudici econòmic i social en els ciutadans i al teixit productiu
Jordi Ballart
ALCALDE DE TERRASSA

LA XIFRA

7.163
usuaris
ha perdut l'autopista C-16 en cinc anys, mentre ha crescut el pas per la C-55, amb 30.957 vehicles diaris.

LA DATA

27.12.11
Es va aprovar
el decret que va deixar sense efecte la gratuïtat dels peatges de les Fonts, Mollet i Alella.

El Garraf es mostra satisfet, però amb reserves

La rebaixa dels peatges de la C-32 es valora positivament des del Garraf, però amb reserves. La comarca sempre ha considerat el preu del peatge un greuge comparatiu i, si bé l'acord és un avenç, hi ha veus que creuen que no acaba d'afavorir la competitivitat. En aquest sentit, el president del consell comarcal, Juan Luis Ruiz, recorda que la rebaixa no beneficia el sector empresarial, ja que només s'aplica als vehicles lleugers, i que els visitants i turistes seguiran pagant la tarifa màxima, fet que no ajuda a consolidar l'estratègia d'atracció turística. En la mateixa línia es pronuncia l'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, que manté que cal continuar treballant. “És un pas importantíssim, però no és perfecte; ens agradaria que el peatge fos zero”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.