Alimentaria mira cap a l'exterior
Rússia i els països de l'Orient Mitjà i Àsia, nous mercats per als productes catalans i espanyols
Triomfen els productes per a públic amb intoleràncies
Hi ha monodosis de productes com ara la paella
La vintena edició d'Alimentaria va començar ahir amb la mirada posada en els compradors de fora. Les empreses de la indústria agroalimentària amb estand a la fira, bàsicament catalanes i de la resta de l'Estat, utilitzen aquest saló per buscar el client estranger que els permeti exportar i créixer, un terreny en què, segons el director d'aquest saló, J. Antonio Valls, “té molt camí per recórrer”. Entre els mercats amb més possibilitats hi ha els anomenats països emergents, sobretot Rússia i països de l'Orient Mitjà i l'Àsia, on especialitats com els vins i, sobretot, els olis interessen molt.
Entre els sectors que més exporten hi ha el de la carn. Ahir, empreses de pernils i embotits mostraven, per exemple, els seus fuets i xoriços baixos en greixos i sal. No és cap novetat que avui és imprescindible que els productes mostrin la seva cara més “saludable”, i si són ecològics, millor; per això la indústria s'està esforçant molt en aquest aspecte.
En un mercat en què els productes sans triomfen, una altra tendència que es generalitza és la dels productes sense, destinats al públic amb intoleràncies, cada cop més nombrós. Hi ha tot tipus d'aliments sense, com ara sense gluten, sense sal, sense lactosa, sense greix, sense colorants i sense conservants.
Els snacks, pel seu cantó, viuen una autèntica revolució en què triomfen les dosis petites i saludables. Una casa portuguesa va presentar ahir les seves rodanxes de poma assecades sense conservants ni colorants.
No hi faltaven les patates fregides amb gust de sopa de pollastre o allioli, i unes porcions de pizza amb forma de gelat. En l'apartat d'innovacions, l'empresa Dovo va presentar un ou ja cuit i tallat a rodanxes envasat al buit, que es pot menjar com a aperitiu, i una empresa alacantina s'ha inventat una tapa de paella. Es presenta en racions per a una o dues persones i està llesta en tan sols nou minuts.
Una altra possibilitat són els arrossos i fideuades Just Married que ja fa temps que va inventar una empresa de Palamós, uns plats d'alta qualitat i naturals que es preparen en deu minuts.
Teula de coco Trias
També hi ha novetats curioses en el sector dels dolços. L'empresa Trias, la de Santa Coloma de Farners, oferia ahir maridatges salats: els seus famosos ventalls eren muntats amb olivada i seitons, i la teula de tota la vida, d'ametlla, es presentava amb fetge d'ànec i melmelada de taronja. La barreja de galeta dolça amb salat va culminar amb la teula de coco amb salmó fumat.
Xocolates i torrons
I, parlant de dolços, l'empresa Torras presenta a Alimentaria les seves noves xocolates, i torrons Vicens hi presenta la seva línia de torrons Natura, elaborada en col·laboració amb el xef Albert Adrià, germà de Ferran. La idea d'aquests torrons, que fusionen innovació, creativitat gastronòmica i tradició, és que es mengin tot l'any, més enllà del Nadal.
També en el sector de les llaminadures hi ha novetats. L'empresa Churruca, la dels kikos, afegeix al seu blat de moro i als fruits secs torrats de tota la vida el Yogoice, un polo petitet de sabors bàsics que es pot partir per la meitat, ideal per compartir i que segur que farà furor aquest estiu entre els més petits.
LES FRASES
LA XIFRA
I ara, pasta italiana amb proteïnes
Una altra empresa catalana que presenta novetats en la fira és La Fageda, de Santa Pau, a la Garrotxa, una cooperativa que des de fa molts anys dóna una feina digna a persones amb discapacitat intel·lectual o malaltia mental crònica.
Després d'anys i anys venent amb èxit iogurts i altres lactis, ara és l'hora dels gelats. De iogurt natural; de iogurt natural amb maduixes, amb llimona o amb xocolata cruixent; de vainilla i nous de macadàmia, i de xocolata negra i cacau, són, de moment, la seva oferta, que es presenta en envasos de 500 ml i en paquets de quatre unitats de 100 ml.