L'Estat diu que va ser una prova pilot i que també hi ha amiant a la Bisbal i Palamós
Faran un inventari per saber si hi ha més carreteres afectades, per prendre les mesures necessàries quan es facin obres
En la prova pilot que va fer el llavors Ministeri d'Obres Públiques del govern espanyol es van asfaltar diverses carreteres amb una barreja de materials que feien un asfalt més resistent, però que incloïa l'amiant, un producte mineral que anys més tard es va descobrir que era tòxic, ja que pot provocar càncer .
Segons va explicar ahir el subdelegat del govern espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets, en ser una prova experimental hi ha poques carreteres afectades, però tot i això s'estan mirant els arxius estatals per poder fer una llista exacta dels trams on hi pugui haver amiant tant a les comarques gironines com a la resta de Catalunya. «No hi ha gaires llocs afectats, però estem buscant informació per fer un inventari, perquè en el moment que s'hagin de fer obres sapiguem exactament totes les vies afectades», va explicar Francisco-Busquets.
En tot cas, el subdelegat sí que va confirmar que el cas del carrer de Barcelona de Girona no és l'únic a la demarcació de Girona, sinó que també es van asfaltar amb amiant alguns trams de via a la Bisbal i a Palamós.
El problema de l'amiant arriba només en el cas que es manipuli, ja que mentre està compacte no suposa cap risc per a la salut. Per tant, l'únic cas en què pot provocar problemes de salut és si es fan obres i es rasca l'asfalt, és a dir, quan es vulgui arrencar. Per això, l'Estat registrarà quines són les vies afectades, un inventari que podria tenir passat l'estiu.
El subdelegat del govern espanyol a Girona va insistir, com també ho va fer l'Ajuntament de Girona, que l'amiant no és perillós si no es manipula i que la quantitat que hi havia en l'asfalt utilitzat als anys vuitanta és mínim.
Poques empreses
A l'hora de treure l'asfalt fet amb amiant s'han de prendre unes mesures de seguretat molt extremes per evitar que els treballadors estiguin en contacte amb la pols que s'aixeca en una obra, ja que és quan les partícules d'aquest material poden ser perilloses. Segons fonts del sector de la construcció consultades per aquest diari, a Catalunya hi ha molt poques empreses especialitzades que puguin manipular l'amiant. De fet, la llei estableix que han d'estar registrades per l'administració. Els operaris que treballen per aquestes empreses ho fan en unes condicions especials, coberts amb màscares i una vestimenta també feta expressament per evitar el contacte amb el material. A més, està previst que en aquests casos estiguin exposats a l'amiant durant poques hores –màxim quatre–. També s'extremen les mesures i es mulla la zona per evitar el màxim possible la pols que s'aixeca en una obra. Els residus extrets d'aquest tipus d'obra també tenen un tractament especial.
Poca informació
albert vilarEls alcaldes de la Bisbal i Palamós van admetre que tenen poca informació sobre l'afectació de l'amiant a les poblacions. De fet, l'alcalde de la Bisbal, Lluís Sais, es va mostrar sorprès per la notícia que hi podria haver amiant a l'asfalt d'algun carrer de la població i va assegurar: «És la primera notícia que en tinc. No en tenia coneixement. Ningú me n'havia informat.» Per la seva banda, l'alcaldessa de Palamós, Maria Teresa Ferrés, va explicar que tot i que sí que tenia coneixement de la situació, l'Ajuntament està pendent encara de saber quin tram exactament és l'afectat. I va dir que quan se sàpiga «es decidirà». Tot i això, Ferrés va avançar que s'haurà de veure de qui és la responsabilitat d'aquesta situació, i va recordar que s'han de tenir més detalls perquè no hi hagi problemes el dia que s'hagin de fer obres. Ferrés va dir que aquest tema sobrepassa l'àmbit municipal.
«No sabem si vam asfaltar més carreteres amb aquest material; no ho tenim a l'arxiu»
m.vicenteL'empresa banyolina Agustí Masoliver, SA (AMSA) va ser l'encarregada de fer l'asfaltatge del carrer de Barcelona el 1982 a Girona. Ara aquesta mateixa empresa i Construccions Rubau van formar la UTE a la qual es va adjudicat el reasfaltatge de la via gironina. Segons van explicar els responsables d'AMSA, abans de començar les obres es van fer unes anàlisis de l'asfalt i s'hi va detectar la presència d'amiant fa poques setmanes. «Fins que vam fer les prospeccions no sabíem que s'havia usat aquest material ni tenim constància que el Ministeri de Foment ho advertís», van explicar ahir a aquest diari. També van aclarir que si no hagués estat per la prospecció, els treballadors haurien pogut quedar afectats. Els directius de la constructora expliquen que només tenen coneixement d'aquest cas i que no saben si hi ha més carreteres afectades, ja que no tenen arxiu de tants anys enrere. «Guardem la documentació, per exemple, d'una urbanització que hem de saber després les canonades que hi passen, per exemple, però d'un asfaltatge després de tants anys, no», van concretar. Els directius recorden que en aquell moment el material estava permès, que es va descobrir més tard que era nociu i que va ser una exigència del llavors Ministeri d'Obres Públiques perquè era un material més resistent. «En aquell moment es va provar aquell material; ara això se soluciona amb un altre material que fa la mateixa funció i no és perjudicial», van explicar.