tribunals
El Tribunal de Comptes audita més trams del TAV
Investiga sobrecostos de fins al 230% i modificacions de contractes en quatre trams de Castellbisbal a Sants
La Guàrdia Civil deté una desena persona relacionada amb la malversació
El Tribunal de Comptes ha iniciat investigacions paral·leles en haver-se detectat irregularitats en la construcció de quatre trams més de la línia del tren d'alta velocitat (TAV) a l'entrada de Barcelona. Concretament, l'increment de 247 milions del preu de contracte de les obres entre l'Hospitalet i la Torrassa, un 230% més –cal recordar que, durant les obres, s'hi van produir esvorancs que van obligar a tallar les circulacions dels trens de rodalies i Ferrocarrils i van obligar a obres complementàries d'emergència–. Les altres deficiències es van detectar en els projectes de la línia entre Castellbisbal i el Papiol, entre l'Hospitalet i Can Tunis, i entre la Torrassa i Sants, de manera que es van haver de modificar contractes o fer-ne de complementaris, amb costos afegits de 18, 23 i 126,6 milions, respectivament. A més, aquests sobrecostos i modificacions sobrevinguts els va assumir l'Estat sense que consti al Tribunal que s'hagués exigit compensacions a les constructores implicades. Totes aquestes irregularitats van ser detectades durant la fiscalització de la línia del TAV de Madrid a Barcelona que va concloure amb l'informe de l'abril del 2013.
Per la seva banda, la Guàrdia Civil va detenir ahir la desena persona relacionada amb la suposada malversació de sis milions d'euros en la construcció del tram del TAV entre la Sagrera i el nus de la Trinitat. El desè detingut és un cap d'obra que no era a Barcelona abans-d'ahir quan es van practicar les nou detencions simultànies a Madrid i Barcelona. Cinc dels nou detinguts dilluns van quedar ahir en llibertat amb càrrecs –dos a Madrid i tres a Barcelona– en espera de ser citats per la jutgessa.
Els altres quatre detinguts continuaven sent interrogats ahir a les dependències de la Guàrdia Civil de la travessera de Gràcia. Entre aquests, hi ha els responsables directes d'Adif i de la constructora Isolux Corsán en l'obra investigada: Rafael Rodríguez, que va ser director de construcció d'Adif al TAV de Catalunya, i Jaime García-Germán, la seva mà dreta a Adif en la gerència de les obres. També Marino Vivas, delegat de la constructora a Barcelona. En darrer terme, la ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat que s'ha ordenat una auditoria de l'obra del tren d'alta velocitat (TAV) al tram entre la Sagrera i el nus de la Trinitat que està sent investigada per la Fiscalia Anticorrupció. Un pas ben petit tenint en compte que, de moment, la investigació es limitarà a l'obra afectada i ja investigada pels fiscals, tot i que Pastor no descarta que s'acabi ampliant a d'altres obres, tampoc sense aclarir si de la línia Madrid-Saragossa-Barcelona-frontera francesa o d'altres línies que s'han construït a tot l'Estat.
Els mateixos protagonistes en una altra obra irregular de la línia al Prat
L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) i la constructora Isolux Corsán són protagonistes d'una altra obra que es volia adjudicar irregularment al Prat pocs mesos després de l'adjudicació del tram ara investigat per Anticorrupció.
Quan el govern de Zapatero va veure que el TAV no arribaria a Barcelona abans de finals del 2007, la ministra Magdalena Álvarez va proposar una estació provisional al Prat de Llobregat. De fet, quan la ministra ho va anunciar ja s'havien començat les obres i l'aldarull polític va fer que es desestimés. Però l'obra va continuar. La constructora era Isolux Corsán, adjudicatària del tram de la línia entre Sant Boi i l'Hospitalet. Això passava l'octubre del 2007, i el febrer següent Adif adjudicava a la mateixa constructora el tram de la Sagrera al nus de la Trinitat per una rebaixa importantíssima de 30 milions –el preu de licitació era de 98,6 i Isolux Corsán es va quedar l'obra amb una oferta de 67,9–. Una rebaixa temerària que els mateixos investigadors consideren anormal i una possible explicació de les irregularitats posteriors que han acabat a la fiscalia.
Curiosament, el 4 de juny del 2008, quatre mesos després, el BOE anunciava la licitació per procediment obert d'un punt d'avançament i estacionament de trens (PAET) a tocar de l'estació de rodalies del Prat per un cost de 18 milions. Era precisament la infraestructura que s'havia començat a construir mig any abans i que ara ja estava gairebé acabada, tal com va denunciar aquest diari en aquell moment. La publicació de la informació sobre la convocatòria del concurs per una obra gairebé acabada va generar una polèmica que va acabar frustrant el concurs. Efectivament, el 9 de setembre del 2008, el dia abans que es resolgués la licitació, el BOE va esmenar aquest nyap i va publicar l'anul·lació de l'adjudicació per motius “d'interès general”. No es va poder saber, doncs, quines empreses hi aspiraven i es van quedar sense 18 milions. Potser només Isolux Corsán, que ja havia fet l'obra.