Hard Rock aterra a BCN World
La cadena dels Estats Units construirà el segon hotel i casino del complex
Els promotors volen obrir amb els Jocs del Mediterrani del 2017 a Tarragona
Hard Rock, la firma nord-americana que va néixer com una cadena de cafès ambientats en el món del rock, construirà el segon complex turístic de BCN World, que inclourà un hotel i un casino. Un cop el pacte entre el govern i el PSC garanteixi la reforma de la llei específica de Port Aventura per fer-hi possible l'activitat de les apostes i un major volum constructiu, la promotora BCN World ha posat la directa i el seu president, Xavier Adserà, anunciava ahir que Hard Rock s'afegeix al projecte per fer-se càrrec del segon ressort.
A diferència del primer complex, on l'hotel el construirà el grup mallorquí Melià i el xinès Melco s'encarregarà del casino, Hard Rock construirà el seu propi casino hotel com els que ja explota a Biloxi (Mississipi), Las Vegas, Florida, Macau, Ohio, Singapore o Punta Cana. En aquests complexos, la firma també complementa l'oferta turística amb palau de congressos, spa o platja, segons els casos.
El president de BCN World recordava ahir en una xerrada organitzada per la consultora multinacional PriceWaterhouse Coopers, que Hard Rock té una bona experiència a Catalunya tenint en compte que el cafè que gestiona a la plaça Catalunya de Barcelona és, per metre quadrat, el més rendible de la firma a tot el món. A la Costa Daurada, afegeix Adserà, Hard Rock construirà el seu major complex a Europa.
Hard Rock ja comparteix amb els xinesos de Melco el gran ressort d'entreteniment i joc City of Dreams de Macau (Xina), que tot sol factura més diners que tots els establiments de l'avinguda de Las Vegas junts. Melco aixecarà a Port Aventura el seu casino en la primera fase. El complex estarà dirigit específicament al turisme asiàtic, sobretot xinès, que demana una oferta diferenciada del turisme europeu o americà. Adserà explica que les apostes, el joc i les botigues de luxe són els motors principals del turisme asiàtic, que també requereix espectacles teatrals i gastronomia asiàtica. L'oferta de sol i platja no és un reclam vàlid per aquest mercat.
El president de BCN World defensa que el projecte és l'adaptació als nous temps i als nous mercats emergents d'Àsia i Rússia de la proposta que es va fer amb Port Aventura. Aleshores es va apostar pels camps de golf com una oferta diferencial dirigida al turisme europeu i ara es fa el mateix amb els casinos, que no són una oferta habitual en els complexos turístics de sol i platja de l'Amèrica Llatina.
Adserà també defensa l'oferta de turisme de congressos com a negoci de futur i recorda que Las Vegas organitza avui les principals convencions mundials, sobretot perquè a pocs llocs hi ha hotels amb 5.000 habitacions de capacitat; a Europa només hi ha dotze hotels amb més de 1.000 habitacions i cap de 5.000, explica. El president de BCN World defensa la situació geogràfica ideal d'Europa. Quan els americans han de participar en un congrés a l'Àsia es passen la setmana patint jet lag, i a la inversa, també.
Europa és a mig camí de tots dos continents i l'èxit de Londres com a ciutat de congressos ho està demostrant, segons Adserà. “A cinc hores de vol de Barcelona hi ha un mercat de 700 milions de persones, molt superior del que disposa Las Vegas a la mateixa distància”, conclou.
Per donar una idea aproximada de les magnituds i dificultats del projecte, Adserà explica que un casino hotel de Melco té a Macau 1.700 habitacions i hi treballen 9.000 persones. Això obliga a incrementar l'edificabilitat dels terrenys de Port Aventura.
El canvi de planejament pactat pel govern i el PSC requerirà un any aproximat de tràmits però BCN World s'imposa el repte de tenir portes obertes coincidint amb els Jocs del Mediterrani de Tarragona al 2017. Per això, Adserà revela que esperen poder iniciar les obres d'urbanització abans d'acabar l'any i amb permisos provisionals.
Respecte del canvi de fiscalitat sobre el joc, Adserà repeteix els percentatges de les destinacions competidores: a Singapur no supera el 5%, i a Madrid és de l'1%. Més del 10% a la Costa Daurada no seria “competitiu”.
LES XIFRES
Venda ‘on line' d'oferta turística
El govern i l'Agència Catalana de Turisme han presentat una plataforma per internet de venda de viatges combinats adreçada a les agències de viatge catalanes. El nou canal inclourà la possibilitat de contractar dues tipologies de producte: d'una banda, la comercialització de paquets turístics, viatges de més de 24 hores que inclouran transport, allotjament i/o activitats associades al medi; i de l'altra, la venda d'activitats soltes, com ara rutes o degustacions gastronòmiques, entre d'altres. D'aquesta manera, la Generalitat s'ha convertit en la primera administració d'Europa en crear una eina que permet realitzar on line tot el procés de compra de viatges combinats en el mateix portal. El conseller Felip Puig va explicar ahir que el web www.catalunya.com, que entrarà en servei divendres, coincidint amb el Saló de Turisme, no vol competir amb els grans distribuïdors sinó arribar on aquests no arriben.