Inici agredolç del tren de Rodalies que connecta Figueres, Blanes i el Maresme
El primer comboi de la nova RG1 s'ha avariat poc després d'engegar el trajecte i ha quedat aturat a Vilamalla
El conseller Santi Vila ha assegurat que durant la segona part de l'any el servei es completarà amb la integració tarifària
Inici agredolç del nou tren de Rodalies de Girona que ha reprès, quasi vint anys després, les connexions directes entre Figueres, Blanes i el Maresme. El primer comboi de la nova RG1 s'ha avariat poc després d'engegar el trajecte i ha quedat aturat a Vilamalla (Alt Empordà), on els pocs passatgers que hi havia han hagut de fer transbord a un Mitja Distància. Això ha suposat que el primer comboi en sentit sud que inaugurés el servei fos el de les 7:59.
Així doncs, la rodalia de Girona ja és una realitat. Des d'aquest matí, les freqüències de la nova RG1 -n'hi ha vuit per sentit i dia- ja es troben sobre els rails. A la pràctica, la nova línia és un allargament de la que ja existeix al Maresme, que abans acabava a Maçanet-Massanes, i que ara s'ha estès fins a Figueres.
La nova rodalia suposa dues importants millores. Per una banda, resol l'aïllament ferroviari que hi havia entre l'Alt Empordà i la Costa Brava sud, reprenent les connexions directes entre Figueres i Blanes (Selva) que es van deixar d'operar ara fa prop d'una vintena d'anys.
Per l'altra, la RG1 permet incrementar substancialment el número de trens que fins ara circulaven per part d'aquest corredor (el de l'R11, que abasta des de Portbou a Barcelona). Les estacions més orfes -com Camallera, Celrà o Riudellots- doblen els serveis que tenien fins ara, passant a 32 expedicions diàries. I en els cases d'estacions com Girona, Caldes de Malavella o Sils, aquest número augmenta fins a les 62 per dia.
L'entrada en servei de les noves rodalies, però, ha estat agredolça. I és que el tren 447 que cobria el primer servei en sentit sud, i que sortia de Figueres a les 5:59 del matí, s'ha avariat pocs quilòmetres després. A l'estació de Vilamalla, el comboi ha tingut una avaria mecànica i s'ha hagut d'aturar allà.
L'operadora del nou servei de rodalia de Girona és Renfe. El seu director de Rodalies, Miguel Pérez, ha explicat que la incidència s'ha resolt al cap de poca estona. “Els quatre passatgers que hi havia en aquest tren s'han reubicat en un altre”, ha precisat. En concret, el que s'ha fet és aturar a Vilamalla el Mitja Distància que baixava -i que no havia de fer parada aquí- perquè els viatgers hi poguessin pujar.
Això ha suposat que el primer tren de la nova RG1 que fes el trajecte complert en sentit sud fos el que ha sortit de la capital de l'Alt Empordà dues hores després, a les 7:59. Precisament, en aquest comboi és on hi ha viatjat la comitiva institucional, encapçalada pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.
El conseller ha fet el trajecte fins a Blanes (Selva), on el tren hi ha arribat poc després d'un quart de deu del matí (just abans de creuar-se amb el comboi de la RG1 que anava en sentit nord). A més de Santi Vila, que ha pujat al tren amb l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, durant el viatge també s'hi han sumat altres alcaldes. Entre ells, el de Girona, Carles Puigdemont, i els de Camallera, Celrà, Riudellots, Fornells i Tordera.
“Reivindicació històrica”
Quan la comitiva ha arribat a Blanes, allà s'ha trobat amb els alcaldes del Maresme, que han agafat un tren en sentit nord. Després de la foto oficial, el conseller de Territori ha destacat que els nous trens posen fi “a una reivindicació històrica” i permeten acabar amb la murga que suposava fins ara haver de fer transbord a Maçanet per viatjar des de Figueres a la Selva marítima i, des d'aquí, arribar fins al Maresme.
“Si l'any 2013 va ser el de l'alta velocitat, aquest serà el de les rodalies; és a dir, un servei destinat al comú dels ciutadans”, ha subratllat el titular de Territori. Santi Vila ha dit que la nova RG1, que circularà de dilluns a divendres, està destinada tant a estudiants com a treballadors, i ha avançat que durant la segona part de l'any el servei es completarà amb la integració tarifària.
Per la seva banda, l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha assegurat que la rodalia dóna resposta “a una vella aspiració que tenia la gent de Girona; la de connectar-se amb un territori molt proper per raons culturals i econòmiques, però que a nivell de comunicacions encara era inexplicablement llunyà”.
Precisament, aquesta també és la idea on ha fet incís l'alcaldessa de Figueres. Marta Felip ha assegurat que la nova connexió directa permetrà que els figuerencs vagin cap al Maresme, però que també espera que els viatges es facin en sentit contrari “i portin turisme” cap a la capital de l'Alt Empordà.
Per últim, l'alcalde de Blanes, Josep Marigó, ha dit que la nova RG1 converteix en “història” el “viacrucis” que fins ara havien de patir molts passatgers per anar cap a Girona, perquè es veien obligats a fer transbord a Maçanet-Massanes.