la CRÒNICA
Dels campanars de ciutats veïnes
Havia de ser a Constantí, en territori neutral, perquè Tarragona i Reus són per definició històrica ciutats rivals. Convocats per la patronal CEPTA i davant d'una platea plena d'empresaris i polítics, l'alcalde de Tarragona, el socialista Josep Fèlix Ballesteros, s'asseia a conversar durant dues hores amb el seu homòleg reusenc, el convergent Carles Pellicer. En altres temps, quan els papers estaven intercanviats i a Tarragona manaven els convergents i a Reus ho feien els socialistes, un duel d'aquestes característiques hauria requerit venir amb les espases afilades; però ara els protagonistes són uns altres i les circumstàncies, també. En temps de vaques magres la unió fa la força i dijous tant Ballesteros com Pellicer venien adoctrinats que els convé més ser amics. L'àrea metropolitana del Camp de Tarragona ha d'actuar com un lobby si vol rebre inversions. “Durant massa temps hem anat quatre i per quatre camins diferents”, deia Ballesteros.
Si es tracta de fer pinya i creure's realment que la millor fórmula és la del “guanyar-guanyar” només falten les propostes, i la primera la va llançar el mateix Ballesteros: “A Tarragona no hem vist prou creuers. Proposo fer un Pacte de la Boella 2 per potenciar-los. Això ens beneficiarà a tots.” El conegut com a Pacte de la Boella és una entesa entre diferents agents econòmics, polítics i socials encara vigent que es va signar el 2003 per potenciar l'aeroport de Reus i aconseguir l'arribada de les línies de baix cost. Ara la proposta de Ballesteros passaria per fer una entesa similar per rellançar una infraestructura que, si es materialitza la inversió de BCN World, trobaria un bon nínxol de mercat. Pellicer –que no perd el sentit de l'humor però tampoc el seny– va voler fer palès de seguida que l'aeroport encara necessita promoció, que portar el low cost a Barcelona ha estat un “error estratègic” que els ha fet molt mal i que sí, que els creuers ens beneficiaran a tots però que si no hi més diners que els d'ara, ell els dóna per ben invertits. “No es tracta de desvestir un sant per vestir-ne un altre”, va matissar de seguida Ballesteros, i va tornar el bon ambient a la sala. Tant que fins i tot van parlar de convertir l'actual T-11 –la carretera que uneix les dues ciutat– en la Diagonal del Camp de Tarragona. Tant que, a proposta de Pellicer, van acordar fer un parell de convencions anuals amb regidors inclosos per potenciar sinergies. I fins i tot tant que l'alcalde de Tarragona va acceptar fer ballar el Seguici Popular tarragoní pels carrers de Reus. Festes a banda, també es va parlar del tercer fil i del “nyap” de l'estació del TAV al mig del no-res. I si, aquí també van estar d'acord que cal anar a l'una i que calen solucions. Però Ballesteros, que es veu que ja en tenia una d'emparaulada, no va pensar a explicar-la. Va ser ahir que, a Tarragona i davant dels seus, va anunciar que hi haurà trens llançadora cada deu minuts entre la ciutat i l'estació del nyap.